Edició 162- del 28 d'abril  a l'11 de maig de 2003

La Guardia Civil alerta del aumento de robos en la A-7. Un ultralleuger s'estavella en un camp de blat d'Ulldecona
El Consell Comarcal del Montsià presenta el material didàctic de prevenció en drogodependències “ratlles. parlem-ne”. Nova edició de l'Atles del Montsià
Los castellonenses tendrán que elegir entre 376 candidaturas. Alcanar bate el récord, con nueve candidaturas
 Pedro Arrojo entregó  el Goldman a la Plataforma en Defensa de l'Ebre
-
La Festa dels Fadrins llena el pueblo de animación. La construcción de un edificio produce molestias en viviendas vecinas
-
La población estrenó iluminación para su templo parroquial. Se celebran las fiestas patronales del 1 al 4 de mayo

Un centenar de expositores participaron en la Fira d'Arts i Oficis. Celebrat el concurs de contes “L’Òliba Romancera"

-
Fiestas de Sant Vicent com la romería a la Font de la Salut. Gran participación en las fiestas de la juventud
Culla celebró los actos del patrón de los animales. Avel.lí Roca estudiará Periodismo en la UNED
El interior de la provincia se llenó durante estas pascuas.  Carlos Fabra y Juan Costa firmaron el acuerdo de cesión de terrenos para el parador
Fabra recurre la concesión del uso de la marca «Castell de Morella».  El alcalde afirma que se registró para evitar especulaciones comerciales
El presidente de la Diputación no descarta una posible prolongación de "La Memòria Daurada "
La población reclama una residencia de la Tercera Edad
Surge una nueva agrupación, Avinsilona, para promover actividades culturales. "Amics de Vallibona" prepara activitats per a l'estiu
El Ayuntamiento de Torreblanca aprueba el plan de reforma interna del sector II de Torrenostra
La Biblioteca Pública acollirà el fons documental del Centre d'Estudis Lingüístics
La coral infantil Estels del Sud celebra el seu cinquè aniversari amb tot un seguit d´activitats
Se celebren les 1es. Jornades Empresarials i les XXIII Jornades Culturals. L'IES aconsegueix el grau superior de fusta
Noves troballes medievals en les  obres de la xarxa d’aigües pluvials
  La Passió finaliza una temporada más de representaciones

La Guardia Civil alerta del aumento de robos en la A-7

Un ultralleuger s'estavella en un camp de blat d'Ulldecona

De MEDITERRÁNEO (M.C.T.) y EL PUNT (R.Royo)

La Guardia Civil alerta del incremento de robos en la A-7. Sólo en una mañana, la Guardia Civil alertó sobre dos grupos de delincuentes que intentaban desvalijar a los usuarios. En una ocasión, dos ciudadanos suramericanos fueron sorprendidos cuando intentaban apoderarse al descuido de un bolso en el área de servicio de la Ribera y huyeron. Otros llegaron a perpetrar el robo.

La Guardia Civil ha incrementado de forma importante la vigilancia en Semana Santa en las zonas de mayor tránsito, pues, según fuentes de la Asigc, cada área de servicio puede registrar estos días de uno a tres robos. Agentes de paisano controlan estas zonas de paso. Las empresas de alquiler de vehículos alertan a sus clientes del riesgo. Desde la agencia Europcar de Benicarló explicaban que se ha detectado la presencia de dos o tres grupos que operan, sobre todo, en la autopista. Europcar ha editado, además, un folleto en que se advierte: "Nos han informado que en esta zona opera una banda de ladrones que se dedica a atracar a conductores de vehículos. La forma habitual de operar es pinchando un neumático del vehículo. Posteriormente dan aviso al conductor desde otro coche. Cuando el conductor se detiene para sustituirlo ofrecen ayuda desinteresada y mientras cambian la rueda aprovechan para sustraer sus pertenencias".

Sus víctimas suelen ser turistas centroeuropeos de edad madura que paran en el área de servicio a repostar o descansar. Desde Aumar explicaron que para atajar estos delitos, se han incrementado los controles y se han instalado cámaras de seguridad. Además, se han editado folletos y carteles de advertencia. Entre otros consejos recomiendan no detenerse si reciben indicaciones de desconocidos advirtiendo de problemas en el vehículo y tomar nota de la matrícula, color y situación del vehículo sospechoso, avisando a Aumar desde los postes Sos o el móvil. 

ULTRALLEGUER ESTRELLAT

Un ciutadà suís amb més de vint anys d'experiència i unes vuit-centes hores de vol, Edgar Pfiffner, es va estavellar dilluns 28 al migdia en un camp de blat d'Ulldecona amb el seu ultralleuger Storm. Segons va explicar el mateix Pfiffner, que miraculosament va sortir il·lès de l'accident, el motor de l'avioneta li va fallar quan volava a cent metres d'alçada i va planejar per buscar un lloc on aterrar d'emergència. En tocar a terra, la roda del davant es va trencar i l'ultralleuger va acabar bolcant.

Hauria pogut acabar en tragèdia però no va ser més que un ensurt. Edgar Pfiffner, un ciutadà suís de professió comercial, sobrevolava ahir Ulldecona a uns cent metres d'alçada quan el motor del seu ultralleuger li va fallar, per causes que es desconeixen, i això va obligar a improvisar un aterratge d'emergència. L'home, que va explicar que estava de vacances i que havia sortit el dia abans de Sttutgart (Alemanya), va planejar uns minuts buscant un bon lloc on aterrar i va optar per un camp de blat, situat al costat de la carretera que va d'Ulldecona a Godall. Ara bé, en tocar a terra, el tren d'aterratge de la part davantera de l'avioneta es va partir per la meitat i va perdre la roda, i això va provocar que l'ultralleuger fes la volta amb ell a dins.

Tot i això, tret d'alguns esgarraps als braços i un petit tall al cap, Pfiffner en va sortir il·lès i no va requerir assistència hospitalària; només va haver de ser atès al CAP d'Ulldecona. El pilot va explicar que havia sortit a primera hora del matí d'Avinyó (Provença) i que tenia previst fer nit a Castelló. La destinació final del seu viatge era Benicolet, prop de Gandia, a on va dir que es desplaçaria en tren. L'accident va provocar expectació a Ulldecona, ja que l'avioneta va caure molt a prop del nucli urbà i desenes de veïns s'hi van desplaçar per veure les restes.


El Consell Comarcal del Montsià presenta el material didàctic de prevenció en drogodependències “ratlles. parlem-ne”

 Nova edició de l'Atles del Montsià

VINARÒS.NEWS

El dissabte, 26 d’abril, l’Auditori de l’Escola de Música de la Lira Ampostina acollí la presentació del material didàctic de prevenció de drogodependències Ratlles. Parlem-ne, que anà a càrrec del president del Consell Comarcal, Daniel Rius, i del coordinador territorial de Joventut a les Terres de l’Ebre, Xavier Solé.

El material que es presentà consta d’un curtmetratge i d’un joc interactiu amb CD-Rom que té com a objectiu la informació sobre el consum de drogues psicoestimulants i de drogues d’aparició recent, i la disminució del risc en el seu consum. Aquest material, que s’afegeix al ja publicat sobre el cannabis, s’utilitzarà en l’aplicació dels tallers de prevenció en drogodependències que es duen a terme als centres d’ensenyament secundari del Montsià i que estan integrats dins del programa marc de prevenció comunitària del Consell Comarcal i del Pla Comarcal de Joventut del Montsià 2003 que impulsa la Xarxa Montsià Jove. En l’elaboració d’aquestes eines pedagògiques de prevenció hi han participat tècnics de les àrees de Serveis Socials del Consell Comarcal i de l’Ajuntament d’Amposta, i s’ha comptat amb el suport de la Secretaria General de Joventut i de la Direcció General de Drogodependències i Sida del Departament de Sanitat i Seguretat Social.

 DIADA DE SANT JORDI

El Consell Comarcal del Montsià celebrà la diada de Sant Jordi, amb tres actes culturals diferents. En primer terme, es va fer el lliurament a tots els centres d’ensenyament del Montsià, del llibret editat per la Institució de les Lletres Catalanes sobre el Centenari de Sebastià Juan Arbó i del llibre Viatge a l’Ebre que ha publicat l’editorial Columna Jove, amb textos de diferents obres de Juan Arbó que fan referència al delta de l’Ebre. A més de les dos obres abans esmentades, els centres d’ensenyament secundari de les Terres de l’Ebre reberen l’Obra Catalana Completa d’Arbó, editada per Columna amb el suport del Consell Comarcal del Montsià i dels ajuntaments d’Amposta i de Sant Carles de la Ràpita.

El segon dels actes va ser la presentació del nou Atles del Montsià, que ha suposat l’actualització i revisió del que es va publicar fa 13 anys. L’obra, de la qual són autors Agustí Bel, Joan Vicent Sanz i Isabel Vilar, inclou al voltant de 100 mapes, nombrosos esquemes, dibuixos i estadístiques i gràfics tant a nivell comarcal com municipal, distribuïts en els apartats tradicionals i imprescindibles de geografia física i els de geografia humana i econòmica. Com a novetat respecte a l’edició anterior, s’han afegit nous continguts com són els que expliquen els antecedents històrics del Montsià, l’actual model territorial, els orígens de la capitalitat i de l’escut de la comarca o interessants apartats del patrimoni històric i cultural. La reedició de l’Atles del Montsià, tant en el seu contingut com en el seu disseny, respon a la intenció d’oferir una eina de coneixement i d’informació sobre la nostra realitat comarcal, orientada especialment cap al professorat i l’alumnat dels centres d’ensenyament del Montsià, i d’aquesta manera s’ha satisfet l’interès del professorat d’ESO que manifestava la necessitat de comptar amb una bona eina pedagògica que ajudés a entendre els fonaments de la nostra realitat comarcal i municipal.


Los castellonenses tendrán que elegir entre 376 candidaturas

Alcanar bate el récord, con nueve candidaturas

E.FONOLLOSA-D.RAMAL

Un total de 4.067 castellonenses (2.813 hombres y 1.254 mujeres) aspiran a ejercer como concejales, mientras que 341 (211 varones y 130 féminas) pretenden ser diputado autonómico en la próxima legislatura. Así se desprende de los datos facilitados por las juntas electorales (Castellón, Vinaròs y Segorbe).

Las 4.408 personas representan a 376 listas, de las que 37 corresponden a partidos independientes o sin una estructura similar a las formaciones mayoritarias, como el PP o el PSPV-PSOE. El PP es el único que presenta alcaldables en la totalidad de municipios. Le sigue de cerca el PSPV-PSOE que, a pesar de superar sus 124 listas de los anteriores comicios, se queda a tres candidaturas de igualar a la fuerza política que gobierna en la actualidad. Herbés, Palanques y Benafer se les resiste, una vez más, a la principal formación de la oposición. 

