Edició 311- Del 13 al 26 d´abril de 2.009  

Los subdelegados del gobierno en Tarragona y Castellón aúnan criterios que favorezcan la zona del Sénia
El turismo rural se ´rearma´ cara al verano tras una buena Semana Santa
La Taula del Sénia ha conseguido en tres años 17.289.393 euros gracias al convenio con Industria
Aragón rechaza frontalmente la anexión de la Cuenca del río Sénia a la Demarcación del Ebro
Alcalà de Xivert-Alcossebre     
La población celebró numerosos actos durante esta Semana Santa
Sant Mateu
Una XIV Fira del Comerç, Arts i Oficis muy popular y se  revivió la procesión de les Vergues
Canet lo Roig-Traiguera
La población atrae a miles de personas en su Fira de l ´Oli. Iniciativa denuncia a Europa la planta de gas
la Salzadella
Javier Mariscal diseñará también el cartel de la II Fira de la Cirera
Catí rindió un homenatge a la figura de Paco Martí García
El administrador de una web demanda a dos vecinos de Les Coves de Vinromà. Torreblanca rememoró la Passió de Cristo 
Morella
Inauguració del nou espai de la Porta del Rei
Font de Mora, destaca que el Plan Confianza aportará a Morella 579.362 euros y a Els Ports 1.146.747 euros
Vilafranca
El Ayuntamiento y la Parroquia abrieron las puertas de la Torre del Conjurar
Vallibona
La població organitzà diverses activitats pasqüeres
La Sénia
El govern aparca el projecte del centre tecnològic del moble
Ulldecona
Es condiciona l'accés a l'abric prehistòric i es preservaran les pintures rupestres
Santa Bàrbara
Es lliuren els premis del concurs literari
Costes invertix mig milió d'euros per protegir la costa d'Alcanar
Lo Más News.- Conozca cada día los titulares y fotografías más recientes y destacados de estas comarcas, en actualización constante, en nuestra portada,

 


Los subdelegados del gobierno en Tarragona y Castellón aúnan criterios que favorezcan la zona del Sénia
EMILI FONOLLOSA

La Mancomunidad de la Taula del Sénia hizo posible ayer que los subdelegados del gobierno en Tarragona, María Teresa Pallarés y en Castellón, Antonio Lorenzo, tuvieran un encuentro conjunto en el que analizaron asuntos que afectan a un lado y otro del Sénia, además de visitar algunos de los caminos rurales que se están acondicionando gracias al convenio firmado con el gobierno central.

Lorenzo, sin embargo, ante proyectos en los que no hay el mismo criterio en Cataluña y Valenciana como la autovía de Aragón, apuntó que “tanto la subdelegada como yo estamos convencidos de que el Gobierno tomará la decisión que mejor atienda y satisfaga los intereses generales del país”. Recordaba que en estos momentos se está haciendo un estudio de viabilidad sobre cuál es la opción más adecuada para su salida al mar (por Vinaròs a través de la N-232 o por la provincia de Tarragona) e insistía en que “sin lugar a dudas, el Gobierno adoptará el criterio que mejor satisfaga los intereses generales”. Lorenzo y Pallarés hablaron sobre operaciones policiales desarrolladas conjuntamente, así como otros temas que afectan a los territorios limítrofes como en infraestructuras, “es importante trabajar cada uno en su territorio, pero nuestra coordinación y entendimiento también es importante para el buen desarrollo” decía Pallarés.

Ambos subdelegados, también analizaron positivamente la coordinación entre las fuerzas de seguridad del norte de Castellón y las del sur de Tarragona, aunque recientemente ha habido un cambio significativo al desplegarse en esa zona de Cataluña el cuerpo policial autonómico de los Mossos d´Esquadra. Los subdelegados tuvieron el encuentro con la prensa en el mismo río Sénia, que es frontera natural entre Cataluña y Valenciana; concretamente fue en el Camí d´Alcanar, cuando finaliza el término municipal vinarocense y a corta distancia se halla ya el casco urbano de Alcanar. Allí acudieron después de girar visita a varios de los caminos acondicionados y recorrer una ruta de olivos milenarios. Pallarés remarcaba 12 millones de euros en 3 años que se invierten en arreglar 350 kilómetros de caminos rurales “que hacen que haya mejor comunicación entre los municipios, lo que es una riqueza importante para este territorio”. Lorenzo añadía que el Gobierno de España  con el convenio suscrito entre Ministerio y Mancomunitat aporta 4 millones de euros durante cada uno de los ejercicios de 2008, 2009 y 2010. CRISIS Lorenzo aseguraba por otro lado que “el Gobierno, en estos momentos, está absolutamente volcado en la lucha contra la crisis.

En Castellón y Tarragona conocemos el alto coste que está teniendo la crisis en número de puestos de trabajo y en el oscurecimiento de expectativas de empresas que hasta ahora eran viables, y por eso es tan importante la inversión pública, y tan importante que quienes reciben la inversión pública la sepan aprovechar como la están aprovechando los componentes de la Taula del Sénia”. Así, el subdelegado consideraba que el plan de arreglo de caminos  va a mejorar la situación de “las gentes y las empresas de la Terres del Sénia para construir un futuro con mayor progreso, facilitando una recuperación después de la crisis”.

El presidente de la Taula del Sénia y alcalde de Vinaròs Jordi Romeu destacaba que esta presencia de los dos subdelegados no solamente servía para ver el trabajo de esta entidad,  sino también para presentarles los nuevos proyectos y actuaciones. Pallarés destacaba los logros de la Taula porque está dando respuesta a los ciudadanos entre tres comunidades autónomas distintas. En este encuentro también estuvieron presentes la alcaldesa de la Galera Blanca Duré y el teniente de alcalde del Ayuntamiento de Alcanar Josep María Sancho. Éste último agradecía a los representantes del gobierno central por el convenio para arreglar caminos, poniendo como ejemplo el que comunica Vinaròs y Alcanar, que contribuye a “la hermandad histórica que tenemos… esta inversión en caminos también es fundamental para la potencia económica que tienen estas tierras en agricultura”. Cabe recordar que la Mancomunitat de la Taula del Sénia agrupa a 24 municipios de las provincias de Castellón, Tarragona y Teruel.


Trobada dels subdelegats del govern a Tarragona i Castelló al punt on el Camí d´Alcanar travessa el riu Sénia i divideix les dues comunitat

Presentació de l’Estudi ESTRUCTURA SOCIOECONOMICA I POTENCIAL DE DESENVOLUPAMENT DE L’ÀMBIT DE LA TAULA DEL SÉNIA, subvencionat pel SOC: http://news.vinaros.net/v10/especials/taula senia estudi.pdf


El turismo rural se ´rearma´ cara al verano tras una buena Semana Santa
VINARÒS.NEWS

Ante los nuevos datos disponibles sobre la ocupación en establecimientos de alojamiento rural de la Comunitat durante la Semana Santa, elaborados por la Conselleria de Turisme, su titular, Angélica Such ha asegurado que “existe un gran optimismo en las distintas modalidades de alojamiento de interior, entre las que se incluyen casas rurales y albergues, al cubrir el 80% de sus plazas”.

Such, ha afirmado que “a pesar de una climatología poco favorable las previsiones se han cumplido y en algunos puntos se han llegado a cubrir el 90% de la oferta de alojamiento”. La titular de turismo ha pronosticado un buen inicio de campaña a tenor de los últimos resultados: “estos datos nos hacen afrontar el resto de la temporada con optimismo”. Such ha añadido que “la oferta de interior tiene una identidad en si misma y que ha crecido de manera notable en los últimos años, no sólo en oferta sino también en número de pernoctaciones”.

En este sentido la consellera ha asegurado que “somos conocidos también por ser un destino de interior, cada vez mas demandado y tenemos lugares privilegiados por su oferta de alojamiento, y sus recursos: su riqueza patrimonial y su entorno paisajístico”. Asimismo ha afirmado que mas de 180 empresas turísticas del interior de la comunitat han solicitado adherirse al Club de Producto que prepara la Conselleria de Turisme. Finalmente la Consellera ha hecho alusión a la demanda apuntando que “una vez más el turista nacional copa la clientela, frente al turista extranjero, dado que prima el visitante de proximidad, sobre todo procedente de la propia Comunitat, Madrid y Cataluña, no obstante, municipios como Vilafamés o Morella han registrado la entrada de numeroso público extranjero”.

N-232

El Ministerio de Fomento ha aprobado, según publica el Boletín Oficial del Estado, el Expediente de Información Pública y el Proyecto de Trazado para el Acondicionamiento y la reordenación de accesos, en el tramo Masía de la Torreta-Morella Sur, de la Carretera N-232, en la provincia de Castellón. La actuación proyectada comprende la mejora del trazado y reordenación de accesos en el tramo comprendido entre el punto kilométrico (p.k.) 54,900 y el 60,210 de la carretera actual con una longitud de actuación en el tronco principal de 5 kilómetros. El nuevo trazado trata de aprovechar al máximo la traza existente dotándola a su vez de la necesaria reordenación de accesos. Se proyectan un total de 7.385 metros de caminos de servicios así como dos intersecciones y un enlace, de modo que las propiedades colindantes tengan acceso a la carretera a través de estos y se eliminen los accesos directos, redundando todo ello en una mejora de la seguridad vial.

El subdelegado del Gobierno en Castellón, Antonio Lorenzo, ha mostrado su “satisfacción”. Cuando se produzca la aprobación, “estaremos en disposición de licitar las obras”, cuyo presupuesto estimado de licitación sin IVA supera los 17,8 millones de euros. Para el subdelegado del Gobierno, esta novedad supone “una nueva muestra del compromiso del Gobierno de España con el desarrollo de la provincia de Castellón". Lorenzo ha recordado que las obras de la N-232 del tramo de la Variante de la Pobleta están muy avanzadas y que la previsión es que estén finalizadas en el verano de 2009. Por lo que al tramo del Barranco de la Bota respecta, en estos momentos se está procediendo a la redacción del proyecto de trazado y a la realización de las consultas ambientales.


La Taula del Sénia ha conseguido en tres años 17.289.393 euros gracias al convenio con Industria
JUAN JOSÉ BENITO   

La Mancomunitat de la Taula del Sénia ha conseguido en tres años 17.289.393 euros gracias al convenio suscrito con el ministerio de Industria en 2007 para reindustrialización. El presidente de la mancomunidad, el alcalde de Vinaròs Jordi Romeu, informaba que para el año en curso el ministerio aporta 4.059.190 euros, de los cuales 713.965 son subvenciones a fondo perdido y 3.345.225 créditos a 15 años, sin ningún tipo de interés y con los cinco primeros años de carencia.

En cuanto a empresas privadas se han concedido para este año diez ayudas a través de créditos blandos a empresas de Vinaròs, Morella, Benicarló, Càlig y Peñarroya de Tastavins. Mientras que en materia de infraestructuras industriales se benefician los ayuntamientos turolenses de Beceite, Peñarroya de Tastavins y Valderrobles para creación de zonas industriales, así como la comarca del Matarranya. En cuanto a la provincia de Castelló se aportan créditos blandos para impulsar un pequeño polígono industrial de Vinaròs, con 263.000 euros a la mercantil que lo impulsa, y 914.784 euros para la urbanización del polígono Planes Altes y que corre a cargo de las empresas allí asentadas. Estos créditos suponen el cincuenta por ciento de la inversión total, informó Romeu. Con la urbanización del Polígono Planes Altes, uno de los más antiguos de la provincia, se desbloquea un área que permanecía sin legalizar por no disponer de una correcta adecuación a la normativa vigente. Una vez efectuada la actuación se podrán asentar nuevas empresas junto las que vienen ya trabajando, que disponen de sus correspondientes licencias otorgadas en su día.

POLIGONO DE SOTERRANYES

Por otro lado, en tema a parte y que afecta a Vinaròs, Romeu informaba que el ministerio de Industria aporta 7 nuevos millones para el polígono Soterranyes, “como en el año anterior, 1 millón de subvención y 6 millones en crédito blando en las condiciones establecidas en el anterior plan de industrialización, cinco años de carencia y que suman un total de 14 millones”. Los primeros 7 millones, que ya dispone el ayuntamiento, se destinarán a la adquisición de los terrenos para crear este polígono industrial antes del mes de junio. Romeu informaba que se está a la espera de conocer si el acceso a esta nueva zona industrial será en las inmediaciones de la AP-7 u otro lugar, y según donde sea se empezará por esa zona a adquirir los terrenos.

Mireu la llista de subvencions.

 
(Canal 56)


Aragón rechaza frontalmente la anexión de la Cuenca del río Sénia a la Demarcación del Ebro
EUROPA PRESS i d´EL PUNT

La Comunidad Autónoma de Aragón rechaza "frontalmente" la propuesta contenida en el borrador de Real Decreto por el que se establece la anexión de la cuenca del río Cenia a la Demarcación Hidrográfica del Ebro, y así lo ha puesto de manifiesto el consejero de Medio Ambiente, Alfredo Boné, en la reunión del Consejo Nacional del Agua.

Boné ha destacado que, de acuerdo con la Ley de Aguas y la Ley del Plan Hidrológico Nacional, esta modificación "tiene consecuencias importantes" en la demarcación de destino, en este caso la del Ebro, en cuanto a que incorpora nuevos usuarios, afecta a la composición de la demarcación en cuanto al peso territorial y poblacional de las comunidades autónomas y modifica el ámbito territorial de planificación. "Pasan a ser receptores naturales de recursos hídricos territorios que antes no lo eran, es decir, hacen posibles transferencias de recursos, para las que actualmente sería necesaria la incorporación a la Ley del Plan Hidrológico Nacional", señaló. Esta modificación pretende ser justificada en la definición de demarcación hidrográfica contenida en el artículo 16 bis.1 del texto refundido de la Ley de Aguas aprobado por Real Decreto Legislativo 1/2001 de 20 de julio, que "establece el requisito de vecindad entre cuencas para poder proceder a su agrupación".

En base a ese argumento, se concluye que la cuenca intercomunitaria del Cenia no limita con el resto de cuencas de la Demarcación del Júcar y, en cambio, si lo hace "con la parte española de la Demarcación del Ebro", por lo que debe anexionarse a esta última. La anexión de la cuenca del Río Cenia a una demarcación distinta a la de origen, utilizando esta interpretación, "sienta un precedente" en relación con anteriores modificaciones de los ámbitos territoriales de determinadas demarcaciones en las que se han producido segregaciones de cuencas internas como ha sido el caso de Cataluña, País Vasco y Andalucía. Así, tal y como ha interpretado el Ministerio en estos casos anteriores, el criterio de vecindad invocado en la argumentación y que proviene de la Directiva Marco de Aguas y de la modificación de la Ley de Aguas, "no ha de entenderse como concepto necesariamente de colindancia, sino de proximidad o cercanía tal y como establece la Real Academia Española".

-Un dels portaveus de la PDE, Joan Antoni Panisello, va valorar molt negativament l'esborrany presentat pel Ministeri de Medi Ambient. Segons Panisello, «és una maniobra per aplanar el camí i poder fer el transvasament al nord de Castelló, que serà legal si el riu Sénia forma part de la demarcació de l'Ebre». «Ens estan donant la raó, quan diem que el canal Xerta-Sénia és un transvasament encobert», va afegir-hi Panisello. LLEGIU-HO A  EL PUNT, G.MORENO.


Alcalà celebró numerosos actos durante esta Semana Santa
LAURA PUIG

Aprovechando el descanso escolar con motivo de las fiestas de Pascua, el Ayuntamiento de Alcalà clausuró por segundo año consecutivo, la Escola de Pasqua d´Alcalà y Alcossebre. Esta iniciativa, puesta en marcha por el Ayuntamiento de Alcalà el pasado año, pretende motivar la convivencia y la diversión de los escolares durante los días de vacaciones, ayudando también a los padres que han trabajado en estas fechas. Han participado alrededor de 130 niños, superando la cifra del pasado año, un hecho que pone de manifiesto el gran éxito de esta iniciativa municipal. Desde el Ayuntamiento se han mostrado muy satisfechos con esta acción que pretende fomentar nuevas actitudes entre los niños a través de la diversión y el aprendizaje.

La lluvia no impidió que el Grupo de Bombos i Tambors el Repiquet de Alcalà de Xivert, ofreciera un gran espectáculo por las calles del centro de Alcossebre, despertando la atención de un buen número de turistas, que a pesar de que llovía de forma intermitente, salieron a disfrutar del sonido y ritmo que imprimen los bombos y tambores del grupo xivertense. El Grupo de Bombos y Tambores el Repiquet está formado por unos 35 miembros. José Ramón Pitarch, presidente de la entidad, comentaba previamente a la actuación que: “esperamos que seamos un buen atractivo para los turistas, que así conocen un poco más nuestras asociaciones”. Por otro lado, Pitarch lamentaba que la lluvia les impidiera poder participar en la procesión del Santo Entierro y sobre todo les obligara a suspender su Tamborrà, en la que habían depositado muchas horas de ensayo. A pesar de ello, los miembros del Repiquet han tenido una intensa actividad durante estos días ya que han participado en otras Trencaes de l´Hora, que se han celebrado a lo largo y ancho de toda la provincia. Asimismo,se vivió con gran emoción la resurrección de Jesús tanto en Alcalà como en Alcossebre, dónde se celebraron solemnes eucaristías para celebrar este acto, que cierra la Pascua, dentro del calendario religioso.

-El Santo Entierro marcó la jornada de Viernes Santo. Tuvo lugar el solemne Vía Crucis por las principales calles de la localidad, mientras que por la tarde, cientos de fieles conmemoraban la pasión y muerte de Jesús en el interior del templo parroquial. Pero fue la procesión del Santo Entierro dónde se demostró gran fervor. De este modo, el casco antiguo fue el testigo por el que discurrieron los 4 pasos o peañas de esta procesión. La Oración del Huerto, el Nazareno, la Dolorosa, la Soledad y el Santo Sepulcro fueron acompañados por los fieles, que con la luz de los cirios iluminaban los monumentos.

-La Banda de Música de Alcalà y la Colla de Bombos i Tambors, el Repiquet, fueron los encargados de poner música a esta procesión, que además terminó con la Trencà de l´Hora, por parte del grupo de tambores. El alcalde Francisco Juan Mars, fue este año el encargado de abrir la solemne trencà, en la que participaron un buen número de miembros de esta colla de bombos i tambors. También se clausuró la I Muestra de Objetos e Indumentaria de Semana Santa, organizada por la Asociación de Amas de Casa, que ha contado con una buena acogida por parte del público, ya que la asistencia para contemplar estas piezas, consideradas únicas ha sido masiva, a lo largo de toda la semana. Además, en Alcossebre, la Colla de Dolçainers i Tabaleters “Lo Xular”, ofreció un pasacalle con la música tradicional valenciana más representativa. Así, los quince miembros de esta entidad demostraron ante el gran número de turistas el folclore de estas tierras.

-Alcalà celebró la tradicional subasta para los mayorales de abril de 2010. En una animada puja, que comenzó con la oferta de los mayorales de 2009 con 3 días de vacas, 3 toros embolados y 3 cerriles se cerró, finalmente con la subasta a favor de Arturo Bellés, que ofreció 5 días de vacas, 11 toros embolados y 5 toros cerriles. La puja por la organización dels Fadrins es siempre una cita obligada el lunes siguiente a la celebración de la Pascua, para que los mayorales salientes puedan iniciar los preparativos de la fiesta, ya que será en el 2009 cuando realizarán una serie de actos para recaudar fondos de cara a la celebración en el 2010. De este modo, los mayorales del próximo año son los que trabajarán dentro dels Fadrins de este año, sirviendo toda clase de bebidas para poder obtener beneficios.

-Los agricultores de Alcalà de Xivert afectados por la plaga de la polilla del tomate, que afectó a prácticamente la totalidad de la cosecha de tomata de penjar del 2007, ya están cobrando las ayudas prometidas por la Conselleria de Agricultura, que son de 3.000 euros por hectárea. Así, y teniendo en cuenta que en total se vieron perjudicadas unas 150 hectáreas, la Generalitat ha tenido que destinar una partida entorno a los 450.000 euros para indemnizar a la treintena de productores de Alcalà. A estos hay que sumar los de Torreblanca y Cabanes que, aunque en superficies y cantidades más reducidas, también vieron mermada su producción por la epidemia. Desde la Asociación de Productores y Comercializadores de tomata de penjar xivertense se muestran satisfechos por la compensación económica pese a que pedían de 18.000 a 19.000 euros por cada hectárea. LÉALO EN MEDITERRÁNEO, E.MOLINER

-Un miembro del Centro de Buceo de Alcossebre, C.I.P., vecino de Madrid de 42 años, falleció mientras estaba practicando submarinismo cerca de las Islas Columbretes, según dijeron fuentes de la Guardia Civil de Castellón y de Salvamento Marítimo. El suceso tuvo lugar cuando desde una lancha en la que iban los submarinistas alertaron a los vigilantes del parque natural de que uno de los miembros del grupo se sentía indispuesto. Según fuentes del Centro de Salvamento, aunque en principio se pensaba en un caso de descompresión mientras buceaba, el hombre se sintió mal dentro del agua y subió de nuevo a la barca. Desde el puesto de mando de Columbretes se requirió la presencia del helicóptero de Salvamento Marítimo para evacuar al submarinista, que fue transportado hasta el Aeroclub del Grao de Castellón, donde esperaba una unidad medicalizada, aunque los sanitarios no pudieron hacer nada por salvar su vida. DE MEDITERRÁNEO. A. T.