26 PARTIDOS INDEPENDIENTES

Han sido 26 las opciones políticas que se presentan con el marchamo del independentismo. Alcalà de Xivert y Peñíscola, con tres listas cada uno, son los municipios con más concurrencia de formaciones ajenas a los partidos hegemónicos en la provincia. Con dos candidaturas independientes le siguen Vinaròs y Atzeneta. El debate político que culmina con la presentación de una opción independiente rara vez coincide con la defensa de ideologías convencionales; más bien, con la de intereses específicos de la política local, en su gran parte ligados al desarrollo de proyectos urbanísticos.La composición de la diputación provincial estaría en entredicho si los independientes obtienen un respaldo electoral lo suficientemente grande como para desviar a otras formaciones los diputados provinciales que en las últimas elecciones se lograron con votos del PP. Hay pueblos que se quedan con una sola persona en el Ayuntamiento por no llegar ya el censo a 100 habitantes, como Vallibona, el alcalde y único concejal será o Manuel Traigueros (PP) o Wenceslao Fonollosa (PSOE).

-Los Ayuntamientos proceden estos días al sorteo público de los miembros que formarán parte de las 5.548 mesas que se instalarán en la Comunidad Valenciana para las elecciones autonómicas y municipales. Cada mesa electoral está integrada por un presidente y dos vocales, que son designados por sorteo entre la totalidad de las personas censadas en la sección correspondiente que cumplan los requisitos de ser menores de 65 años y que sepan leer y escribir.

PP

El PP va presentar el candidat ampostí, César Fornós. Juan Miguel Reverté (Godall), Ernesto Ben (la Galera), Modesto Albiol (Mas de Barberans), Javier Boqué (Santa Bàrbara), Rodrigo Vidal (la Sénia), Joan Biosca (Ulldecona), Josep Beltran (Alcanar) i Pedro Hernández (la Ràpita) són els altres candidats populars al Montsià.

SOCIALISTAS

El secretario de organización del PSPV-PSOE Maestrat-Ports Jordi Beltrán destacó que se ha renovado el 69% de los candidatos socialistas a la alcaldía en el norte de Castellón. Hubo una conferencia sobre el sector oleícola en el Maestrat a cargo de Francisco Rodríguez, técnico en agricultura, en Canet lo Roig. El sábado 26, habrá otra charla a cargo del candidato por Benicassim Francesc Colomer sobre el sector turístico y en Alcossebre. El PSC de les Terres de l'Ebre ha agafat empenta per afrontar les pròximes eleccions municipals. Conscient de la importància del punt de partida, ha aconseguit presentar llista a 38 dels 52 municipis del territori més les dues entitats municipals desentralitzades (Jesús i els Muntells). En les eleccions passades van fer 33 llistes. El primer secretari dels socialistes ebrencs, Jaume Antich, va manifestar ahir que les aspiracions del partit són passar dels 109 regidors que tenen actualment als 150.

ALCALÀ DE XIVERT

A las elecciones municipales serán seis las formaciones que presentarán candidatura para luchar por la alcaldía de Alcalà de Xivert. Junto al Bloc, que vuelve a presentar a Ximo Pitarch, también concurrirán el PSPV-PSOE (con José Manuel Pitarch), PP (Isabel Soriano), Grupo Independiente Popular (por confirmar), Agrupación Independiente Alcalà-Alcossebre (Pedro Luis Albert Rodríguez) y finalmente L'Entesa, con Manuel Navarro, ex concejal de Esquerra Unida-Els Verds.

VILAFRANCA-MORELLA

-La campaña electoral se presenta movida en Vilafranca, donde cuatro listas concurrirán. El Partido Popular y el PSPV de Vilafranca se mantienen en la lucha. Esquerra Unida recupera la lista que dejó de formar en 1999 y el Bloc, de la mano de Rogelio Tena se apunta por primera vez a la lucha por la alcaldía. La experiencia de la Candidatura Independiente ha sido efímera y sus miembros se han distribuido entre el Partido Popular y Esquerra Unida. La baja más destacada es la del alcalde, Francesc Miralles, que abandona la política. A excepción de Rogelio Tena, el resto de candidatos opta a la alcaldía por primera vez. Mientras tanto, en Morella, se volverá a repetir el clásico enfrentamiento entre el PSPV y el PP. Los socialistas recurren a un clásico de la política local y autonómica. Joaquim Puig ha sido hasta el momento apuesta segura. Su candidatura a la alcaldía la compatibiliza con el primer puesto por Castellón en las autonómicas. Josep Bordàs, actual edil de Obras asciende al segundo puesto. La renovación también ha llegado a la lista del Partido Popular. No obstante Francisco Medina repite.

ALCANAR-ULLDECONA

9 candidatures concorreran a Alcanar , per  aconseguir alguna de les 13 places de regidor. Els caps de llista seran Batiste Beltran (Acord per Alcanar), Ricard Bort (PSC), Alfons Montserrat (ERC), Josep Bort (CIU), Josep Beltran (PP), Raül Rovira (Unió d´Independents de Les Cases), Ramon Ribol (Units per Les Cases), Joan Matamoros (Unió Canareva) i Joan Esteller (ICV). -Les 5 llistes de les municipals a Ulldecona (PSC, CiU, PP, UGI, ERC). Mireu-les i després podeu votar la millor a l'Enquesta http://ulldecona.psc.es

Con informaciones de Levante (R.Marín), Povet.com (J.Domingo), Mediterráneo (R.Lorgeoux, B.Ribes) y El Punts (R.Royo)

-Todas las listas de cada municipio de la provincia de Tarragona en el siguiente BOP que ponemos a su disposición si clica aquí (398 ks.)

-Todas las listas de cada municipio de la provincia de Castellón en el BOP del 23 de abril de 2003, descárguelo en  http://www.dipcas.es/bop/0403/b230403.pdf

Pedro Arrojo entregó  el Goldman a la Plataforma en Defensa de l'Ebre
VINARÒS.NEWS

La Plataforma en Defensa de l'Ebre recibió  con un caluroso homenaje al presidente de la Fundación Nueva Cultura del Agua, Pedro Arrojo, que ha sido galardonado en Estados Unidos con el premio Goldman, considerado el Nobel de Ecología.

Arrojo entregó  el premio a la Plataforma en Defensa de l'Ebre para significar que el galardón es fruto y mérito «de todos los que luchamos contra el Plan Hidrológico Nacional». Por ello, Arrojo aseguró que la dotación económica del Goldman, cifrada en 126.212,54 euros (21 millones de pesetas), se destinará íntegramente a la Fundación Nueva Cultura del Agua con el fin de parar el trasvase del Ebre. Con un enorme nudo, música y a gritos de «El riu és vida, no al transvasament», decenas de personas recibieron  ante las puertas del mercado de Tortosa a Pedro Arrojo. Fue una calurosa bienvenida para celebrar la obtención, por parte de este aragonés, del premio Goldman. «Este premio no es sólo mío, el mérito es colectivo de todos y cada uno de los que han participado en la lucha contra el Plan Hidrólogico Nacional, y por eso es de justicia que lo comparta con el movimiento social y entregue el dinero a seguir luchando por una Nueva Cultura del Agua», manifestó Arrojo, según Diari de Tarragona.

MÁS SOBRE EL PHN

-La Generalitat ha anunciat el bloqueig del Pla Hidrològic Nacional per la falta d'acord amb el govern espanyol sobre el cabal mínim per poder transvasar l'aigua, que segons el govern català ha de ser de 135 metres cúbics per segon. Els representants del govern català han reclamat un altre Pla Hidrològic que no compti amb els 1.050 hectòmetres cúbics que preveu el transvasament.-El alcalde de Tortosa, Joan Sabaté, señaló también que la oposición de CiU al trasvase responde a motivaciones electoralistas y subrayó que el Consorci no tiene la capacidad de frenarlo. “Si CiU quiere realmente oponerse al PHN, que se sume al anuncio de Rodríguez Zapatero de derogar la ley cuando gobernemos y que anuncien su apoyo a una nueva mayoría socialista”, afirmó (de La Vanguardia).

-Los alcaldes de Tortosa, Batea, Vilalba dels Arcs, Riba-roja, L'Aldea y Ulldecona se desplazaron  a Zaragoza y participaron en la manifestación contra el PHN convocada por el Gobierno de Aragón con el lema El futuro está en tus manos, y a la que asistieron miles de aragoneses. El alcalde de Tortosa, Joan Sabaté (PSC), subrayó que el pueblo de Aragón, al igual que el catalán, está «en una lucha clara contra el PHN» y, dada la participación en la concentración, «lo vamos a parar». Sabaté se refirió también a la postura de CiU respecto al caudal ecológico como «una maniobra preelectoral que no tiene ninguna credibilidad entre el pueblo catalán». En su opinión, lo que debería hacer CiU es adoptar la postura del Gobierno de Aragón, que es «usar todos los medios a su alcance para plantear batalla jurídica y oponerse al Plan Hidrológico con todas sus fuerzas» y «no plantear matices», porque «eso no sirve de nada y al día siguiente de las elecciones se va a olvidar». La manifestación sin embargo, dividió a los manifestantes, ya que los miembros de la PDE redactaron un texto alternativo al manifiesto oficial en el que, muestran su rechazo a los pantanos en el Pirineo, según detallaba Panorama-Actual.

-El presidente de la Generalitat Valenciana, José Luis Olivas, señaló , en referencia a la manifestación organizada por el Gobierno de Aragón, que las instituciones aragonesas ´están actuando de una forma demagógica e irresponsable´ porque, según dijo, ´no les están explicando adecuadamente a los aragoneses qué es de verdad el PHN y los efectos positivos y beneficiosos que tiene para el progreso y el futuro de Aragón´. Olivas añadió que de todas las comunidades autónomas a las que afecta el PHN, ´sin lugar a dudas y desde el punto de vista de las inversiones, Aragón es la más beneficiada´. En este sentido, el presidente de la Generalitat aseguró que ´las transformaciones económicas que supone para Aragón el PHN son de una enorme importancia y de una enorme trascendencia". Por ello, reiteró, ´las autoridades de la Comunidad de Aragón deberían de explicárselas a los ciudadanos para que ellos supieran qué es de verdad lo que se están jugando y cuáles son los perjuicios que pueden tener si no se ejecutara el PHN´.

-La sociedad del trasvase sólo ha ejecutado el 19% del gasto previsto para 2002 en Castelló El ente estatal Infraestructuras del Trasvase había comprometido 1,6 millones para iniciar la obra. Las asociaciones agrarias y las comunidades de regantes denuncian que hay «un claro retraso», según Levante.


La Festa dels Fadrins llena a Alcalà de animación

La construcción de un edificio produce molestias en viviendas vecinas

TOMÀS TORRES

Los solteros de Alcalà de Xivert celebran las fiestas en honor a su patrón, San Pere de Verona, una celebración ciertamente singular cuya organización recae cada año en un grupo de jóvenes de la localidad, que ganan ese honor en una subasta que se realiza el lunes de Pascua.

En la programación destacan los festejos taurinos, con exhibiciones de ganado vacuno y hasta 11 toros embolados, además de los actos religiosos en honor al patrón de los “fadrins”. Los actos comenzaron el pasado viernes, con chupinazo toros embolados y la Trobada de Bombos y Tambores, que rompió el silencio de la noche xivertense. La jornada del sabado se inició con los campeonatos de ajedrez y de guiñot, que daría paso a los toros, la música y espectáculos mas “picantes” entrada la madrugada.. Este domingo, ha habido una salida en mountain bike y la continuación de los campeonatos y los festejos taurinos. Los actos continúan esta semana y finalizan el jueves con una traca final de fiestas. Sin lugar a dudas el acto mas representativo de estas fiestas y el que le da personalidad propia entre el resto de las celebraciones de la localidad es la “Nit de les albaes” una velada dedicada a cantarle al patrón estas canciones tradicionales, unas tonadillas cuyas letras se adaptan cada año para hablar de la actualidad del pueblo, siempre en tono irónico y con cítricas alusiones, réplicas y críticas burlescas. Este derroche de ingenio y buen humor está acompañado en todo momento por la música de la dolçaina y el tabal, instrumentos tradicionales que no podían faltar en una añeja tradición como esta.