NUEVO PARQUE DE LA BRIGADA RURAL DE EMERGENCIAS

Una vez aprobado el proyecto de construcción del nuevo Parque de la Brigada Rural de Emergencias en Alcalà, el diputado del Consorcio Provincial de Bomberos de Castellón, Luis Rubio, visitó los terrenos donde, en pocos días, comenzarán las obras, una infraestructura que tras varios meses de reuniones y negociaciones por parte del Ayuntamiento, finalmente se quedará en Alcalà. El diputado ha estado acompañado por el Alcalde Francisco Juan, el Teniente Alcalde, Ricardo Aguilar y por técnicos del Consorcio de Bomberos. Esta visita es el paso previo al inminente inicio de las obras de unas infraestructuras que dotarán de un servicio rural de emergencias, además de asegurar el trabajo a las más de 14 familias que dependen de él, así como el empleo indirecto que creará en nuestro pueblo. Esta medida está enmarcada en el plan PLISE -Plan de Infraestructuras de Seguridad y Emergencias- de la conselleria de Gobernación, una iniciativa que tiene como finalidad dotar a la Comunidad Valenciana de todos los medios e infraestructuras para hacer frente a las necesidades en el ámbito de las emergencias, prevención y extinción de incendios forestales así como la seguridad ciudadana. El Alcalde ha señalado que “la construcción del parque en Alcalà consolidará definitivamente la prestación de este servicio tan importante en el municipio y ha agradecido a la Diputación de Castellón el respaldo mostrado”.

El grupo de teatro local The Alcossebre Players actuó ante los alumnos del Instituto,en su lengua, el inglés, con dos objetivos: por un lado, promover el conocimiento y aprendizaje de este idioma esencial en la actualidad y por otro, fomentar las relaciones sociales a través de iniciativas con las que dar a conocer sus hábitos y tradiciones.

http://laurapuig.blogspot.es Les notícies de la nostra col.laboradora sobre Sta. Magdalena, Alcalà i Torreblanca

Tota l´actualitat d´Alcalà, Torreblanca i pobles pròxims a www.el7set.com/   www.alcaladexivert.es  www.torreblanca.es/


Sant Mateu acogió la XIV Fira del Comerç, Arts i Oficis y revivió la procesión de les Vergues
JUAN JOSÉ BENITO

La XIV Fira del Comerç, Arts i Oficis del Maestrat en Sant Mateu volvió a llevar hasta la histórica localidad miles de personas. Fue inaugurada por las reinas de las fiestas, en presencia del alcalde de la población, Manuel Ferreres y otras autoridades como diputados y senadores.

Durante todas las jornadas, a pesar del mal tiempo, fueron muchos los visitantes que acudieron a esta feria multisectoral. La feria se encuentra ubicada en las amplias instalaciones polideportivas situadas en la avenida Racó de la Marquesa, ocupando tanto la pista cubierta como la descubierta.

Esta feria está organizada por el Patronato Municipal de Turismo de Sant Mateu y cuenta con la colaboración de la conselleria de Empresa, Universidad y Ciencia, la diputación de Castelló y el Patronato Provincial de Turismo.

DEMOSTRACIONES EN DIRECTO

Los visitantes de la feria pudieron contemplar demostraciones artesanales en directo, como alfarería, encaje de bolillos, pintura de pañuelos de seda, elaboración de alpargatas o cestos de mimbre. Este es uno de los atractivos especiales de esta muestra multisectorial, donde se mezclan los oficios tradiciones con las últimas novedades para facilitar las tareas del hogar. El alcalde de Sant Mateu, Manuel Ferreres, explicaba que había un centenar de expositores, tanto en el interior del pabellón cubierto como en la pista descubierta, donde estaban los de estands de alimentación.

Profesionales de la aromaterapia, bisutería, repostería tradicional, juguetes y marionetas artesanales, indumentaria típica, artesanía textil, cosmética natural, seda pintada a mano, artesanía en madera de olivo, antigüedades, muebles, alfarería, licores artesanales, ganchillo, litografías, cerámica decorativa, heráldica, entre otros, eran los que  se podía encontrar el visitante en esta feria. Tampoco faltaban los productos agropecuarios de elaboración artesanal, como el aceite de oliva, embutidos y derivados, quesos, que tanto éxito han acaparado en años anteriores.

PROCESIÓN DE LES VERGUES

Sant Mateu revivió la noche del Jueves Santo la ancestral procesión de Les Vergues en Sant Mateu. El grupo de Les Vergues inició minutos antes de las diez de la noche desde la iglesia de San Pedro su recorrido, acompañados por la banda de música y un coro, desde donde fueron a la iglesia del Convento de las Agustinas cuyo interior recorrieron y desde ahí se desplazaron hasta la iglesia Arciprestal. A la iglesia Arciprestal entraron por la puerta lateral gótica, conocida popularmente como Porta Falsa. En el interior del templo se unieron al resto de componentes de la procesión. En esta procesión participan las cofradías de la Soledad, la Virgen de los Dolores, sus respectivos grupos de tambores y los grupos escénicos de las esclavas, madalenetes y otros. Pero hay que destacar por su originalidad al grupo de les Vergues y el de los Judíos. Les Vergues están formadas por un grupo de seis personas con túnica de color marrón y cola de tres metros que arrastran por el suelo y sudario blanco que cubre su cabeza y que acompañan a una imagen de Cristo Crucificado cubierto por un sudario. Les Vegues son reminiscencia de los cofrades que acompañaban a los reos en el momento de ser ajusticiados.


Canet lo Roig atrae a miles de personas en su Fira de l ´Oli

Iniciativa denuncia a Europa la planta de gas de Traiguera

EMILI FONOLLOSA

El secretario general de la Unió de Llauradors i Ramaders de la Comunidad Valenciana Josep Botella apostó por la defensa de los olivos milenarios y nuevos proyectos empresariales en su estancia en la inauguración de la VIII Fira d´Oli Verge i Productes Agroalimentaris de Canet lo Roig, destacando el mal momento del precio del aceite.

Botella remarcó la necesidad de preservar los longevos olivos como patrimonio natural único, del que Canet es uno de los mayores exponentes. Mientras, lamentaba que el “aceite se está pagando a precios muy por debajo que el año pasado, un treinta por ciento menos, con un 1,8 euros el kilo, difícilmente se pueden cubrir los costos de producción”. “La agricultura lo está pasando mal” añadió pero mostrando que “hay que tener motivos para la esperanza, los labradores deben tomar conciencia, hay que mejorar nuestra manera de organización y valorizando productos como el aceite, dignificando nuestro trabajo y apostando por proyectos empresariales capaces de dar ese valor añadido”.

Según el máximo responsable de la organización sindical agraria, hay que superar esta situación, después que “hayamos sido capaces durante mil años de conservar los olivos que tenemos aquí”. También reconoció los esfuerzos de Ramón Mampel, presidente de la cooperativa Clot d’En Simó, por su empeño en dar a conocer la agricultura y patrimonio de la provincia, a través de las rutas turísticas que lleva a cabo en la cooperativa, y también, el trabajo realizado por Arturo Esteve, quien a través de una gran colección de fotografías, está catalogando un gran número de olivos milenarios.

El vicepresidente de la Diputación Provincial Ramón Tomás avanzó que van a impulsarse iniciativas para mejorar los rendimientos del cultivo de olivos y también prometió mejorar las condiciones de unos olivos milenarios de cara al patrimonio de Canet. “La gente comienza a concienciarse que los olivos milenarios no hay que arrancarlos y por esto estamos intentando luchar”. Botella fue el encargado de cortar la cinta inaugural de la Fira junto con la reina de fiestas Minerva Vericat y sus damas. La novedad de esta feria es que desde este año, cada edición estará dedicada a una población concreta, para esta primera ocasión la elegida fue Rossell, de manera que este municipio tiene un stand propio y su alcalde recibió una placa conmemorativa de manos del alcalde canetense Eleuterio Gimeno. En la inauguración de la Fira estuvieron presentes también los senadores Juan Bautista Cardona y Juan José Ortiz, el diputado Mariano Castejón, el secretario general de la Federación Valenciana de Municipios de Provincias José Antonio Redorat y los alcaldes de Peníscola, Alcalà de Xivert, Càlig, La Jana, Traiguera, Sant Rafael del Río, Xert, Sorita, Portell, la Todolella, además de ediles de Vinaròs, contando en la parte musical con la banda de la Agrupación “Santa Cecilia de Canet lo Roig”. El Ayuntamiento de Canet ha elaborado un completo programa de actividades, que va ampliando de año en año con el objetivo de que vecinos y visitantes participen de una amplia oferta de actividades durante la feria. El consistorio acogerá en sus salones una exposición de pinturas al óleo a cargo de Lucio Arenas, “socarrats” de Maria Teresa Linares y diversas fotografías de olivos milenarios de Arturo Esteve.

Por otra parte, los más pequeños participarán hoy en el concurso de Tiro al Rulo, que consiste en el lanzamiento de aceitunas a un cilindro con puntas con el objetivo de dejarlos clavados, actividad de alta tradición en la zona. Además, Miguel Abad, director de la planta envasadora de Intercoop en Almazora y jefe del Subpanel de Cata de la Provincia de Castellón ofrecióuna cata de aceite en la que podrán participar todos los asistentes. El experto catador de aceite explicó a los asistentes las mejores maneras de distinguir un aceite de alta calidad como el aceite virgen extra, de otros que no lo son. Hoy domingo, el Grup de Dolçainers “Ronda del Ferre” de la Sénia, recorrerá el recinto ferial y, a continuación, se sorteará un lote de aceite donado por la Cooperativa San Isidro, Sección Almazara, con dos cestas de productos de la feria, donados por los diversos expositores y dos ejemplares caprinos, donados por la Diputación Provincial.