Todo esto es posible gracias a la colaboración de los mayorales de las fiestas de Sant Pere: Pedro Luis Blasco, Juan Jesús Sales, Maite Sanz, Mª José Pauner, Mayte Ferreres, Fran Martorell, Enrique Bosch, Paula García, Lucas Asensi, Jorge Adell, José Luis Ruiz, Javier Herrera, Laura Jaime, Cristian Marzal, Lucía Pitarch, Carlos Castellet, Mamen Castellet, Vicente Moliner, Esther Moya, Mari Carmen Martínez, Francisco Marín, Miguel Lavernia, Jonatan Cucala, Kevin Esbrí y Joel Pauner. Pascuala Herrera ejerce como fiança, informa J.García.

MOLESTIAS EN ALCOSSEBRE

Una vecina de la urbanización Marcolina de Alcossebre denuncia la falta de seguridad en la construcción de un edificio de 104 apartamentos en el punto mas alto de dicha urbanización. Según el testimonio de esta afectada desde el principio de las obras las molestias han sido continuadas, principalmente provocadas por el vuelo de papeles y cartones y del polvo producido por las excavaciones. Esta circunstancia llevó al concejal de Urbanismo, José Vicente Bosch, a mediar entre afectada y promotores para alcanzar un acuerdo tendente a paliar las molestias producidas por la actividad del edificio en construcción. Pero las molestias no han acabado ahí, tal como explica esta vecina, ya que los responsables de la construcción de este edificio no han mantenido las necesarias precauciones para evitar la caída de objetos a la vía publica y las parcelas colindantes, medidas que tan solo contemplan en el momento en que se personan miembros de la Policía local en la obra y que inmediatamente dejan de cumplir en cuanto estos abandonan la urbanización.

En esa línea, esta vecina afectada denuncia que el pasado día 2 de abril el fuerte vendaval que soplaba en la cima de la colina en la que se alza esta urbanización provocó que hasta once tableros de 2 metros de longitud por 50 centímetros de ancho volaran desde la obra para caer por toda la calle, con el consiguiente susto y el evidente riesgo para la integridad de las personas y las propiedades colindantes, una situación que podría agravarse según vaya ganando en altura la edificación. La misma vecina asegura que comunicó al día siguiente este suceso al concejal de turismo, Manuel Pitarch, el cual manifestó, siempre según la afectada, que el Ayuntamiento no podía actuar en dicha urbanización por ser esta privada y que por lo tanto el consistorio no tenía jurisdicción para actuar en ese ámbito. Esta residente reclama la actuación de alguna entidad para proteger a los vecinos de los accidentes previsibles que elimine la inquietud ente los residentes.

Según el concejal de urbanismo, su departamento no ha tenido notificación sobre estos últimos incidentes y mostró su voluntad e interés en darle una solución satisfactoria a las preocupaciones de esta vecina. El viento, que en esa zona acostumbra a soplar sensiblemente, ha provocado mas incidentes además del referido vuelo de tableros. Con anterioridad el viento ya derribó la valla metálica instalada alrededor del perímetro de la obra e hizo caer la caseta utilizada por los albañiles para guardar sus herramientas. Este edificio ya fue centro de polémicas por el impacto paisajístico que supondrán estas 104 viviendas en la cima de una colina, justo en el entorno del Parque Natural de la Serra d´Irta.


Càlig estrenó iluminación para su templo parroquial

Sant Jordi celebra sus fiestas patronales del 1 al 4 de mayo

Manuel Anglés

E.FONOLLOSA-S.ANGLÉS

El obispo de Tortosa Xavier Salinas, el delegado del Consell en Castelló Joaquín Borrás y el alcalde de Càlig Manuel Anglés asistieron a la puesta en marcha de la iluminación exterior del templo parroquial de esta población del Baix Maestrat.

La Agencia Valenciana de Turismo ha corrido con los gastos de la instalación de esta iluminación que da realce al que es monumento más destacado de Càlig, junto con la torre medieval. Càlig, hasta la fecha, era una de las pocas poblaciones que aún no contaba con iluminación externa de su templo. La inauguración estuvo adornada con el lanzamiento de un castillo de fuegos artificiales. Desde ahora, las cuatro fachadas de la iglesia y su torre son perfectamente visibles por la noche. Borrás, que es natural de Càlig, es quien ha llevado las gestiones para hacer posible esta iluminación. A finales del año pasado, se estrenaron tres campanas en la torre campanario, además de restaurarse la más pequeña, “el timblet”.

PRIMAVERA CULTURAL

La Primavera Cultural de la Vila de Càlig està duent-se a terme de manera ferma i amb una rugositat que s´ endú les millors crítiques. Un dels actes més concurrits i amb més èxit popular va ser l´ Exposició de Bonsais i la demostració pràctica. El Concert de Primavera de l´Agrupació Musical Vila de Càlig va ser una de les millors apostes de la Regiduria de Cultura que, altra volta, va tornar a apostar per la música i per l´art cinematogràfic, amb la projecció de: ROMA, CITÀ APERTA La primera pel-lícula que es va poder veure va ser LA GRANDE ILUSION de Jean Renoir. Si el cinema és sempre protagonista a les primaveres i tardors culturals, també ho és la música: la banda amb el seu concert, però ,important va ser, el ball amb música tradicional amb Toca-Sons. La primavera , i la seua bona temperatura, es va aprofitar per sortir a passejar a la comarca Mª Teresa Monroig presentava la segona part de PA I XOCOLATA, aquesta s´anomena: TERESA I LAURA i vos la recomanem perqué té la mateixa frescor i atreviment que la guanyadora del premi de relats breus. Per aquest diumenge de Sant Vicent hi hagué Missa i cercavila tradicional, , al matí i per la tarde: el cant de la lloa, el ball pla, la jota i un espectacle de carrer amb XAROP DE CANYA. Per al mes de Maig ens queda : cinema--- amb UNDERGROUND, una obra mestra--- i LA VENGANSA de Plom Teatre. Millor acomiadament, impossible.

SANT JORDI

Sant Jordi celebra sus tradicionales fiestas patronales dedicadas al santo que le da nombre y que tendrán como siempre como acto más representativo, la romería al “mancomunado” ermitorio de la Font de la Salut. Los actos ya comenzaron el pasado miércoles 23, coincidiendo con la festividad de Sant Jordi, con procesión y misa en honor al patrón con la presencia de las autoridades locales, acompañados por la Banda de Música de la “Associació Musical Sant Jordi”. Además, en la explanada del “Barranquet”, los más pequeños disfrutaron de un Parque Infantil. Este jueves 1 de mayo, se hará la tradicional romería. A media mañana, tras la llegada de los romeros al ermitorio traiguerense, se hará misa, con asistencia del alcalde Lluís Tena, corporación municipal, alcaldes de la comarca y la Banda de Música Local. A la una y media, tradicional reparto entre todos los asistentes de las Típicas “calderes d’arròs”. A las seis de la tarde, una vez regresados a la población, vaquillas de la ganadería “El Bovalar” propiedad de Vicente Nos (Sant Jordi).

NUEVA CORAL

El viernes a las siete de la tarde, se ha programado un concierto coral que servirá para la presentación y apadrinamiento de la nueva Coral “Veus del Camp del Baix Maestrat” de Sant Jordi a cargo de la acreditada coral “Santa Lucia de Llodio” del País Vasco. Además, en la medianoche, bou embolat con ganado de Fernando Mansilla, de Torreblanca y emboladores locales y a la una de la madrugada en el Polideportivo Verbena a cargo de la orquesta “Anubis”, antes llamada Canya Brava. El sábado 3 y el domingo 4, estarán centrados en los bous de carrer, también con ganado de Mansilla. Será ambos días a las 12 y a las 18 horas. El sábado también se hará verbena con “Ethel Mar”.


Un centenar de expositores participaron en la Fira d'Arts i Oficis de Sant Mateu

Celebrat el concurs de conte “L’Òliba Romancera"

JUAN JOSÉ BENITO

Un centenar de expositores participan en la VIII Fira del Comerç, Arts i Oficis de Sant Mateu, que fue inaugurada  por el director territorial de Cultura, francisco Baila, acompañado del alcalde de Sant Mateu, Manuel Ferreres, y el diputado autonómico Luis Tena.

La feria se encuentra ubicada en las amplias instalaciones polideportivas situadas en la avenida Racó de la Marquesa, ocupando tanto la pista cubierta como la descubierta. Este feria se complementa con atracciones hinchables para los niños y paradas externas en la misma avenida. Los visitantes podrán contemplar en vivo hasta mañana domingo como se elaboran alpargatas, cestos de mimbre o encajes de bolillos. Este es uno de los atractivos especial de esta muestra multisectorial, donde se mezclan los oficios tradicionales, algunos incluso en vías de extinción, como las ultimas novedades que facilitan los trabajos del hogar, muebles y complementos. Ferreres destacó que “este año el tiempo nos ha acompañado y además de contar con más expositores, tenemos ya mucha gente en el recinto ferial”.

El alcalde de Sant Mateu destacó que esta feria atrae tanto a los turistas que visitan estas minivacaciones la población, como otros venidos de la costa, además de los vecinos de la comarca. Una feria donde se puede encontrar desde cosmética natural hasta repostería tradicional, pasando por artesanía en madera de olivo, licores artesanales, litografías, cuadros, cerámica decorativa, artesanía textil o aromaterapia. Tampoco faltaron los productos típicos de la zona como embutidos, quesos o dulces, que estaban muy concurridos. Asimismo, como en años anteriores, también hay expositores institucionales como el del ayuntamiento de la ciudad francesa de Baziege, hermanada con Sant Mateu, Cruz Roja o del propio ayuntamiento sanmatevano. 

CONCURS LITERARI

El Patronat Municipal de Cultura i Patrimoni Historicoartístic de Sant Mateu informa que el passat diumenge 27 d’abril es van lliurar els premis de la V edició del Concurs de Contes “l’Òliba Romancera”, adreçat a estudiants d’ESO i Batxillerat de Sant Mateu i les poblacions dels voltants. Els premis d’aquesta V edició van recaure en les següents persones: 1r Cicle d’ESO: Guanyadora: Carla Sales Ramos amb el conte “l’Edat del Pavo ja ha arribat”. Accèssit: es va declarar desert. 2n Cicle d’ESO: Guanyadora: Carmen Lola Moliner Peraire amb el conte ‘Capvespres’. Accèssit: Bárbara Merino Calvo per ‘Una Mort Inesperada’. Batxillerat: Guanyadora: Elisabet López i Roca amb el conte ‘El Suïcidi’. Accèssit: Alicia Moliner Peraire per ‘Un Misteri Graciós’.