Entre los 36 expositores que contará la VII Fira d’Oli Verge i Productes Agroalimentaris de Canet lo Roig, destacan las cooperativas oleícolas, el vino, la artesanía en capazos, salazones, embutidos, etc. El alcalde de Canet lo Roig, Eleuterio Gimeno, ha querido destacar que "cada año vienen más visitantes y eso demuestra que las cosas se están haciendo bien, y nosotros, por nuestra parte, seguiremos trabajando para que los agricultores y personas que viven en estas tierras puedan dar a conocer la riqueza de su patrimonio y alimentos que se producen".

La jornada del domingo comenzó con la “IV Trobada Comarcal de Bolilleres de Canet lo Roig”, una actividad que se incorporó al programa de actividades festivas por su espíritu de hermandad y la gran aceptación que posee entre las bolilleras de toda la provincia. Durante la mañana, los más pequeños pudieron participar en el concurso de Tiro al Rulo, juego tradicional que consiste en lanzar aceitunas a un cilindro forrado de agujas, tratando de dejarlas enganchadas. Los niños logran familiarizarse así con el mundo del aceite a través del juego y de la tradición. A lo largo de la tarde, el Grupo de Dolçainers “Colla Dolçainers de Benicarló” pasearon a lo largo del recinto ferial ofreciendo música tradicional. Para finalizar los actos festivo, se sorteó un lote de aceita donado por la Cooperativa Agrícola San Isidro, Sección Almazara, y también dos cestas de productos de la feria donados por el conjunto de los expositores junto con dos ejemplares caprinos donados por la Diputación de Castellón.


Canet celebra la seua ja tradicional fira de l´oli

TRAIGUERA

La planta d’embotellament de gas que l’ajuntament de Traiguera vol aprovar per mitjà d’una declaració d’Interés Comunitari és, per a Iniciativa, un pas més per convertir al Baix Maestrat en un lloc d’alt risc. “L’abocador de la bassa, la incineradora de gallinassa de Sant Rafel, la planta Castor de Vinaròs, són exemples de com es vol transformar en negatiu a aquesta comarca, i impedir-li un creixement sostenible” diu Iniciativa en nota de premsa. Després de reunir-se amb l’associació veïnal “ Te de roqué de Traiguera” des d’Iniciativa es va adquirir el compromís de treballar conjuntament per evitar aquesta agressió al territori que suposa la planta de gas. Mentre s’està treballant en l’elaboració d’un seguit d’iniciatives parlamentàries als parlaments espanyols, europeu i valencià. L’eurodiputat d’Iniciativa Raül Romeva ja ha enregistrat la primera d’aquestes peticions, on es demana a la Comissió de la UE que investigue el projecte per si està vulnerant la normativa europea.

Segons la petició de Romeva “ l’ajuntament de Traiguera està tramitant la Declaració d'Interès Comunitari per a permetre la instal•lació en sòl no urbanitzable d'una planta per plenar Gas Liquat de Petroli (GLP) . Aquesta activitat aquesta classificada com Activitat Molesta, Insalubre, Nociva i Perillosa. El propi govern autonòmic reconeix que en un ràdio de 2km al voltant de la zona escollida per a la ubicació existeixen unes 30 granges, i el sòl aquesta qualificat actualment com No Urbanitzable de protecció agropecuària. L'accés dels camions que han de transportar aquesta mercaderia inflamable i perillosa, han de circula per la carretera CV-11, discorre entre Traiguera i San Rafael del Rio, i en ambdós casos per l'interior del nucli urbà, pel que el trànsit de mercaderies perilloses que són necessàries per al funcionament de la planta de tractament de GLP haurà de transcórrer per l'interior d'alguna d'ambdues poblacions. L'accés a la planta projectada, es realitza a través d'un camí rural, al que s'accedeix des de la CV-11, però sense que en el projecte s'assenyale ni el tipus de camí actual, ni les millores que haurien de realitzar-se per al trànsit dels camions de gran tonatge que han de ser utilitzats tant per al muntatge de les instal•lacions, ni per al posterior servei de la pròpia planta".

En la seua denúncia, Romeva apunta que "aquest projecte podria entre unes altres, estar vulnerat el que estableix la Directiva 96/82/CE del Consell, de 9 de desembre de 1996, relativa al control dels riscos inherents als accidents greus en els quals intervinguen substàncies perilloses, donada la proximitat del Nucli urbà a aquest emplaçament. Cap destacar que les distàncies entre l'habitatges, les zones freqüentades pel públic (fins a 30 granges).


Javier Mariscal diseñará también el cartel de la II Fira de la Cirera de la Salzadella
VINARÒS.NEWS

El diseñador de prestigio internacional Javier Mariscal, esta trabajando en el cartel que anunciará la segunda Fira de la cirera, art i tradició de La Salzadella, que tendrá lugar los próximos días 6 y 7 de Junio.

El diseñador ha empezado con los primeros bocetos y las primeras ideas para lograr al igual que el año pasado, crear una imagen de presentación para la ya consolidada feria. El alcalde de La Salzadella, Abelardo Ripoll y el Teniente de alcalde Sergio Blasco visitaron el Estudio Mariscal en Barcelona donde se reunieron con el diseñador para ultimar los preparativos.

Javier Mariscal no quiso desvelar nada sobre el nuevo cartel, aunque sí se mostró encantado de colaborar un año más en la organización del evento, al que calificó como el fruto de la pasión, el esfuerzo y la ilusión de todo un pueblo. Por su parte, Abelardo Ripoll mostró un efusivo agradecimiento al diseñador por su segunda colaboración con la feria de la cereza y con el ayuntamiento de La Salzadella, es un honor que un diseñador como Javier Mariscal crea en nuestro proyecto y decida un año más ayudarnos a impulsar y divulgar la calidad de las cerezas de La Salzadella.

Con respecto a la feria, el alcalde afirmó que ya se está trabajando duro para intentar cubrir las expectativas y dejar esta segunda edición como mínimo a la altura de la anterior. Aunque no quiso adelantar acontecimientos, Abelardo aseguró que en esta segunda edición, la feria de la cereza de La Salzadella se consolidará como una de las ferias más importantes de toda la provincia, tanto por la cantidad y el buen hacer de los artesanos y artistas que muestran sus trabajos, como por la excelente calidad de las cerezas de La Salzadella y todos los productos gastronómicos que con ellas se realizan. El alcalde recordó que aunque la feria se celebre los días 6 y 7 de Junio, a principios de mayo ya se pueden adquirir cerezas de La Salzadella, galardonadas con la Q de Qualitat de la Comunidad Valenciana.


Catí rindió un homenatge a la figura de Paco Martí García

VINARÒS NEWS i de CATIMENU.COM

El passat dia 17 d'abril el poble de Catí va rendir un merescut homenatge a la figura de Paco Martí García.

A l'acte, organitzat per l'Ajuntament del poble, que va tindre lloc a la Sala de la Vila, van assistir els familiars i amics de Paco així com molts dels catinencs. Després d'unes paraules del Sr. Alcalde Manuel Puig, va tindre lloc la presentació i un ampli comentari de la biografia de Paco Martí Garcia elaborada de forma conjunta pels seus familiars i per Joaquim Carbó, cronista oficial de la vila. A continuació, en nom dels familiars, va intervindre Mª Carmen Murria, vídua de Paco, dedicant-li unes paraules de record, agraint a l'Ajuntament l'organització de l'homenatge i als presents la seua assistència. Finalment l'ajuntament va obsequiar amb una biografia a tots els assistents.

ALBOCÀSSER TRIA REINA, DAMES I QUINTOS

 Albocàsser va triar la reina de les festes que representarà al municipi durant l'any que ve 2010. Judith Escrig Villalonga va ser la jove que va resultar triada entre nou xiques que optaven al càrrec, per mitjà d'un sorteig celebrat en el saló de plens de l'Ajuntament en què van estar presents Mª José Colomer i Eva Segarra, membres de l'equip de govern. Les dames que estaran junt amb la reina en els diferents actes que hi ha programats per a l'any que ve són: Joana García García, Sheila Medall Roca, Alicia García Boix, Tanit Giner Martínez, Elisabeth Vidal Andreu, Alicia Zamora Segarra, Eva Beltrán Monfort i Laura Segarra Agut. Totes elles són jóvens que enguany aconseguixen la majoria d'edat. Arnau Fabregat Centelles, Álex Carceller Albalat, Marc Escrig Sals, Joan Gasulla Domínguez, Aaron Sals Albalat i Adrià Adell Segarra seran els Quintos que les acompanyaran en cada un dels actes i que també compten amb díhuit anys. Durant l'acte d'elecció, la reina, les dames i els quintos es van comprometre a complir amb la seua tasca de representació del municipi en les presentacions i actes en què l'Ajuntament estiga invitat i també en altres celebracions com el Pregó de les festes de la Magdalena o el dia de la colònia d'Albocàsser a Barcelona. La presentació oficial de la reina i les dames serà durant la setmana de festes de la localitat en el pròxim mes d'agost.


Más de 200 personas estuvieron en los conciertos de las bandas juveniles de Albocàser y Almassora

"CORDER DEL MAESTRAT"

Es va celebrar a Albocàsser una reunió per a impulsar la marca "Corder del Maestrat". Els ramaders d'ovi de la localitat i les tres carnisseries del municipi han decidit sumar-se al projecte que pretén potenciar la carn produïda en les comarques de l'interior. El secretari de l'associació, José Luis Martínez, va assenyalar que l'objectiu és "potenciar una marca de qualitat i mantenir l'activitat de ramaders, carnissers i escorxadors en els pobles de l'interior". L'acte va contar amb el suport del regidor d'Agricultura de la localitat, Antonio Tena. L'Ajuntament d'Albocàsser considera que la iniciativa té "el màxim interès per al desenvolupament agrícola, ramader i socioeconòmic de la localitat i els pobles de la comarca".

L'associació pretén que els escorxadors de Albocàsser, Vilafranca, Catí, Benassal, Vistabella, Culla, Forcall i Atzeneta puguen seguri funcionant com fins a la data i potencien la seva activitat. "No té la mateixa qualitat la carn que surt d'aquests escorxadors, on el procés és més artesanal, que la carn que surt dels escorxadors industrials" apunten els ramaders i carnissers. Amb l'existència d'aquests escorxadors perviu el sector agropecuari de l'interior. Els ajuntaments dels respectius municipis també donen suport a aquesta iniciativa, ja que d'una altra manera els escorxadors tancarien les seves portes i suposarien l'eliminació de llocs de treball. Els carnissers també veuen amb bons ulls la marca "Corder del Maestrat", ja que de cara als clients es reforça la imatge de marca. Els membres de Corder del Maestrat tenen els seus ramats en les comarques de l'Alcalatén, els Ports i el Maestrat. Es tracta de bestiars que pasturen en aquesta zona i corders que neixen en l'interior. De moment els associats representen una cabanya amb unes 10.000 ovelles.

-El poble de Catí  va retre un homenatge a la figura de Paco Martí García. En la Sala de la Vila tingué lloc la presentació i comentari de la biografia de Paco Martí Garcia elaborada de forma conjunta pels seus familiars i pel cronista oficial de la vila de Catí. L'ajuntament obsequiarà amb una biografia a tots els asisstents. Paco Martí (1950-1998) va nàixer en la localitat de Ráfales, província de Terol, el dia 26 de febrer de 1950, fill de D. Santiago Martí Segura, mestre destinat en aquest poble i de Felicitad García Puig, natural de Catí.


-La Cámara de Comercio de Roma ha invitado a la cooperativa Quesos de Catí a participar en los cuartos premios internacionales de cata de queso, que se organizan en la capital del país Transalpino. Los quesos de Catí ya se encuentran en la capital italiana para participar en el certámen, al que únicamente se convoca a las mejores queseras del mundo. El "Premio Roma". Se trata de una iniciativa más para profundizar en la internacionalización de los quesos de Catí y Morella y, de este modo, conseguir un valor añadido para los cooperativistas de la comarca del Maestrat y els Ports. En los últimos meses la quesera del Maestrat ha participado en la Feria Degusta, celebrada entre el 6 y el 9 de marzo en Barcelona. Así mismo se ha desplazado hasta el salón Viavre Autrement que se desarrolló en París entre el 20 y el 23 de Marzo. En Valencia Quesos de Catí participó activamente en la CV.Proava, desarrollada en el "cap i casal". En los próximos días Quesos deCatí participará en la feria Soy Natura, que se desarrollará en Málaga. Así mismo también ha anunciado su presencia en Lactium, en la localidad catalana de Vic.

CV-164 ENTRE ALBOCÀSSER Y SANT PAU

 El director general de Infraestructuras, Ismael Ferrer, ha visitado Albocàsser donde se ha reunido con el alcalde de la localidad, Antonio Querol y el teniente de Alcalde, José Francisco Febrer. En el encuentro se ha concretado la mejora de los tres kilómetros de la carretera CV-164 entre Sant Pau y la localidad. La mejora supondrá una inversión por parte de Infraestructuras de 530.000 euros. La actuación consistirá en el ensanche del vial y la eliminación de un cambio de rasante que se encuentra en las proximidades de la localidad, justo antes de una rotonda. De este modo se mejorará la seguridad vial de este tramo, que es la entrada a la la localidad desde Castelló. El proyecto también contemplará la construcción de una rotonda entre la CV-15 y la CV-164. De este modo se mejorará la seguridad de acceso a la Cv-164 y también se reducirá la velocidad de paso por la travesía de Sant Pau. El alcalde de Albocàsser ha agradecido que Infraestructuras acceda a realizar esta mejora. El Ayuntamiento, con fondos propios, está creando un nuevo vial entre la entrada de Castelló y la salida hacia Vilafranca. Así mismo recientemente se ha ejecutado la variante de la localidad, entre la carretera de Tírig y la carretera de Vilafranca.

Més informacions de l´Alt Maestrat a www.albocasser.net/  http://es.youtube.com/user/tvalbocasser  www.catimenu.com   www.benassal.es/


El administrador de una web demanda a dos vecinos de Les Coves de Vinromà

Torreblanca rememoró la Passió de Cristo

VINARÒS.NEWS-L.PUIG

El administrador de una página web demanda a dos vecinos de Les Coves de Vinromà y y solicita una indemnización de 10.000 € a cada uno de ellos entre otras exigencias.

El motivo que argumenta el demandante, Juan Capell Aldoma vecino de esta localidad, es el daño moral que ha sufrido por el contenido de un vídeo que se emite en “vinromatv.blogspot.com” así como diversos anuncios calumniosos que aparecen en el foro “covarxiforum”. En ambos medios se hace referencia a la difusión de pornografía infantil a través del foro ubicado en la web “progresdelescoves.org", ahora clausurada, de la que era administrador el demandante. En el acto de conciliación celebrado ante el juez de paz de Les Coves no hubo avenencia entre ambas partes por lo que los querellados José Antonio Albella Pegueroles responsable de Vinromà TV y Vicente Roda Beltrán administrador del Covarxiforum podrían ser objeto de una querella por injurias y calumnias que siguen al preceptivo acto de conciliación.

Del acto de conciliación celebrado en el Juzgado de Paz de Les Coves cabe resaltar que numerosos vecinos del pueblo hicieron acto de presencia de forma espontánea mostrando su apoyo a los demandados. Al propio tiempo expresaron la mas enérgica repulsa a las continuadas denuncias y demandas que está padeciendo un sector del vecindario afín al equipo de gobierno actual JNP. Mireu http://vinromatv.blogspot.com/  A la foto els dos querellats junt a la lletrada i nombrosos veïns a la surtida del jutjat

-El Ayuntamiento de Torreblanca ha llegado a un acuerdo con la Universitat Jaume I de Castelló y la Diputación para poner en marcha una beca de colaboración, a través de la cuál el consistorio digitalizará su fondo documental. Se trata de una beca de dos años de duración, con la cual la UJI ofrece al consistorio torreblanquino la posibilidad de disponer de una persona que tratará todo el archivo del municipio. Bajo la tutoría de Rosa Monlléo, catedrática de Historia, el nuevo archivero de Torreblanca creará un sistema de archivo documental en el ayuntamiento, que según la concejala de Cultura, Mª José Boix, "permitirá encontrar más rápidamente cualquier tipo de expediente, ya que hasta ahora nunca se había hecho un trabajo parecido". Entre las tareas que se llevarán a cabo también figura la digitalizació del archivo histórico y la realización de una base de datos.

LA PASSIÓ

Torreblanca vivió, un año más la tradicional Passió, con una impresionante puesta en escena, gracias a las más de 200 personas, que colaboraron con el Patronat para representar todas y cada una de las escenas, que dan vida a los últimos instantes de la vida de Jesús. El realismo de la Passió fue tal, que los espectadores se vieron, de nuevo envueltos en medio de un gran escenario conformado por tres ambientes principales, la plaza de la iglesia y el Calvario y la Ermita de Sant Francesc. La importancia de la Passió de Torreblanca es tal, que la concejala de Cultura, Mª José Boix, ha anunciado que el equipo de gobierno ha reabierto el expediente de tramitación de la Passió para declararla como fiesta de interés autonómico, una propuesta que se recupera tras años sin avances. Pero la programación de la Semana Santa torreblanquina continuó y otro de los focos de interés fue el Mercado Medieval, cuyos tintes romanes, envuelven las calles de la ciudad. Los encargados de inaugurar este mercado fueron algunos de los actores de la Passió,

Més informació de la Plana Alta a www.lescoves.com i http://vinromatv.blogspot.com/

http://laurapuig.blogspot.es Les notícies de la nostra col.laboradora sobre Torreblanca


 Inauguració del nou espai de la Porta del Rei de Morella
VINARÒS.NEWS

Es va fer la inauguració de l´adequació de l´entorn de la Porta del Rei de Morella, encara que l'espai ja es utilitzat des de la finalització de les obres.

La millora d'aquest entorn de la Porta del Rei ha consistit en l’eliminació dels edificis de l’antic escorxador i els llavadors, que amagaven part del llenç de la muralla. El pressupost ha estat de 200,000 euros, que han comptat amb una subvenció del 33% de l'Agència Valenciana de Turisme a través del programa Millor. Els edificis esmentats tenien l'inconvenient de la seua ubicació, lo qual feia molt difícil obtenir el permís de la Conselleria de Cultura per tal de poder restaurar-los i donar-los un nou ús. El projecte ha consistit en l'eliminació dels edificis i la renovació del paviment, així com la construcció d'una terrassa amb paret de pedra, zones verdes i zones de descans, que afavorixen la vista de la muralla. L’Ajuntament també ha netejat tots els bancals que es troben baix de l’accés i ha eliminat la porta metàl•lica que es troba junt al mateix portal. Aquesta actuació forma part del programa d’actuacions que porta endavant el consistori per posar en valor el patrimoni de la localitat. El dissabte 11 s'inaugurà aquest nou espai. El gaiteros de Morella realitzaren un cercavila pels carrers de Morella fins la Porta del Rei. L'historiador Carles Sangüesa, explicà més dades sobre aquest lloc d'interès històric, ja que es la porta per on va entrar el rei Jaume I a la vila.

-L’Ajuntament demana que es realitze el museu de dinosaures Mudim A la petició de Castelló Cultural d’ajornar la llicència d’obres, l’ajuntament respon amb una negativa i demana agilitat en l’execució del projecte. El museu de dinosaures de Morella és un dels projectes del Consell que està sent ajornat des d’anys i el termini d’execució del qual continua sent una incògnita. Castelló Cultural en ningún momento ha manifestado su intención de suspender el proyecto del Museo de Dinosaurios de Morella (MUDIM), tan sólo ha comunicado al Ayuntamiento de Morella que para obtener la licencia se tiene que contar con el pertinente informe de la Confederación Hidrográfica del Ebro que garantice la no inundabilidad de la zona. En el caso de que confirmase que es inundable, sería necesario acometer las obras de acondicionamiento del cauce del Río Bergantes a su paso por el perímetro de la Fábrica Giner. En este caso, los trabajos de acondicionamiento los deberá acometer la Confederación Hidrográfica del Ebro, entidad que ya está informada por parte de Castelló Cultural y proyecto que está pendiente de resolución. Castelló Cultural confía en que la colaboración de las distintas instituciones facilitará la realización del MUDIM en los plazos más breves posibles.

Primer es va cridar Dinomania i, després de ser assumit per la Generalitat, va quedar rebatejat com Mudim. El conseller de Cultura, Alejandro Font de Mora, va presentar a principis de 2006 la maqueta del complex i va anunciar la licitació per al primer trimestre de 2007. Més de tres anys després, es manté la mateixa situació. Per la seua banda, l’Ajuntament de Morella demana a Cultura que inicie el Mudim. Segons Rhamsés Ripollés, regidor d’urbanisme, “és lamentable que es recorden dels projectes promesos al deixar fora un d’ells”. L’Ajuntament considera que el Mudim és un projecte molt important per a la localitat per l’enorme quantitat de restes paleontològiques trobats que enriquixen el patrimoni natural, de fet ha accelerat quant a pogut els tràmits per a l’inici de l’obra. L’Ajuntament va modificar el Pla General d’Ordenació Urbana (PGOU) i la Confederació Hidrogràfica de l’Ebre està disposada inclús a realitzar les millores pertinents a la rivera del riu Bergants per a millorar el projecte. El consistori va remetre fa uns mesos la llicència d’obres a Castelló Cultural, amb la qual cosa el Mudim podria estar ja en execució, com assenyala Rhamsés Ripollés. No obstant això, fa uns dies es va rebre una carta del conseller delegat de Castelló Cultural, José Luis Gimeno, demanant un ajornament de la llicència d’obres.