Els premis van constar d’una part en metàl•lic –60,10 € per a les guanyadores i 30,05 € per als accèssits- i una altra part en lots de llibres i material escolar. Cal recordar que aquest concurs ha gaudit de la col•laboració de la Diputació de Castelló. L’acte, que es va realitzar a la Sala d’Actes de la Casa de la Vila de Sant Mateu, es va veure enriquit amb el recital de poemes musicats ‘Al Compás de la Palabra’ a càrrec de Miguel A. Prades, en el qual es van recitar poemes tant castellans com valencians, des de Quevedo fins Miguel Hernández o Rafael Alberti, passant per altres poetes castellonencs com Artola. Tant el lliurament de Premis de Contes com el recital de poemes musicats ‘Al Compás de la Palabra’ han constituït els actes de celebració del Dia del Llibre a Sant Mateu.


Fiestas de Sant Vicent en Traiguera com la romería a la Font de la Salut

Santa Magdalena, por su parte, con las fiestas de la juventud

E.FONOLLOSA-L.PUIG

La población de Traiguera celebra las fiestas de Sant Vicent que han tenido como actividad central la romería a la ermita del santuario de la Font de la Salut.

Este sábado sin embargo comenzaron los actos con el primer encuentro de grupos de danzas y folclore en la plaza Constitución, organizado por el Grup de Gitanetes, a las 17’30 horas. Por la noche, a las 9’30, se hará un concierto con las corales de Traiguera y Roquetes y posteriormente, baile popular con la orquesta Musical Iberia. El domingo, la romería tuvo los elementos habituales, como las tradicionales paellas, la misma, donde participó la coral “Virgen Fuente de la Salud” de Traiguera y el concierto por la banda de música traiguerense. Por la noche, continuaron los actos con bou embolat por las calles San Cristóbal y Mayor. El lunes,  tiro a la codorniz en el campo de tiro de Traiguera, procesión y santa misa a la Font de Sant Vicent.

No podían faltar los toros en estas fiestas, por las calles San Cristóbal y Mayor. Acabadas estas fiestas, Traiguera continuará llevando a cabo actividades durante el mes de mayo, dentro de lo que se denomina III Jornadas Culturales y Deportivas, organizadas por la Concejalía de Cultura y Deportes. El domingo 4 de mayo, tendrá lugar la II Trobada de Bolilleras, con almuerzo, reparto de obsequios y recuerdos… Además, ese día, prueba deportiva importante , como es el super-cross en el circuito del Colomer, a las cuatro de la tarde. El sábado diez de mayo, se hará a las 16’30 una prueba de ciclismo, a las siete de la tarde, teatro con la compañía “Conino Gurillo” con la obra “Dos en casa” y concierto por la banda de música local a las diez y media de la noche. El 11 de mayo, campeonato de frontón y el domingo 15, sexta marcha cicloturista Baix Maestrat.

SANTA MAGDALENA

Sta. Magdalena ha celebrado este fin de semana las fiestas de la juventud, unas fiestas, que año tras año, sirven tanto para despedir como para presentar a las máximas representantes de la localidad en las Fiestas Patronales que se celebran en honor a Mª Magdalena durante la segunda quincena de julio. Ivonne Müller, Patricia Rallo, Covadonga Lora, Jessica Palomo y Ana Castillo, festeras infantiles de 2002 y Mª Teresa Villuendas, máxima representante del Ayuntamiento, Manuela Aicart, Festera del Club de Cazadores, Rosa Sánchez, de la Asociación de Jubilados, Mª Teresa Vives de la Asociación de Bolilleras y Pilar Pruñonosa, Festera de la Asociación de Amigos de San Vicente, recibieron un emotivo y caluroso homenaje de despedida y fueron obsequiadas con unas placas. Además, se han presentado a las Festeras de 2003.

BOLILLERAS

Sta. Magdalena ha celebrado este domingo 27 el V Encuentro de Bolilleras. Bolillos, blondas catalanas y todo tipo de encajes son algunos de los trabajos admirados. Se trataba de un acto organizado por la Asociación de Bolilleras de la localidad, y que, este año ha logrado congregar a unas 400 personas, venidas de distintos puntos tanto de la Comunidad Valenciana como de Cataluña. Las actividades fueron organizadas desde la Asociación de Bolilleras de Sta.Magdalena. Había expuestos siete trajes regionales hechos con encajes, pasando por las mantelerías más trabajadas, así como todo tipo de piezas confeccionadas con blonda catalana. Además las participantes del encuentro fueron obsequiadas con varios regalos conmemorativos de su participación en el acto y por otra parte pudieron disfrutar de una comida de hermandad. La Asociación de Bolilleras de Sta. Magdalena cuenta con unas 32 integrantes, dentro de las cuáles cabe destacar la presencia de varias niñas, que desde muy pequeñas han querido conservar una de las tradiciones de sus abuelas, ya que según comenta la presidenta de la entidad, Rosa Aycart “nuestro objetivo principal es la recuperación de esta tradición, al tiempo que nosotras también nos lo pasamos muy bien realizando todo este tipo de trabajos”.


Culla celebró los actos del patrón de los animales

Avel.lí Roca estudiará Periodismo en la UNED

De POVET.COM (J.Domingo) y LEVANTE

Nadie sabe a ciencia cierta por qué en abril, pero el caso es que el último fin de semana de abri, Culla acostumbra a celebrar Sant Antoni, el del "porquet". Cuentan los viejos del lugar que en tiempos remotos, cuando se le rendía devoción al santo en el mes de enero, una caballería murió congelada por el intenso frío. La solución la encontraron los mayorales y vecinos en el calendario. Desde entonces, Sant Antoni y Sant Pere Màrtir se han unido para celebrar un fin de semana de fiesta.

En los últimos años a la celebración se le han añadido ingredientes. El año pasado se recuperó "La Diablera", un auto sacramental que narra la vida y desgracias de Sant Antoni que, como marca la tradición acaba siendo pastos de las llamas. La obra se recuperó en valenciano y la adaptación cuenta con numerosos apuntes a la realidad local, que producen la carcajada de los que se concentran en la plaza, que este año está en obras. Los demonios no dejan de cribar al santo, aunque la figura más simpática es la de Amatas, un trabajador con pocas ganas de doblar el esquinazo. Tras la Vida de Sant Antoni es el momento de la Rondalla "El Castell" y los quintos, que recorren las calles cantando "Les Albaes". El recorrido se inicia en la plaza, pasa por la iglesia para cantar al cura y desde allí el destino es la casa del alcalde.

En ocasiones se recuperan las jotas y fandangos de los "bureos" tradicionales que antiguamente se organizaban en las masías. El sábado es el día dedicado a Sant Pere Màrtir. Misa, rosario y procesión son los actos del día, aunque el momento más concurrido llega por la noche, cuando decenas de caballerías se concentran en la plaza para el reparto de la "Coqueta". La "Coqueta" se elabora entre semana en los hornos del municipio. Los vecinos colaboran con los mayorales -uno del pueblo y otro de una masía-- en la elaboración de este dulce.

-El diputado autonómico saliente del PSPV-PSOE y ganadero de Tírig, Avel.lí Roca, testigo y protagonista de mil batallas políticas en su partido, piensa matricularse en la UNED en Periodismo para cumplir así su vocación frustrada. Roca, quien no repite en las listas de su partido, recordaba esta semana que tras acabar el Preu apunto estuvo de hacer Periodismo en un centro de las Ramblas, de Barcelona, pero acabó matriculándose en Derecho, carrera que no acabó. Advierte que su pluma será incisiva..

-La Comunidad Valenciana contará con 13 nuevos centros de día para personas con discapacidad psíquica y 7 para enfermos mentales, según ha anunciado el conseller de Bienestar Social, Rafael Blasco, con lo que el número de centros se elevará a 28 y el de plazas a 710. En cuanto a los 7 nuevos centros de día para enfermos mentales, Blasco ha señalado que se ubicarán en Gandía, Sueca, Xàtiva, Elda, Alcoy, Benidorm y Albocàsser.


El interior de la provincia se llenó durante estas pascuas

Carlos Fabra y Juan Costa firmaron el acuerdo de cesión de terrenos para el parador

EMILI FONOLLOSA y de MEDITERRÁNEO (D.Guardiola)

El interior del Baix Maestrat y la comarca de Els Ports recibieron durante estas fiestas festivas de Pascua la visita de una gran cantidad de personas, logrando que las viviendas de turismo rural y las plazas hoteleras se llenaran por completo, mientras que resultó casi imposible tener mesa en algún restaurante si no se tenía la comida concertada.

El mal tiempo especialmente del sábado no impidió que las poblaciones de estas comarcas se llenaran. El Domingo de Pascua, al mejorar las condiciones meteorológicas, favoreció que fueran muchos los que desde la costa realizaran un viaje de ida y vuelta en un día al interior del norte de la provincia. También el lunes de Pascua, se vieron muchos visitantes en el Alt Maestrat y Els Ports; caída la tarde, la circulación se intensificó especialmente en la carretera nacional 232 Vinaròs-Vitoria con el regreso a casa tanto de valencianos como de catalanes, que había disfrutado de esta última jornada festiva.

Les nostres comarques s'ompliren de visitants en aquestes pasqües, com a Vallibona (FONOLLOSA)

En estas fiestas, ejerció una especial atracción la exposición La Memòria Daurada, que se exhibe en la Arciprestal de Morella. Sant Mateu ofreció su feria de artes y oficios que también ha sido un buen aliciente turístico y otras poblaciones también han creado actividades para atraer a los visitantes, como es el caso de Vallibona, donde hubounas jornadas culturales, organizadas por el recién constituido colectivo Avinsilona. Estas pascuas fueron aprovechadas por muchos para practicar el senderismo. La lluvia de las últimas jornadas propició paisajes bellísimos como los vistos en las poblaciones por donde transcurre el río Servol, donde se formaron cascadas de agua que fueron muy admiradas por los senderistas.

PARADOR DE TURISMO

El presidente de la Diputación de Castellón, Carlos Fabra, y el delegado territoral de Hacienda, Juan Costa, firmaron  la cesión del dominio de los terrenos donde se ubicará el futuro Parador Nacional de Morella, que pasarán a manos del Estado para su posterior licitación. "Con la cesión de estos terrenos, la Diputación da un paso más para que se haga realidad uno de los elementos turísticos más importantes del interior", destacó Fabra.

Por su parte, el delegado territorial de Hacienda, Juan Costa, agradeció la cesión y subrayó la importancia de esta futura infraestructura. "El Parador supondrá un incentivo para el sector del turismo rural, que tanto ha crecido en Castellón", indicó Costa. Asimismo, el presidente de la Diputación anunció que el convento de Sant Francesc estará rehabilitado para que el próximo mes se puedan celebrar las comuniones, según se acordó con la Arciprestal. Además, hizo hincapié en los diversos proyectos que desde la corporación provincial se están realizando para mejorar el conjunto histórico de Morella. "Los diferentes estudios geotécnicos para de los terrenos, con una inversión de 7.000.000 euros, y las excavaciones geológicas de los alrededores de 78.000 euros", señaló Carlos Fabra. En este sentido, destacó también los 144.000 euros destinados a la habilitación de la Torre del Mantó, así como a los trabajos de adecuación de la zona.

Fabra también firmo el documento oficial que ratifica la aceptación de la gestión y conservación del castillo de Morella, además del conjunto amurallado y las torres que lo flanquean. Al acto de la firma está prevista la asistencia del subdelegado del Gobierno, Vicente Sánchez Peral, y el delegado de Hacienda. La gestión de los bienes patrimoniales que la Administración Central tiene en Morella la ejerce la corporación provincial desde septiembre de 2002 y de la supervisión de las políticas de dinamización y recuperación de conjunto defensivo se encarga Francisco Medina, concejal del PP en Morella y hombre designado por Carlos Fabra para asumir esas funciones.


Fabra recurre la concesión del uso de la marca «Castell de Morella»  

 El alcalde afirma que se registró para evitar especulaciones comerciales

De LEVANTE DE CASTELLÓN (Ramon Pardo)

La Diputación de Castelló recurrirá a la vía judicial para evitar que el Ayuntamiento de Morella mantenga la titularidad de la marca Castell de Morella. La decisión se produce una vez que el grupo de gobierno del PP en la institución provincial tuvo noticia de que el consistorio socialista morellano registró a su nombre la citada marca en la Oficina Española de Patentes y Marcas. Es más, el equipo de gobierno popular ha designado para su defensa al letrado madrileño Miguel Ángel de la Fuente Rodríguez.

La decisión de litigar fue notificada por el presidente de la diputación, Carlos Fabra, a su equipo de gobierno el pasado 14 de marzo, como recoge a través de un decreto. Entienden el presidente y los servicios jurídicos que «la inscripción a favor del Ayuntamiento de Morella de la marca Castell de Morella pudiera llegar a contravenir los derechos de gestión» que sobre el castillo y conjunto amurallado tiene delegados la institución provincial por concesión administrativa del Ministerio de Cultura del 30 de marzo de 2001. La acción judicial la ampara el grupo de gobierno de la corporación provincial en el artículo 51 de la Ley 17/2001, de 7 de diciembre, de Marcas. El consistorio morellano solicitó, como recogen las solicitudes publicadas en el Boletín Oficial de la Propiedad Industrial los días 1 y 16 de abril de 2001, la inscripción de la marca Castell de Morella para usarla publicitariamente en todos los medios de difusión, gestión de negocios comerciales y otros. Asimismo, la titularidad de la marca permite al ayuntamiento usarla en actividades deportivas, culturales, para museo, presentaciones y exposiciones. Una vez conocido por el grupo de gobierno de la institución provincial el registro de la marca ésta entiende lesionados sus derechos al ser el castillo de Morella el monumento más emblemático que le cede el Ministerio de Cultura por un período inicial de 10 años, tiempo que puede verse ampliado hasta un máximo de 50 años.

El equipo de gobierno de la diputación vuelve a notificar su decisión a los grupos de la oposición mediante un decreto en vísperas del penúltimo pleno de la institución. Y es que la aceptación por parte del gobierno de Fabra de la cesión de los derechos de gestión del castillo y murallas también fue conocida por la oposición a través de un decreto en vísperas del pleno de diciembre de 2000. Ya entonces se produjeron críticas por parte de los portavoces socialista, Enrique Navarro, y del Bloc, Antoni Porcar, por el proceder del grupo mayoritario. Incluso en el pleno en que se ratificó la decisión se dio cita un importante grupo de vecinos de Morella que mostraron su contrariedad por la actuación de la diputación.

La situación pareció entrar en fase de solución tras una reunión celebrada en noviembre de 2001 entre Carlos Fabra y el alcalde de Morella, Joaquim Puig, que alcanzaron un principio de acuerdo para buscar fórmulas de colaboración en la gestión del patrimonio. A tal fin se creó una comisión mixta, encabezada por el vicepresidente segundo de la diputación, Víctor Campos, y la concejal de Cultura, Elena Doménech. Sin embargo, tras celebrar tres reuniones no se ha avanzado, dado que las dos partes quieren ser los gestores directos del conjunto.

EVITAR ESPECULACIONES COMERCIALES

El alcalde de Morella, Joaquim Puig, afirmó que la decisión adoptada por el consistorio de registrar legalmente la marca Castell de Morella responde a la intención de evitar ligar el nombre de la ciudad a especulaciones comerciales. En ningún caso, apunta, «pondremos problemas a la diputación para que utilice la marca con intenciones de promoción turística. Sólo buscamos impedir usos incorrectos del nombre de Morella». Y apostilla que «el registro de la propiedad es bueno para evitar un uso torticero del nombre. Con ello protegemos la imagen de la ciudad». El presidente de la corporación local considera que la decisión de la diputación y su presidente, Carlos Fabra, «es una muestra más de lo absurdo de la situación creada en torno al patrimonio de la ciudad. El castillo, a nadie se le escapa, forma parte de Morella. Cualquiera lo puede entender». Añade que se pone de manifiesto «la actitud de Fabra de ocupación del castillo como amo y señor. Busca la patrimonialización del castillo y su conjunto».

Esta penúltima actuación la considera como «el corolario» de una serie de acciones que se iniciaron con «la negociación con el Ministerio de Cultura a espaldas del consistorio de la cesión de los derechos de gestión del castillo y las murallas». Recuerda que la decisión de solicitar la propiedad de la marca fue adoptada hace tiempo cuando el ayuntamiento tuvo noticias del interés de promocionar un vino morellano e, incluso, un empresario de Benicarló planteó el uso del topónimo Morella para una marca de embutidos. En todo caso, «el asunto lo hemos tratado con los empresarios». Y reitera que «si la diputación quiere hacer algo, el ayuntamiento no le pondrá ningún inconveniente en usar la denominación del castillo». En todo caso, lo «lógico es que la marca sea de todos los morellanos y qué mejor que el ayuntamiento que los representa, que ahora tiene gobierno socialista pero que en un futuro puede cambiar, sea el propietario de esa identidad».

-El consistorio morellano solicitó a primeros de abril de 2001, como recoge el Boletín Oficial de la Propiedad Industrial, la inscripción de la marca Castell de Morella para usarla publicitariamente en todos los medios de difusión, gestión de negocios comerciales y otros. Asimismo, la titularidad de la marca permite al ayuntamiento usarla en actividades deportivas, culturales, para museo, presentaciones y exposiciones.


Fabra no descarta una posible prolongación de "La Memòria Daurada "
E.FONOLLOSA-F.PUIG

C.Fabra

 

El presidente de la Diputación Provincial Carlos Fabra no ha querido asegurar que la exposición La Memòria Daurada, que se exhibe en la iglesia Arciprestal de Morella, pueda prolongarse durante todo el verano, dado el extraordinario éxito que está consiguiendo. “Si usted le preguntara en estos momentos –ha manifestado a VINARÒS.NEWS- a los hosteleros, comerciantes y restauradores de Morella que yo confirmara si se va a prolongar o no, dirían que no me manifestara, porque si avanzara que va a alargarse durante más tiempo, tal vez los visitantes no irían en estos momentos y sí en otros momentos, en verano, con una “cobertura” mejor”.

La Arciprestal acoge la exposición (FONOLLOSA)

De esta manera, Fabra daba a entender que durante julio y agosto, Morella ya está suficientemente cubierta de visitantes e iniciativas tan destacadas como La Memoria Daurada deben llevarse a cabo fuera del verano. Que haya habido en menos de diez días cuatro mil visitantes, “es algo muy importante para Morella, la comarca y la provincia y sobretodo para la iniciativa que ha hecho la Generalitat y la Diputación de Castellón, avalada por empresas importantes”. La decisión de prorrogar esta exposición que acaba en junio se tomará en su momento, dependiendo “del apoyo popular que tenga esta iniciativa, que de momento es extraordinario” como concluía el presidente provincial. 

MUCHOS VISITANTES EN SEMANA SANTA

La oferta cultural de Morella se reforzó esta Semana Santa con la exposición La Memòria Daurada. Obradors de Morella segles XIII-XVI. La directora, Laura Peñarroya, destacó que "el número de visitantes superará los 10.000". La mayoría son de la Comunidad, aunque "también hay del resto de España y extranjeros, sobre todo procedentes de Francia, Alemania e Inglaterra", explicó Peñarroya. La Arciprestal Santa María la Mayor de Morella acoge, en principio, hasta finales del mes de junio, esta espectacular exposición de arte morellano. La muestra reúne piezas únicas que dan a conocer el esplendor que tuvieron estas tierras en otros tiempos y la importancia de los talleres y artesanos que trabajaron para embellecer los palacios e iglesias de la zona.


El Ayuntamiento también acoge la exposición "Patrimoni viu" (FONOLLOSA)

La ciudad vivió desde mediados del siglo XIII y hasta mitad del siglo XV una etapa de gran desarrollo económico. En esa etapa artistas de gran talla, pintores, escultores, orfebres o tejedores establecieron sus talleres en la ciudad. Ahora, se han reunido muchas de sus obras, que están repartidas por todo el mundo, para exponerlas. La Escena de Santa Úrsula pedida en matrimonio, procedente del Museo Hyacinthe Rigaud (Perpiny ); Cristo juez en la gloria: venida de Cristo más el profeta, de la Hispanic Society of America (Nueva York); Retablos de los Santos Juanes, de la iglesia de Alboc sser; el Retablo de plañideras delante del cuerpo de Cristo, de la iglesia de Santa María (Morella); una cruz procesional de la iglesia parroquial de Catí; y el relicario de Vera Cruz, de la iglesia parroquial de La Mata, son algunas de las obras más destacadas que se pueden ver.

-El área de Cultura del Ayuntamiento de Morella ha programado este año una exposición de pintura que está ubicada en las salas góticas del edificio consistorial que acogen la muestra Diálogo para un paisaje, de Josep Camacho, un reconocimiento a este artista que supo recoger en su obra la luz, el color y los sentimientos de estos pueblos y sus gentes.

ROGATIVAS

Los morellanos renuevan en primavera su compromiso con la tradición de ir a las capillas, emitas y peirons de cada una de las particiones del término. La ermita de Sant Marc abre cada año el ciclo de Primes i rotllos, que finaliza en julio con Sant Cristòfol. Este ciclo continuaba con la celebración del rotllo de Sant Pere dels Llivis, mientras que esta semana será el turno de la ermita de Sant Pere d´Herbeset, y el jueves la Festa dels Apòstols de La Llàqua. Dos días más tarde tendrá lugar el rotllo de Santa Creu de Font d´Entorres. Este fin de semana, Sant Marc fue honrado en sus ermitas de Ares, Olocau, Herbers, Forcall y Portell, mientras que Albocàsser y Cinctorres se movilizaron hacia sus sendas ermitas dedicadas a Sant Pere. Además, los vecinos de Villores fueron al santuario de la Mare de Déu de La Balma.


Vilafranca reclama una residencia de la Tercera Edad
De POVET.COM (J.Domingo)

El candidato de Esquerra Unida a la alcaldía de Vilafranca, Francesc Monfort, ha denunciado la "discriminación" que padecerá el municipio con el Plan de Residencias de Tercera Edad de la Conselleria de Bienestar Social. Monfort ha indicado que mientras otras poblaciones similares de la provincia como Cabanes o Vilafamés sí contarán con estas instalaciones, Vilafranca se quedará fuera.