-S'ha obert al públic la biblioteca, que a partir d'ara serà gestionada per l'Ajuntament. L'antiga biblioteca municipal estava cedida des de fa anys a Bancaixa, que s'encarregava de realitzar totes les gestions: adquisició de llibres, expedició de carnets,... No obstant això, des de la firma entre l'entitat i l'Ajuntament del conveni de cessió de la primera planta de l'edifici, que era l'única que no estava cedida, l'Ajuntament tornarà a realitzar la gestió de la biblioteca municipal. La segona planta de l'edifici alberga el Centre Jove, i la tercera es destinarà a l'Escola per a Adults. Els servicis prestats seran els mateixos que fins al moment. Respecte d'això s'ha col•locat una bústia de suggeriments, perquè tots aquells que vullguen puguen expressar els seus suggeriments sobre la possible falta d'algun servici, les millores que haurien de fer-se,... L'horari és de dilluns a divendres de 10:30 a 13:00 h pels matins i de 15:00 a 21:00 h a les vesprades. Estarà oberta també els dissabtes al matí de 10:00 a 14:00 h. La regidora de cultura, Palmira Mestre, anima a la gent que s'acoste fins a la biblioteca, bé per a consultar material bibliogràfic, consultar en internet, estudiar,... S'està en tràmits per a la inclusió en la Xarxa de biblioteques de la Comunitat Valenciana, i així poder adquirir llibres i accedir a bibliografia de les altres biblioteques de la xarxa. Respecte d'això, Mestre hi ha assenyalat que es pretén ampliar el material bibliogràfic amb DVDs, pel•lícules, diccionaris, material de temàtica en anglés,...

Los morellanos se levantaron con un espeso manto blanco de 10 cm. cubriendo la población. Las carreteras entre Vilafranca y Mosqueruela, Vilafranca-Cantavieja, La Mata - Cantavieja, Iglesuela - Portell, Olocau-Bordón y Todolella-Olocau, Torremiró-Herbés, Torremiró-La Sénia o Puertomingalvo-Vistabella se cubrieron de nieve y necesitaron de la intervención de los equipos de las máquinas quitanieve. En la Tinença de Benifassà Boixar y Coratxar registraron grosores de más de 30 centímetros de nieve. La carretera que comunica ambas localidades estuvo impracticable. Los huéspedes alojados en la Hostatgeria Sant Jaume, de Coratxar, no pudieron salir hasta pasado el mediodía, cuando llegaron las máquinas quitanieve. Quienes temían episodios de lluvia en sus vacaciones de Semana Santa se encontraron inesperadamente con nieve. La red principal estuvo limpia y despejada como consecuencia del intenso trabajo de las quitanieves dependientes de las distintas administraciones que operan en el interior de la provincia en las carreteras de su titularidad. Los distintos parques rurales de emergencias y el de bomberos de Morella se encargaron de los viales secundarios. La ausencia de sal en los viales creó problemas durante toda la jornada en la Tinença, donde la brigada de la comarca se esmeró en limpiar las carreteras que comunican poblaciones como Fredes, Coratxar, Boixar, Castell de Cabres y la Pobla de Benifassà. LÉALO EN 3X4.INFO.


Processó de Dijous Sant a Morella


Font de Mora destaca que el Plan Confianza aportará a Morella 579.362 euros y a Els Ports 1.146.747 euros
VINARÒS.NEWS

El conseller de Educación Alejandro Font de Mora presentó en Morella el Plan Confianza impulsado por Francisco Camps, “un plan serio y comprometido, dotado de más de 2.400 millones de euros, que va a suponer un alivio para las familias, los municipios, los sectores productivos y las empresas”.

El conseller, que se ha reunido con alcaldes, concejales y portavoces del PP de la comarca de Els Ports, ha estado acompañado por la secretaria primera de la Mesa de Les Corts, María Fernanda Vidal, y el portavoz popular en el Ayuntamiento de Morella, Guillermo Sangüesa. El titular de Educación ha afirmado que el Plan Confianza llevado a cabo por el Consell, “va a hacer posible que la Comunitat sea la primera autonomía en salir de la crisis económica. Además, permite desarrollar proyectos de mayor envergadura, ya que el periodo de ejecución es entre los ejercicios 2009 y hasta marzo de 2011, mientras que el plan estatal es para 2009”. Este plan de la Generalitat refuerza el Plan de Impulso de la Economía Valenciana aprobado por la Generalitat en 2008 y lo hace apoyando el empleo, a los sectores productivos, a las pequeñas y medianas empresas así como la inversión productiva en los municipios. Asimismo, Font de Mora ha destacado que el Plan Confianza ofrece muchas más posibilidades que el plan del Estado, “además, mientras que el estatal supone 177 euros por habitante, el de la Generalitat supone 203 euros por habitante”.

Por último, el conseller ha recordado que la Generalitat ha ofrecido al Ministerio de Fomento colaboración para impulsar la prolongación de la A-68 hasta Vinaròs. “El Consell ha puesto en marcha proyectos para mejorar las comunicaciones del interior de la provincia y está redactando el proyecto para la conversión en vía rápida de la CV-15 que permitirá la comunicación desde Morella y la N-232 con la CV-10 a la altura de la Pobla Tornesa, es decir un segundo eje viario además de la prolongación de la A-68 que también servirá como eje de penetración desde Aragón”.

EXPOSICIÓ

El dijous 9 d’abril, a l’església de San Francesc de Morella s’inaugurà una exposició sobre el Castell, denominada “El Castell, una història de futur”, organitzada per Museus de Morella, museu municipal que ho gestiona. Este matí s’ha realitzat la presentació per part de la regidora de cultura, Palmira Mestre, el director del castell i muralles, Carles Sangüesa i el disenyador de l’exposició, Jorge Querol. La mostra s’instal•la en una part de la nau de l’església i comprén dos aspectes diferents: 1. D’una banda la història, modernitzant la vetusta exposició escultòrica i arqueològica que estava instal•lada en el dit convent.

Així, els visitants interpretaran millor el monument que visitaran a través dels plafons, les peces de museu i els sistemes audiovisuals que s’instal•laran.

Pretén fer un repàs a la història de la ciutat a través de personatges importants, enfocant la selecció a aquells que han tingut més vinculació amb el castell o amb l’espai en què s’exposa, el Convent de San Francesc, actual porta d’entrada al recinte fortificat. 2. D’altra banda, la instal•lació dóna a conéixer el Pla Director del Castell, que ha sigut redactat durant 15 mesos per un equip pluridisciplinari de professionals de camps tan variats com l’arqueologia, l’enginyeria, la documentació, l’arquitectura o l’advocacia, dirigits per l’arquitecte D. Melquíades Ranilla. Este voluminós estudi ha sigut encarregat per l’Institut del Patrimoni Cultural d’Espanya, pertanyent al Ministeri de Cultura estatal, amb un cost de 89990 EUR.


El Ayuntamiento y la Parroquia de Vilafranca abrieron las puertas de la Torre del Conjurar
VINARÒS NEWS

Els alumnes del taller d'ocupació sobre la pedra en sec "Viu la Pedra, Treballa-la", que es desenvolupa a Vilafranca i la Iglesuela del Cid (Teruel), han presentat a Vilafranca el blog del taller: www.tallerdepiedraenseco.blogspot.com . La directora del taller, Ana Meseguer, ha destacat que la proposta formativa aposta també pel coneixement de les noves tecnologies entre els alumnes.

El taller està finançat pel ministeri de Treball i Assumptes Socials (INEM) i el Fons Social Europeu i compte amb un total de 15 alumnes-treballadors. Amb l'ajuda de professor Mario Escuder, el blog oferix informació sobre les activitats que està desenvolupant el taller en els últims mesos. El blog conté notícies actualitzades sobre el procés d'aprenentatge i també una secció d'ofertes i anuncis d'ocupació per a especialistes i construccions de pedra. Així mateix s'ha realitzat un llistat amb enllaços relacionats amb aquest tipus d'arquitectura. Els alumnes de Vilafranca s'estan encarregant, entre altres labors, de la rehabilitació de les construccions del Pla de Mosorro, mentre que en la Iglesuela han treballat en l'assagador del camí del Barranco San Juan.

Tots els alumnes han col·laborat en l'edició del blog, que s'anirà actualitzant a mesura que es vagen desenvolupant activitats. Durant l'hivern les classes del taller s'han vist condicionades per la duresa del clima. Així s'han compatibilitzat les tasques a l'aire lliure amb classes de cantería, informàtica, internet, seguretat i salut laboral, i sensibilització ambiental entre uns altres. Durant el període d'aprenentatge els alumnes també han conegut com rehabilitar sostres de pedra de construccions de pedra. En la Iglesuela s'han fet els preparatius per a aixecar un Peiró en l'entorn de l'ermita del Cid. La pedra s'ha tallat i se li ha donat forma per a ordenar cadascuna de les peces. A més de les pràctiques els alumnes també han conegut el procés de catalogació de construccions de pedra que s'ha portat a terme a Tírig i en Vistabella. En altres classes l'enginyer agrònom Julio Monfort els ha explicat les característiques de les construccions de pedra en el terme de Vilafranca.

TORRE DEL CONJURAR

El Ayuntamiento y la Parroquia de Vilafranca organizaron una jornada de Puertas Abiertas a la Torre del Conjurar. Tras un proceso de rehabilitación, en el que se han invertido 180.000 euros. La torre se destinará a museo histórico de la población, incluyendo también todo el patrimonio textil de la parroquia de Vilafranca.En la jornada de puertas abiertas han estado presentes el alcalde de la localidad, Óscar Tena y el cura párroco del municipio, Mn. José Aparici. En la torre del Conjurar se han reconstruido los pisos de la misma, ya que en los años 60, para la instalación de calefacción en la parroquia, se agujereó la estructura de la torre y así encastrar una caldera de calefacción.