El candidato ha explicado que "en la actualidad son varias las personas e incluso matrimonios de Vilafranca que están en la residencia de Morella cuando toda su familia está en la vila". Monfort cree que no es comprensible que el departamento de Rafael Blasco destine un centro gerontológico a la ciudad amurallada, que ya dispone de un centro. El candidato de Esquerra Unida ha indicado que la construcción de una residencia de la tercera edad será uno de los argumentos del partido si llega al gobierno municipal.

Monfort ha recordado que los pisos tutelados que se inauguraron en Vilafranca están prestando una importante función social y una residencia también supondría un gran avance en materia social. Así mismo cree que la infraestructura ayudará a consolidar puestos de trabajo y evitar que los ancianos tengan que salir del municipio para estar bien atendidos.

-El PSPV de Vilafranca ha propuesto la creación de una fundación para que se encargue de restaurar la iglesia de Santa María Magdalena. El portavoz socialista en el Ayuntamiento y candidato a la alcaldía, Óscar Tena, cree que ésta puede ser una buena opción para restaurar el templo. Las recientes lluvias han evidenciado las deficiencias que presenta el tejado. Las goteras han propiciado que la humedad puede apreciarse en una de las cúpulas. El edil socialista ha criticado “la falta de compromiso del PP para restaurar la iglesia más importante del renacimiento en tierras de Castelló”. Como alternativa a la desidia del actual gobierno la fundación que proponen los socialistas “tratará de buscar el dinero de las administraciones públicas, pero también las aportaciones privadas y de la propia iglesia para evitar el deterioro que padece la iglesia”. La rehabilitación se centraría, en primera instancia en el tejado. Además de las goteras la carcoma está afectando a algunas de las vigas, altares y retablos del templo.


Vallibona crea una nueva agrupación, Avinsilona, para promover actividades culturales

"Amics de Vallibona" prepara activitats per a l'estiu

Texto y fotos: EMILI FONOLLOSA

Exposición
 

Algunos de los vestidos de ropa tradicional, expuestos por Avinsilona

Un reducido grupo de vecinos de Vallibona acaba de agruparse para constituir un colectivo, que bajo el nombre Avinsilona, pretende enriquecer las posibilidades culturales de esta pequeña población, ofreciendo distintas alternativas, no solamente durante las épocas de vacaciones, cuando se cuenta con la presencia de numerosos visitantes.

En estas fiestas de Semana Santa, Avinsilona, que es el nombre que antiguamente recibía la sierra de Santa Àgueda, celebró las primeras actividades. La más destacada fue una exposición de indumentaria tradicional de la comarca de Els Ports, en la sala de las antiguas escuelas. Los vecinos y visitantes acudieron en gran cantidad a observar auténticas piezas de museo etnológico, entre las que sobresalían vestidos de fiesta, vestidos de novia ropa interior, ropa para bebés...Había prendas procedentes de Mirambel, Portell, la Mata, Morella, Vallibona... El sábado 19, este colectivo llevó a cabo una excursión guiada desde la población hasta la cima del Turmell, de 1.276 metros de altitud. Asimismo, durante ese día y el siguiente, hubo un taller de cerámica para niños. Por otro lado el domingo 20, además de un parque infantil, en el mismo local de las antiguas escuelas, el historiador y archivero del Ayuntamiento de Vinaròs Xavier Palomo, ofreció una conferencia sobre el tema de la exposición referida.

Todas estas actividades englobadas bajo el nombre de Setmana Cultural, contaron con la colaboración del Ayuntamiento de Vallibona y la Diputación Provincial. Avinsilona está constituida oficalmente como asociación cultural, con sus estatutos ya aprobados y ahora ya piensa en las actividades a realizar durante el verano. "Queremos realizar actividades para el pueblo, siempre en colaboración y armonía con la otra asociación cultural y el Ayuntamiento y no solamente en Pascua y verano, que es cuando más gente tenemos en la población, sino de forma periódica durante todo el año" decía su portavoz Manel Bellver . Como el resto de iniciativas que se dan en Vallibona, las actividades de Avinsilona quedarán reflejadas en la página web de la población, creada en verano de 1999 por la Asociación "Amics de Vallibona".


.L’historiador vinarossenc Xavier Palomo va captar l’atenció dels nombrosos asistents a la xerrada sobre roba antiga

AMICS DE VALLIBONA"

L'Associació cultural "Amics de Vallibona" celebrà en aquestes festes de Pasqüa reunió de la junta directiva en la qual es dissenyaren les activitats de cara a l'estiu, a banda de passar comptes. Entre les diverses propostes estudiades, es decidí contactar amb un grup de jotes de les Terres de l'Ebre, per tal d'una possible actuació de cant i ball pels carrers del poble. També hi ha la possibilitat de fer una exhibició de cavalls, la difusió de les activitats per televisió comarcal i una conferència sobre els maquis, ara que se n'ha publicat un altre llibre. A banda d'això, s'acordà demanar la col.laboració de tots els socis (122 de pagament), per escollir l'Esquiroler de l'Any 2003, distinció que es lliurarà durant el mes d'agost.

Així mateix, l'associació cultural es posarà en contacte amb el col.lectiu Avinsilona, recentment creat a Vallibona, per tal de col.laborar mútuament en l'organització d'activitats. Per altra banda, en l'aspecte econòmic, es passà balanç positiu i es valorà la subvenció rebuda des de la Diputació Provincial de 750 euros. Així mateix, es va voler destacar que la pàgina web de l'associació, a l'adreça www.vallibona.net, que reflecteix qualsevol aspecte o novetat del poble, ja ha passat de les deu mil visites.


El Ayuntamiento de Torreblanca aprueba el plan de reforma interna del sector II de Torrenostra  
TOMÁS TORRES

El Ayuntamiento de Torreblanca aprueba provisionalmente el Plan de Reforma Interior de Mejora del Plan Parcial del antiguo sector 2 de Torrenostra, que será remitido a la Coput para su aprobación definitiva.

Este PAI, de 161.100 metros cuadrados, fue inicialmente aprobado en 1985, siendo suspendido por la Coput por excederse en el mismo la edificabilidad que las normas subsidiarias vigentes autorizaban, siendo el mismo rectificado y vuelto a presentar a la Coput en 1986, fecha en la que recibió la aprobación definitiva. Tras la aprobación en 2002 de la Homologación del Litoral, la Coput instó al consistorio a adaptar a la LRAU los dos polígonos de este sector no programados. Esta modificación, según fuentes municipales, obedece a la voluntad de adecuar la situación actual de este PAI, en el que se ha excedido en algunas zonas el número de viviendas por parcela, para evitar contradicciones ya que en el documento publicado en el BOP de fecha 23 de mayo de 1986 “no se especifica el número de viviendas que pueden construirse por parcela”. El consistorio, al percatarse de la situación que se presentaba tras las peticiones de nuevas licencias de edificación en la zona, decidió admitir estas licencias solicitadas, tras lo cual suspendió la concesión de permisos en dicha zona para comenzar el estudio de las posibilidades de adaptar la situación a la ordenación vigente. La modificación no reduce la edificabilidad en los solares, si no el número de viviendas por sector, estableciéndose la altura máxima de construcción en planta baja, dos pisos y ático. La aprobación incluye además la modificación del suelo dotacional deportivo y escolar existente en el sector, el cual se cede al consistorio sin la obligación de realizar la urbanización interna.

Estas zonas pasarán a convertirse en zonas verdes, en cuyo interior estará permitido el uso deportivo en el futuro. Durante el proceso de exposición pública se han presentado una serie de alegaciones por parte de empresas propietarias de suelo en la zona y de partidos como el Bloc, siendo contestadas estas alegaciones, según fuentes del equipo de gobierno, por los técnicos municipales, desestimando parte de las presentadas por las sociedades que forman el Complejo Aqua-Azul referidas a las alturas y estimando el resto. Por su parte el equipo de gobierno estimaba las alegaciones presentadas por el Bloc que habían sido informadas favorablemente, desestimando el resto. Esta modificación ya despertó la polémica en el momento de su exposición pública, cuando desde el BNV se afirmó que “Este proyecto pretende pasar de 560 viviendas a 709 sin un criterio concreto” y a juicio de los nacionalistas “es fruto de la precipitación, por los numerosos errores detectados y que ponen de manifiesto que los miembros del equipo de gobierno no se han leído ni siquiera el proyecto”. Según los nacionalistas “se trata de una maniobra para beneficiar a una empresa en particular y para legalizar las licencias otorgadas incorrectamente convirtiéndose en cómplices”.

-Los quintos y quintas de Les Coves de Vinromà celebraron su tradicional fiesta de Pascua. El festejo se inició con la procesión del Encuentro. Al mediodía, dieron la volta por las calles acompañados por la banda de música para recoger las cestas y las monumentales tortaes que les ofrecen amigos y familiares. Tras la comida, los quintos invitaron a bebida y tarta a todos los asistentes, informa J.A.Albella.


La Biblioteca d'Alcanar acollirà el fons documental del Centre d'Estudis Lingüístics
 
JOAQUIM BUJ

‘La Palometa’, una de les paraules en vies d’extinció pròpia del territori, és el nom amb què s’ha batejat el Centre de Documentació del CEL, les sigles del Centre d'Estudis Lingüístics i Literaris de les comarques centrals dels Països Catalans. El fons bibliogràfic de l’entitat es dipositarà a la Biblioteca Pública Trinitari Fabregat d’Alcanar mercès a un conveni entre el CEL i l’Ajuntament canareu que se signà divendres 25 d’abril.

La presentació del fons bibliogràfic anirà a càrrec del doctor Miquel Àngel Pradilla Cardona, natural del Baix Maestrat, professor titular del Departament de Filologia Catalana de la Universitat Rovira i Virgili. La firma del conveni anà a càrrec de l'alcalde d’Alcanar, Joan Baptista Beltran, i la vicepresidenta del CEL, Àngela Buj Alfara, qui ha col.laborat en ocasions amb VINARÒS.NEWS. Aquest conveni preveu la ubicació del Centre de Documentació 'La Palometa' a la Biblioteca Pública 'Trinitari Fabregat'. L’acte de signatura comptà amb la presència del president del CEL, Albert Aragonés Salvat, i del regidor de Cultura, Francesc Llagostera. Segons els responsables de l’arxiu, “amb aquest Centre de Documentació s'incentiva un important fons bibliogràfic lingüístic sobre el català d'aquestes comarques i sobre la llengua catalana en general”. El centre de documentació aplega tota classe de documents: articles, revistes, llibres, enregistraments sonors,... relacionats amb la llengua i literatura del nostre territori.

El protocol finalitzà amb el descobriment de la placa amb el logo de La Palometa i Centre de Documentació del CEL instal•lada a la façana de la biblioteca. L'Ajuntament d'Alcanar i el CEL han editat un punt de llibre, que ja es va repartir la diada de Sant Jordi entre tots els escolars del municipi, tant a les escoles com a l’institut, per a commemorar la creació del centre de documentació. “El punt consta de tot l’alfabet de paraules ‘nostres’, l’adreça de la Biblioteca i les pròpies del CEL”, ha explicat Àngela Buj. Es pot contactar amb el CEL al carrer Bon Matí, 15 d’Alcanar o a les adreces electròniques locel@correu.vilaweb.com  i http:// www.alcanar.com /entitats/cel

QUÈ ÉS EL CEL?

Un grup de filòlegs i filòlogues van constituir fa un parell d’anys el Centre d'Estudis Lingüístics i Literaris (CEL) de les comarques centrals dels Països Catalans, que abraça, a més de les Terres de l’Ebre, el Matarranya (Aragó) i el Maestrat i els Ports (Comunitat Valenciana). Buj ha manifestat que «un dels objectius del CEL és la difusió de treballs científics sobre llengua i la literatura de les nostres comarques». Entre les altres finalitats de l’entitat destaquen “l’intercanvi d’informació sobre qualsevol activitat relacionada amb la llengua i la literatura d’est territori, així com l’organització d’activitats de dinamització de l’ús de la llengua i del foment del gust per la lectura”. A més del Centre de Documentació, l’associació treballa per fer realitat dos projectes més. Per una banda, l’edició d’una revista ( impresa i/o digital ) en la qual puguen participar tant lingüistes com escriptores i escriptors. Per l’altra, l’establiment de contactes amb associacions i institucions culturals que s’interessen per la llengua i la literatura catalanes. La junta directiva està formada també per les filòlogues Tere Izquierdo i Pili Ibáñez, el CEL ja compta amb un centenar d’afiliats d’arreu del territori.


La coral infantil Estels del Sud celebra el seu cinquè aniversari amb tot un seguit d´activitats
DOMÉNEC RAMAL

Enguany es commemora en cinquè aniversari de la creació d´una de les entitats més joves del nostre municipi, la Coral Infantil Estels del Sud. És per això, amb motiu d´aquesta efemèride que al llarg del curs i des d´aquesta entitat s´han anat organitzant tot un seguit d´activitats de celebració, amb la participació dels joves cantaires.

Una de les activitats destacades i en les què els joves integrants de la coral més van disfrutar, va ser l´intercanvi que es va realitzar amb els membres de la Coral els Verdums d´Igualada. Els components de la coral igualadina van visitar durant un cap de setmana, els dies 29 i 30 de març, el nostre municipi i van aprofitar bàsicament per compartir experiències musicals i oferir també un concert conjunt a l´església parroquial. Diumenge dia 30 la pluja va jugar una mala passada i el què havia de ser una excursió al Remei, visita a la Moleta i elaboració de les paelles. Es va convertir en una nova jornada d´activitat musical al Centre Cívic, tot i que les paelles, i el dinar de germanor, igual es van fer, però a cobert. Unes setmanes més tard, van ser els integrants dels Estels del Sud, els que es van desplaçar a Igualada, concretament l´últim cap de setmana del mes d´abril per tal de tornar la visita. Allà, els cantaires canareus, entre altres activitats, van participar en una de les tradicions típiques de la comarca, la cantada de caramelles pels carrers de la localitat.

A banda dels intercanvis des de la coral infantil, hem de destacar que l´activitat continua, i és per això que us recomanem la visita a l´exposició que hem preparat per a les properes festes de maig. Serà una exposició, que podreu visitar a la Casa O´Connor amb imatges i fotografies de la curta però intensa història dels Estels del Sud, des de la seua creació i fins al dia d´avui. Per últim, i encara en el capítol de les recomanacions, el proper dia 31 de maig es celebrarà el concert de final de curs. Un concert que com és tradició se celebra a l´església parroquial i en el què els joves cantaires ens mostren el treball que han desenvolupat al llarg del curs.

DETENCIONS

-La Guàrdia Civil d´Alcanar va detenir dos veïns d´Alcanar, HAMITI B. de 31 anys, de nacionalitat algerià, i KHALAD B. de 31 anys, ciutadà iraquià, com a presumptes autors d´un delicte de robatori amb força a les coses. Els detinguts podrien haver estat els responsables, el passat dia 4 d´abril, d´un robatori a l´interior d´un vehicle, un Fiat Punto matrícula nova que estava estacionat a una partida coneguda amb el nom de Sol de Riu de les Cases d´Alcanar. Els detinguts podrien haver aprofitat l´absència de dos noies que s´estaven banyant a una cala propera, per forçar el pany del cotxe i endur-se 150 € i una targeta de crèdit.

-La Guàrdia Civil d´Alcanar va detenir  un veí de les Cases d´Alcanar de 23 anys, TOUFIK CH. de 23 anys, ciutadà algerià, com a presumpte autor d´un delicte lesions a l´àmbit familiar i un d´alteració de l´ordre públic. El detingut podria haver estat el responsable dels maltractaments que va patir la seua muller, pels quals va precisar assistència al CAP d´Alcanar. El detingut passa a disposició del Jutjat número 2 d´Amposta.



Se celebren a la Sénia les 1es. Jornades Empresarials i les XXIII Jornades Culturals

L'IES la Sénia aconsegueix el grau superior de fusta

VINARÒS.NEWS i d'EL PUNT (R.Royo)

L`àrea de Dinamització Econòmica de l´Ajuntament de La Sénia, celebra les 1es. Jornades Empresarials de La Sénia. Aquestes jornades es desenvolupen dins del marc de les accions de suport a les PIMES amb l´objectiu de promoure la formació contínua per a la gestió empresarial.

Les jornades consten de 6 xerrades-col.loquis que es duen a terme durant les Jornades Culturals a la Sala Rosa de la Casa de la Cultura i en les que es tracten temes d´actualitat. Esperem que siguin del seu interès. LLOC: Casa de Cultura, Sala Rosa. DIES: 25 i 28 d´abril, 5, 13, 15 i 25 de maig

2. Jornada: DIA 28 d´abril de 2003. “Les Centrals de Compra: oportunitat per a les PYMES.” Ponent: Laura López, Gerent de la Associación Española de Centrales de Compra (ANCECO). Llicenciada en Administració i direcció d´Empreses. ESADE. MASTER POR ESADE. Especialización en Política de Empresa (1996) Auditora interna de calitat segons normes ISO 9000 y EFQM – LLOYD’S (1997) Postgrau en Direcció d´Organitzacions i Sistemes d´Informació. UNIVERSIDAD POMPEU FABRA (2001) Horari: 16:00-17:30h 3. Jornada: DIA 5 de maig de 2003. “La motivació en el treball: el quadre de comandament”. Ponents: Antonio Rosado, Soci Director d´ABZ ROSVEL, Barcelona. Llicenciat en Ciències Polítiques, Econòmiques i Comercials per la Universitat de Barcelona. Diplomat en Marquèting. Diplomat en Gestió Econòmico-Financera. Norbert Monfort, Lcdo. en Psicología Industrial (U.A. Bellaterra). Profesor de ESADE Josep Mª Riera, Dr. Ingeniero Químico (IQS Barcelona).Lcdo. en Ciencias Químicas (U.A. Barcelona) Horari: 16:00h. – 17:30 h. Durant el mes de maig, hi haurà més sessions, de les quals ja n'informarem.

XXIII JORNADES CULTURALS DE LA SÉNIA

Del 22 d’abril al 18 de maig de 2003.-  Dijous 1 de maig “Festa del Treball”: -10,00 h. 2ª.Sessió del 3r.Curs de Jota Senienca a la Plaça Major. Org.:Joventuts Unides. -10,30 h. Arribada al Parc Municipal dels participants en la VIII Trobada Interautonòmica de “Birles de 6”, organitzada pel Club de Birles La Sénia. -de les 11,00 fins les 20,00 h. Jornada de portes obertes al Campanar. -11,00 h. Inici de les Tirades de la VIII Trobada Interautonòmica de “Birles de 6”, organitzada pel Club de Birles La Sénia. Lloc: Camp del C/.Girona. -12,00 h. Cercavila a càrrec de la banda de música de l’Agrupació Musical Senienca. -12,30 h. Ballada de Jotes i Sardanes a la Plaça Major. -13,00 h. Interpretació de l’himne oficial del poble, “La Senienca” amb la participació de la Banda de l’Agrupació Musical Senienca i la Coral de Joventuts Unides. -16,30 h. Acte de cloenda de la VIII Trobada Interautonòmica de “Birles de 6”, organitzada pel Club de Birles La Sénia, amb les següents actuacions folklòriques de les 3 Comunitats Autònomes: -Grup Instrumental Joventuts Unides -Coral de Mestresses de Casa Tyrius de Benissanó -Amics de la Jota de les Terres de l’Ebre -Bombos i Tambores de la Oración del Huerto de Teruel Lloc: Casa de Cultura.

GRAU SUPERIOR DE FUSTA

El Departament d'Ensenyament ha concedit a l'institut d'ensenyament secundari (IES) la Sénia un cicle de formació en grau superior de producció de fusta i moble que començarà a impartir-se a partir del curs que ve (2003-04). Es tracta d'una antiga reivindicació d'aquest centre, a la qual també s'han sumat el Col·lectiu d'Empresaris del Moble de la Sénia i l'Ajuntament senienc, ja que en aquesta localitat del Montsià es concentra el 50% de la producció de mobles de Catalunya. Es tracta d'un cicle formatiu que actualment només s'imparteix a l'escola industrial de Sabadell i que pretén captar alumnes no només de les Terres de l'Ebre sinó també de la resta de Catalunya i del nord de Castelló. El cicle constarà de dos cursos, amb uns quinze alumnes per curs, i de moment, no representarà un increment de professors ni de maquinària; així ho va explicar ahir el cap del departament de fusta i moble del centre, Manel Martí, que va assenyalar que els alumnes que s'hi formaran obtindran la titulació de tècnic superior en producció i que estudiaran matèries especialment relacionades amb la planificació de la producció i la qualitat. Actualment, l'IES la Sénia ja té un cicle formatiu en grau mitjà de fabricació i fusteria industrial de dos cursos, en el qual hi ha matriculats un total de 24 alumnes i que disposa de tres professors i un especialista.

-Aquest diumenge hi ha hagut un concert a l’església parroquial de Sant Bartomeu de la Sénia, amb la Coral Polifònica Joventuts Unides, de la Sénia, Cor de Cambra Tyrichae, de Tortosa, Cor Pentecosta, de Castelló, Orquestra de Cambra Eufonia, Francesca Sales, soprano, Marian Torres, soprano, Raül Fernàndez, tenor, Eduard Moreno, baix i direcció: Raül Martínez i Andreu Martínez.


Noves troballes medievals a Ulldecona en les obres de la xarxa d’aigües pluvials
 

  El regidor J.B.Muñoz, parla sobre les jornades culturals

 
Text i foto: JORDI MONFORTE
 

Les obres de la xarxa d’aigües pluvials d’Ulldecona segueixen comportant noves troballes arqueològiques. Les noves restes medievals aparegueren el matí del passat divendres, dia 25 d’abril, en la rasa oberta al carrer Major a l’encreuament amb la plaça Diputació, al costat mateix de l’Ajuntament.

Foto de les restes del portal de València que van aparèixer fa més d'un mes i mig a la plaça de la Mera (Sales i Ferré)

Han sortit a la llum dues arcades del pont que, fins a l’enderrocament i recobriment de les muralles al segle XIX, permetia creuar el fosat de la muralla en l’entrada a la vila pel portal de Tortosa. Aquest pont d’accés es va construir durant el segle XIV o a inicis del XV. A més també han aparegut diversos fragments de ceràmica. En l’excavació d'urgència han intervingut diversos alumnes de l'Escola Taller l'Antic Hospital, baix la direcció de l’arqueòleg local Toni Forcadell. El Centre d’Estudis hi tenia documentada l’existència d’una torre en aquesta sortida de la ciutat.