Los vecinos observaron, desde el piso superior, las vistas que se pueden contemplar desde la torre. Muchos aprovecharon para realizar tografías panorámicas. Con la restauración de la Torre del Conjurar se ha dado un paso más en el proceso de rehabilitación de la iglesia parroquial de Vilafranca. Gracias al impulso de la comisión pro-restauración y la colaboración de fieles y varias instituciones se ha conseguido rehabilitar el tejado, el pavimento, la Torre del Conjurar y la fachada principal del templo. Así mismo se ha instalado calefacción mediante el sistema de suelo radiante. Ahora resta rehabilitar la fachada de la Placeta de Dalt, comprometida por la Fundación Blasco de Alagón, y los aleros del tejado.

-El diputado de Medio Ambiente, Vicent Aparici, visitó el vertedero de Villafranca para conocer de primera mano las obras de mejora que se viene realizando con el fin de evitar el aumento de la mortandad de buitres en la zona. Acompañado de alcaldes y portavoces del PP de la comarca de Els Ports, Aparici ha podido comprobar la importante remodelación que ha realizado en el recinto la empresa Tecma. En concreto se ha instalado una lona toldero para tapar la superficie del vertedero y se ha realizado un presellado con tierras vegetales, que permitirá que los animales no tengan ningún tipo de acceso a los residuos, ahora sellados. Con esta medida se protegerán las instalaciones y los buitres dejarán de alimentarse en Vilafranca. Esta visita se produce después de que el pasado 26 de marzo, la compañía Renomar y la Diputación de Castellón firmasen un acuerdo para invertir cerca de 200.000 euros en la mejora del vertedero con el fin de evitar que los buitres de esa zona atraviesen los parques eólicos hasta el vertedero, donde ahora se alimentan.

-Vilafranca celebró la procesión del Encuentro. Tras la celebración de la misa en la iglesia parroquial de Santa María Magdalena han salido dos procesiones, una por la Plaza de la Iglesia y otra por la puerta principal del templo. Una de de ellas ha recorrido las calles Abadía y Sant Roc, mientras que la otra ha recorrido las calles Mayor y d'En Pons. En la Placeta de Baix se ha producido el encuentro entre las banderas y pendones y las peanas de la Virgen y Jesús Resucitado. A continuación la Unió Musical de Vilafranca ha ofrecido un concierto de pasodobles, ante la presencia de centenares de personas. La Unió Musical de Vilafranca celebró un concierto especial recordando el centenario de los compositores Albéniz y Chapí. El concierto se celebró en la Casa de la Cultura.

-Según los responsables de la oficina de turismo de Vilafranca en la localidad se han recibido más visitas que en años anteriores, a falta de realizar el recuento definitivo, que se dará a conocer en los próximos días. El Museu del de la Pedra en Sec ha sido uno de los atractivos de la localidad, así como la iglesia parroquial y la Torre del Conjurar. La climatología ha propiciado que los visitantes se decantasen más por los museos. En Vilafranca se han llenado las viviendas de turismo rural y la sensación es que cada vez más la localidad se consolida como destino turístico en el interior de Castelló. Cabe destacar la elevada presencia de turistas catalanes y también de autocaravanas que han realizado una parada en el municipio.

-La máquina quitanieve del Ayuntamiento de Vilafranca ha socorrido a una autocaravana que se encontraba bloqueada en el Puerto de las Cabrillas, entre la Iglesuela del Cid y Portell de Morella. En este tramo de carretera se ha acumulado una nevada de más de un metro de espesor. Así mismo la quitanieve también ha trabajó durante todo el día para mantener las comunicaciones de Vilafranca con Mosqueruela, la Iglesuela del Cid, Cantavieja (Estas tres localidades de Teruel), así como Ares del Maestrat en la CV-15. También se han registrado problemas viarios en la CV-15 en el Puerto de Cabestany, donde ha volcado un vehículo, que ha sido apartado de la carretera.

-Vilafranca celebró la procesión del Miércoles Santo, más conocida como la del Calvario. Se trata de una procesión en la que desfilan los pasos de la Dolorosa, Jesús con la Cruz y el Olivo. Los portantes son voluntarios de la localidad. La procesión desfila por la Placeta de Dalt y las calles Abadía, San Roc, d'En Pons, Cid y la Bassa hasta llegar al Calvario, donde únicamente ascienden los pasos de Jesús con la Cruz ya la Dolorosa, ya que el Olivo, teniendo en cuenta sus dimensiones, no puede acceder al Calvario. Todos los participantes en la procesión desfilan con una vela o linterna. Así mismo cabe destacar la iluminación de las calles que ofrecen los vecinos. La corriente eléctrica llegó a Vilafranca en 1904. A partir de ese momento las lámparas modernistas se iban colocando en los balcones al paso de las peanas de Semana Santa. Destaca, sobre todo, la Calle Mayor. La comitiva la cierra la Unió Musical de Vilafranca,

OBRES DEL FONS ESTATAL

L'Ajuntament de Vilafranca ha adjudicat de manera definitiva les obres del Fons Estatal d'Inversió Local, ha sigut en un ple extraordinari que s'ha celebrat en el dia de hui. L'empresa Becsa es farà càrrec de la construcció de la Residència de la Tercera Edat i Centre de Dia. Amb els 378.000 euros de l'aportació estatal es realitzarà la primera fase de l'edifici, en un solar de 2.000 metres quadrats que ja disposava el consistori en el camí del Serrito. D'altra banda l'Ajuntament de Vilafranca ha aprovat el concurs per a la gestió de la piscina municipal durant els mesos de juny, juliol i agost. En el mateix ple el consistori ha sol·licitat ajudes a l'Avén per a l'electrificació del Camí de Portell. D'esta manera es pretén continuar amb el programa d'eficiència energètica posat en marxa en altres carrers de la localitat. En el ple extraordinari s'ha acordat retardar el ple ordinari d'abril al pròxim dia 23. Finalment s'ha sol·licitat a la Generalitat Valenciana la renovació del mobiliari de l'oficina de turisme.

-Els alumnes del col·legi públic Don Blasco de Alagón de Vilafranca han visitat el nou Centre de Salut de la localitat. D'aquesta manera professors i professionals del centre mèdic han tractat que "els xiquets perguen la por a acudir al metge". La visita l'han realitzat els alumnes de 3, 4 i 5 anys. Els escolars han conegut les consultes, les sales d'urgències i la consulta de pediatria. En el recorregut els nens han conegut com es desenvolupa un fetus, els han pres les pulsacions i la tensió i els han amidat. Tots els escolars han mostrat curiositat encara que pares, professors i professionals sanitaris estan convençuts que si veuen una agulla ploren. La visita al centre sanitari s'ha complementat amb xerrades en el col·legi sobre hàbits saludables, higiene i una correcta alimentació.

Més sobre els pobles d´Els Ports a a www.morella.net  www.ajuntamentdevilafranca.es/  www.forcall.es/  www.vallibona.net 


Vallibona organitzà diverses activitats pasqüeres
EMILI FONOLLOSA

L´Ajuntament de Vallibona, la Comissió de Festes i el Col.lectiu Avinsilona organitzaren diverses activitats en les passades pasqües perquè tothom s´ho passara millor.

A Vallibona s'ha celebrat la Festa de l'Arbre 2009, una activitat educativa mediambiental organitzada pel Col·lectiu Avinsilona, amb la col·laboració del Viver Forestal "Forn del Vidre" i  de l'Ajuntament de Vallibona, 50 persones, la majoria xiquets i xiquetes han plantat arbres i arbusts autòctons a la zona anomenada Santaaguedeta, una capelleta que es troba molt prop de Vallibona, a l'antic camí de Morella a Vallibona.

Encara que el temps amenaçava plujes, l'activitat ha pogut fer-se amb normalitat. Seguint l'agenda cultural vallibonenca a les sis de la vesprada es passà una pel·lícula infatil a la sala cultural municipal de les Antigues Escoles de Vallibona.


Taller de titelles gegants, a càrrec de “Contes per al nou mil•lenni” i també va haver-cinema infantil, a banda de ball popular, sorteig d´un pernil i proclamació de dames i festers.

-La nieve fue un divertimento añadido a los días de Pascua, como se ven en esta imagen tomada en el Pla de Santa Àgueda,en los alrededores de la ermita de Santa Águeda, a más de mil metros de altitud, en el término de Vallibona. Una quitanieves actuó en los dos primeros kilómetros de la carretera de Vallibona, por lo que este municipio no quedó incomunicado. También estuvo libre para la circulación la N-232, a pesar de sus dos puertos de montaña, Torremiró y Querol, lo que facilitó que gente de la costa subiera hasta Els Ports y La Tinença a disfrutar de la nieve. Llegaron a caer copos en el casco urbano de Vallibona. Vea más en www.vallibona.net



El govern aparca el projecte del centre tecnològic del moble de la Sénia
D´EL PUNT, LURDES MORESO (text i imatge)

El govern de la Generalitat ha decidit que enguany no s'executaran les obres de construcció del centre de difusió tecnològica de la fusta i el moble de la Sénia, tot i que és una obra inclosa en el pressupost del 2009.

La crisi econòmica ha provocat que tant el sector del moble com el Departament d'Innovació, Universitats i Empresa hagin decidit aparcar un projecte valorat en 4,2 milions d'euros i destinar els recursos econòmics a accions més immediates. En aquest sentit, el govern planteja la compra d'una nau industrial, amb un cost d'1 milió d'euros, al qual s'afegirà mig milió més per equipar-la. El gabinet Labb Arquitectura va entregar el 2007 al govern de la Generalitat el projecte del centre de difusió tecnològica de la fusta i el moble, una obra que havia d'estar acabada el 2008 però que s'ha anat endarrerint. Ara, amb la crisi econòmica el govern considera que l'obra no s'adequa a les necessitats del moment, tot i que es tracta d'una actuació inclosa en el pressupost de la Generalitat del 2009. «Hem pactat amb el sector reorientar el projecte i fer alguna cosa més immediata i que sigui més operativa», ha dit el delegat del govern a les Terres de l'Ebre, Lluís Salvadó.

«A la Sénia ja hi ha instal·lacions construïdes i que es poden aprofitar, no cal fer un nou edifici i tot recobert de fusta per la part exterior», va afegir Salvadó. En aquest sentit, el director dels serveis territorials d'Innovació, Universitats i Empresa a les Terres de l'Ebre, Josep Felip Monclús, va detallar que el govern adquirirà una nau industrial, encara que no va precisar quina superfície tindrà. En el cas del centre tecnològic que s'havia projectat al polígon industrial de la Sénia ocupava més de 5.000 metres quadrats, i estava previst que disposés d'un auditori amb capacitat per a 120 persones, una sala de documentació, un laboratori, unes oficines i una sala de reunions. A més, l'edifici incloïa un laboratori de producte acabat i un espai per fer demostracions de les darreres tecnologies.