En època medieval, Ulldecona comptava amb quatre portals que coincidien amb les entrades a la ciutat. A més del ja citat de Tortosa, també hi havia els portals de l’Abeurador, el de Morella i el de València. Es dóna la casualitat que, setmanes enrere, les obres de la conducció de les aigües pluvials també provocaren una altra important troballa. El passat 13 de març es descobriren unes altres restes on fa segles es trobava situat el portal de València, en l’actual encreuament entre el carrer Major i la plaça de Sales i Ferré. Aleshores aparegueren dues arcades i els fonaments d’aquest portal d’entrada, datats sobre el segle XIV- XV, a més de diversos fragments de ceràmica. Totes aquestes excavacions permetran obtenir més informació, i contrastar la que ja és té, sobre el passat d’Ulldecona.


La Passió finaliza una temporada más de representaciones
 
De DIARI DE TARRAGONA
 

Salvaguardar oliveres, pel regidor J.B.Muñoz

 

Aunque terminaron oficialmente los actos de la Semana Santa, a los actores de La Passió d' Ulldecona todavía les queda una función antes de terminar la temporada de este año. El domingo día 27 de abril se hizo la penúltima y el próximo jueves día 1 de mayo es la última oportunidad de asistir a la representación de una de las escenificaciones de la Pasión de Cristo más dramáticas y conmovedoras de todas las comarcas del Ebre.

Momento de la representación en Vinaròs (BENITO

Por ello, el grupo de teatro de La Passió d'Ulldecona hace una llamamiento a todos aquellos que todavía no hayan visto el espectáculo y a los que quieran repetir la experiencia. La treintena de actores que representan el fragmento final de la vida de Jesús han realizado actuaciones a lo largo de toda esta Semana Santa, tanto en Ulldecona como en otros municipios como Vinaròs. Sin embargo, la representación en el Calvari de Ulldecona, que este año tuvo lugar el 18 de abril, es una de las más espectaculares, dado que se escenifica la Pasión y muerte de Cristo en un escenario totalmente natural y donde el público se mezcla con los actores.

La cercanía, así como las dotes interpretativas de los artistas logran arrancar las lágrimas no sólo a los espectadores, que presencian la obra en absoluto silencio, sino también a los propios actores, que se emocionan por el realismo con que transcurren las escenas.


NOTICIES BREUS
VINARÒS.NEWS

El Servol, por Vallibona
 

-La apertura de supermercados se ha disparado en la provincia de Castellón desde finales de la década de los 80 casi un 700%. Un incremento que, sin embargo, no se ha trasladado a los hipermercados debido a las limitaciones legales. En la actualidad, la provincia cuenta con 86 supermercados de los denominados medios, es decir, de entre 400 y 2.500 metros cuadrados (Mercadona, Caprabo, Champion, Charter, Consum, Dialprix, Más y Más, Proxim, Spar...) y 27 autoservicios de descuento (Dia, Lidl y Aldi), cuando hasta 1989 sólo existían 15, según los datos de la Asociación de Supermercados de la Comunidad Valenciana (Asucova). En cuanto a hipermercados --superficie superior a 2.500 metros cuadrados--, hay seis en la provincia, de los grupos Alcampo, Caprabo, Carrefour y Sabeco.

-Los hoteles de la provincia de Castellón tendrán una ocupación del 100% para el puente de mayo. Desde el próximo miércoles y hasta el domingo resultará imposible encontrar una habitación disponible. Los turistas serán, en su mayoría, españoles, y más concretamente madrileños, dado que éstos no sólo disfrutarán de festividad el 1, sino también el día 2.

-Los embalses de la Confederación Hidrográfica del Júcar (CHJ) se encuentran al 37 por ciento de su capacidad y almacenan 49,21 hectómetros cúbicos (hm3) de agua más que la semana anterior, ya que en total albergan 1.241,43 hectómetros cúbicos de los 3.322,7 de que disponen, según los datos facilitados por este organismo. En Castellón, el sistema Palancia/Mijares/Cenia se encuentra al 69,28 por ciento de su capacidad. En el Cenia, el de Ulldecona está al 91 por ciento de su capacidad.

-Sant Marc fue el eje de muchas de las celebraciones del fin de semana. Así le rindió culto Portell, que se desplazó a Sant Marc de les Albaredes. Otro punto de peregrinación en Els Ports es el santuario de la Balma, a donde se dirigieron los vecinos de Villores. En Cinctorres la fiesta se dedica a Sant Pere Màrtir, al igual que en Albocàsser.

-El 64,7 por ciento de los internautas ya se conecta habitualmente a internet desde sus hogares, a pesar de que tradicionalmente era el puesto de trabajo desde donde más se accedía a la red, un porcentaje que se incrementa hasta el 70,8 por ciento en el caso de la Comunidad Valenciana.

-El sindicato CCOO-PV denunció en un comunicado que la Comunidad Valenciana es, junto a Baleares y Murcia, la autonomía con mayores índices de siniestralidad, a pesar de haber registrado una reducción del 6,7 por ciento.

-La concesionaria de autopistas Aumar deberá pagar 12.000 euros a un conductor que sufrió un accidente de tráfico en la autopista A-7 a su paso por L´Hospitalet de l´Infant a causa de una acumulación de agua en la calzada que provocó el efecto aquaplaning. El accidente sucedió cuando un Saab 900 se salió de la vía y chocó contra las vallas de protección.

-Un hombre de 56 años vecino de Cubells (Barcelona) murió en el hospital General fruto de las heridas sufridas al salirse de la A-7 el vehículo Mercedes que conducía y chocar contra un muro de hormigón en Santa Magdalena de Pulpis.

-L'Institut pel Desenvolupament de les Comarques de l'Ebre (IDCE) ha editat la Guia de Vendes de les Terres de l'Ebre, una espècie de guia turística on s'informa dels actius turístics del territori, dels dos parcs naturals, i es recull una breu ressenya dels restaurants, allotjaments i llocs d'interès turístic.

-El pla d'aeroports que té previst aprovar la Generalitat ha projectat que l'aeroport de les Terres de l'Ebre, inclòs al pla territorial, siga del tipus d'aviació regional. Segons publica el setmanari La Veu de l'Ebre, això significa que l'aeroport ebrenc podrà acollir vols de distàncies entre els 1.000 i 1.500 quilòmetres, fet que permetrà desplaçaments a Europa i al nord d'Àfrica. La Generalitat ja hauria donat llum verd a l'elaboració d'un estudi sobre l'emplaçament de l'aeroport, que podria construir-se al nucli tortosí de Vinallop o al municipi de Santa Bàrbara.

-Sis joves excursionistes de Barcelona que es trobaven perduts al massís del Port van ser localitzats poc després de la mitjanit del passat dia 19, segons va informar ahir la Subdelegació del Govern a Tarragona. Divendres passat a la nit, la Guàrdia Civil va rebre una trucada d'un telèfon mòbil d'un dels sis joves que estaven perduts a la muntanya entre els municipis de Beseit i la Sénia. La Guàrdia Civil va organitzar ràpidament un dispositiu de recerca i poc després de la mitjanit del dissabte el guarda d'un dels refugis els localitzava sans i estalvis.

Imagen tomada junto al manantial del Molí la Torre, en Vallibona, que suministra agua a Canet lo Roig (FONOLLOSA)

-Una seixantena de propietaris d'explotacions agràries ubicades a la falda del massís del Port han constituït un col.lectiu d'afectats pels danys que ocasionen els braus propietat de la ramaderia de Pedro Fumadó, lo Xarnego. Els pagesos denuncien que, des de fa anys, els bous i les vaques pasturen per Lloret sense cap tipus de control i provoquen nombrosos d'anys en els cultius i les propietats privades, destrossen els marges de pedra i donen grans ensurts als pagesos. Fumadó, però, assegura que aquests fets han estat puntuals i que sempre s'ha responsabilitzat dels danys ocasionats.

-La quinzena edició de la fira estatal nauticopesquera de Sant Carles de la Ràpita, Expo-Ràpita 2003, ha tingut setanta expositors repartits en una superfície de més de 3.000 m2. El delegat del govern a les Terres de l'Ebre, Francesc Sancho, va ser l'encarregat d'inaugurar aquesta mostra que s'ha consolidat com la fira nàutica i pesquera de la Mediterrània i que segons els organitzadors, l'àrea de Fires de l'Ajuntament de la Ràpita, genera uns 12 milions d'euros en vendes. Destacà enguany la presència d'una empresa de València, Brothers, que exposà màquines adaptades per cosir xarxes.

-El conseller Josep Grau presidí  l'acte de signatura del protocol de col·laboració entre el DARP, SEIASA del Norte SA i la Comunitat de Regants del marge dreta de l'Ebre per tal de regular els criteris de col·laboració en el finançament i execució de les obres de modernització i millora dels regadius de la comunitat de regants del canal de la dreta de l'Ebre. L'obra beneficiarà 3.790 regants i suposarà una inversió estimada superior als 3,5 milions d'euros.

-Activitats de l'associació d’al.lèrgics alimentaris.- • De l’ 1 al 4 de maig. Stand informatiu a Expo-Ebre. Parc Teodor González. Tortosa. • 3 de maig 2003. 12.30 hores : Inauguració del local social (carrer Montcada, 27, 2n. 43500 Tortosa). Amb l’assistència del Delegat de Sanitat, Sr. Lluís Mercadé i Orriols, Delegada de Benestar i Família, Sra. Mercé Sanmartí, Alcalde de Tortosa, Sr. Joan Sabaté i Regidor de Benestar Social de l’Ajuntament de Tortosa, Sr. Francesc Juan. Ho celebrarem junts amb una copa de cava, us esperem a tots!!!. • 17 de maig de 2003. 18.00 hores . Conferència sobre L’al.lèrgia a la llet de vaca a la Sala 2 del Teatre-Auditori Felip Pedrell de Tortosa pel Dr. Ramón Tormo (Cap de Secció de la Unitat de Gastroenterologia Infantil i Nutrició de l’Hospital Materno-Infantil Vall d’Hebrón ).

Informan F.Puig, E.Fonollosa, D.Ramal, J.Monforte, M.A.Soria y de Levante, Las Provincias, La Vanguardia, Mediterráneo, El Mundo, Diari de Tarragona, El Punt y Povet.com.


Vea Sant Mateu, Morella, Alcossebre y Torreblanca-Torrenostra con una cámara en directo

Més informació a: Povet.comPortalet.NewsMediterráneo, Levante de Castellón, Vilaweb, El Mundo-Castellón al día, Las Provincias, Diari de Tarragona, El Punt Ara o mai, edicions regionals d'El País, ABC i La Vanguàrdia, Nóticies-Els Ports, La Veu de Benicarló, El Dissabte, L'Ebre digital, Ràdio Ulldecona, Ràdio Nueva, SER Maestrat, COPE Vinaròs, Ràdio Benicarló, Els Ports Ràdio, Ràdio Ebre, Ona Catalana,Tortosa , Alcanar Ràdio, Amposta Ràdio, canal 56, Castelló Nord TV, TV Ulldecona, Visió 3, Localia TV (Morella), Canal 21

©1996-2003 VinaròsNews
http://news.vinaros.net    news@vinaros.net