Pel que fa als 4,2 milions d'euros que s'havien inclòs en el pressupost de la Generalitat per al centre tecnològic, se'n destinaran 1,5 milions d'euros a la compra de la nau industrial i l'equipament necessari. I s'afegirà mig milió d'euros més a un pla de dinamització del sector del moble a tot Catalunya. «No vol dir que el projecte del centre tecnològic no s'hagi d'executar en un futur, però entenem que ara no és una prioritat per al sector», ha assenyalat Monclús. Quant al pla de dinamització del sector, 150.000 euros seran per afavorir la internacionalització dels fabricants de mobles i 350.000, per a plans estratègics, perquè reorientin la seua producció. «Hi ha fabricants que hauran de fer un canvi estratègic i dedicar-se, per exemple, a fer mobles per a cadenes hoteleres», ha explicat el director dels serveis territorials d'Innovació.

Tot i no disposar d'un edifici amb un laboratori on es puguin dur a terme assajos i demostracions, el centre tecnològic de la fusta i el moble ja fa temps que treballa des d'una oficina a la Sénia. De fet, la fundació Cenfim es va constituir el 2005 formada per les associacions d'empresaris de les quatre demarcacions, la Confederació Catalana de la Fusta, l'Ajuntament de la Sénia, la URV i el Departament d'Innovació. El govern va decidir ubicar aquest centre tecnològic a la Sénia, on hi ha el clúster del moble, que agrupa un total de 57 empreses a la comarca del Montsià amb una facturació anual de 150 milions d'euros.

ACTIVITATS INFANTILS

Els xiquets i xiquetes seniencs gaudiren de forma totalment gratuïta, d’un programa d’activitats infantils que la regidoria d’Acció Social i Ciutadania oferí amb motiu de les vacances escolars de Pasqua, al pavelló poliesportiu de la Sénia. Els tallers i activitats muntats enguany estaven inspirats al voltant de la temàtica “Els jocs tradicionals” i es realitzaren activitats com ara les birles, l’oca cooperativa, jocs de corda i altres tallers de manualitats. Totes les activitats estan supervisades per entitats culturals, socials i esportives de la Sénia, que hi col•laboraren desinteressadament.


Ulldecona condiciona l'accés a l'abric prehistòric i preservarà les pintures rupestres
DE TINET, ULLDECONA.ORG I EL PUNT, (text i foto R.ROYO)

Les pintures de l'Abric I del conjunt d'art rupestre de la Serra de Godall, a Ulldecona  han estrenat aquesta Setmana Santa uns nous accessos que faciliten les visites en grup al mateix temps que eviten la seva degradació. L'actuació, que ha costat 40.000 euros finançats per l'Ajuntament d'Ulldecona i el Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació, ha consistit en la instal.lació d'unes escales i una plataforma metàl.liques, que limiten l'accés directe dels visitants a l'abric prehistòric i el deteriorament de les pintures.

Durant els pròxims mesos, especialistes aragonesos elaboraran un diagnòstic sobre l'estat de conservació del conjunt i proposaran mesures per a la seva preservació. Segons ha explicat l'alcaldessa d'Ulldecona, la socialista Núria Ventura, abans que s'habilitessin aquests accessos, els visitants havien d'entrar 'dins del propi abric' a l'hora de visitar les pintures, datades a l'any 6.000 abans de la nostra era i declarades Patrimoni Mundial per la UNESCO el 1998. Això provocava, 'tot i que no fos intencionadament, que les pintures s'acabessin tocant i deteriorant'. La nova plataforma metàl·lica, on s'accedeix per una escala, permet que entre deu i dotze persones puguin observar les pintures de prop 'sense entrar a l'abric', l'únic visitables dels tretze localitzats a la Serra de Godall. 'Amb això aconseguim fer visites guiades amb grups més grans, ja que fins ara només podien fer-ho quatre o cinc persones alhora. A més, permet que la gent que va ho faci en condicions, amb una major seguretat. I, l'objectiu principal: protegir els propis abrics, en una situació delicada després de milers d'anys', ha argumentat l'alcaldessa.

En aquest sentit, ha emfasitzat que el consistori ha optat per 'posar solució' abans que el pas de visitants i el contacte amb les parets que contenen les pintures descrostés la roca originant la pèrdua de les representacions. L'execució del projecte, obra de l'arquitecte Carles Brull, s'ha allargat durant els últims dos anys i ha permès també condicionar amb tanques de seguretat el camí d'accés a l'abric prehistòric des de l'ermita de la Pietat, 'molt perillós i amb poques condicions de seguretat'. Es tracta, segons ha explicat Ventura, d'una iniciativa conjunta entre el consistori i el Govern, que han assumit a parts iguals el cost de l'actuació, acordada després de l'obertura, fa tres anys, del Centre d'Interpretació de l'Art Rupestre Abrics de l'Ermita. MIREU MÉS A TINET, ACN.

-El pilot de Gas Gas Adam Raga va obtenir la millor classificació en les dues mànegues del trial de Baiona, el segon del campionat estatal de trial, i es va convertir en el nou líder del circuit estatal, i supera en dos punts el pilot de Montesa, el campió del món Toni Bou, que ahir va ser el tercer amb tretze punts. La segona posició en el Trial de Baiona va ser per a Albert Cabestany (Sherco), amb una segona jornada en què va ser el millor. Raga va dir que estava molt content per la millora de la lesió en un genoll, que arrossega des del mundial d'Irlanda i va apuntar com a molt important l'avantatge que té ara respecte a Toni Bou.

-Taller de Reciclatge, a càrrec de les comunicadores ambientals del Consorci de Residus del Montsià. El Taller s'organitzarà a Ulldecona i Barris i es realitza amb la finalitat d'educar mitjançant la teoria però sobretot pràctica sobre la necessitat de separació dels residus que generem dia a dia a les nostres llars i de la importància de fer-ho correctament. El darrer dia del taller s'ensenyarà a fabricar un objecte amb materials reciclats i hi haurà un obsequi entre tots els participants. A més a més, es sortejaran kits de bosses per a la recollida selectiva entre tots els participants que hagin assistit tots els dies. No hi falteu,

-Des del riu Sénia fins quasi a l'Ermita L'Ajuntament d'Ulldecona informa que s´ha iniciat l'arranjament, millora i quitranat del camí de la Sèquia Mare, des del riu Sénia fins quasi bé l'Ermita de la Pietat, aproximadament de 6 km. Per aquest motiu hi haurà talls intermitents del camí durant les diverses setmanes que duren els treballs. Els treballs els executa la Mancomunitat de la Taula del Sénia, en conveni amb el Ministeri de Medi Ambient, Rural i Marí, i l'Ajuntament d'Ulldecona. L'import total de l'obra arriba als 220.000 euros, dels quals 30.000 euros els aporta l'Ajuntament i 190.000 el govern espanyol.

-Apropar el nostre patrimoni a l'escola sempre ha estat una de les prioritats de l'Ajuntament d'Ulldecona per tal de difondre els seus valors educant des de la base del nostre futur. A la nova plataforma d'accés a l'abric 1 i experiències interactives tant excepcionals com el joc “Nosaltres Caçadors”, ara se li suma la presentació d'uns nous quaderns amb material didàctic adaptat als nivells de primària i secundària per a que els alumnes puguen treballar i aprendre sobre el terreny i d'una forma amena, entretinguda i original el que amaga aquest bell i enigmàtic llegat dels nostres avantpassats prehistòrics. Per al proper curs 2009/10 també s'oferirà un taller de pintura on els alumnes podran practicar i aprendre com es feien els pigments i com pintaven els nostres avantpassats d'ara fa 8000 anys. Podeu veure més informació a www.ulldecona.cat/turisme www.turismeulldecona.com Agustí Vericat González

PASTOR MORT

Els Mossos d'Esquadra investiguen la mort violenta d'un pastor que va aparèixer a Ulldecona. L'home, veí del municipi, tenia 38 anys i era de nacionalitat romanesa. Segons sembla, van ser els propietaris del ramat d'ovelles pels quals treballava la víctima els que el van trobar mort, i ho van comunicar a la policia. El cos va aparèixer amb signes de violència enmig d'un camp de cereals, al costat d'una sèquia i molt prop de la zona de la bassa del Montsià. Va ser el fill dels propietaris del ramat d'ovelles pels quals treballava, Alberta Izquierdo i el seu marit, qui va trobar el cos. Segons van explicar aquests ramaders a Televisió de Catalunya, el ramat va tornar sense el pastor i guiat pel gos fins al tancat que tenen prop de la bassa del Montsià d'Ulldecona i que està situat a només 700 metres d'on va aparèixer el cos. Els propietaris del ramat també van informar que l'home mort era vidu i vivia a Ulldecona amb una filla de 14 anys. Van assegurar que era molt bon noi i que desconeixien el que havia pogut passar. Això és precisament el que investiguen ara els agents l'àrea territorial d'investigació de la regió policial de Terres de l' Ebre, que és qui s'ha fet càrrec del cas. LLEGIU-HO SENCER  A EL PUNT.

 
El vídeo de la victoria de Raga en el trial de Irlanda (DE DIARI DE TARRAGONA)

Més informacions a www.ulldecona.org


Santa Bàrbara lliura els premis del concurs literari
VINARÒS.NEWS

En el XVIII premi literari Vila de Santa Bàrbara, el total d’obres van ser de 37, de les quals 22 formaven part de la modalitat de poesia i 15 de la modalitat de narrativa, amb procedències i temàtiques molt diverses.

El premi de poesia, dotat en 450 €, es va concedir a l’obra La tristesa dels tarongers, de Rafael Haro Sancho d’Amposta. També en aquest mateix apartat, i dotat en 90 €, s’atorgà un accèssit de caràcter local a l’obra Foscor de veure’ns, de l’autora planera Natàlia Reverté Yurrita. Pel que fa al premi de narrativa, també dotat en 450 €, es va concedir a l’obra El dia que va morir Kennedy, d’Anna Ralda Bas de la Sénia. El premi d’assaig dotat en 450 € queda desert. Els membres del jurat es mostraven satisfets per la qualitat de les obres presentades i per la seva col•laboració en consolidar aquest concurs literari. A més aquest any, destaquen la nombrosa participació d’autors de les Terres de l’Ebre.

L’entrega dels premis es farà efectiva el dissabte 18 d’abril a les 19 hores i al centre cultural de la localitat dins del marc de les jornades culturals. A continuació de l’acte de lliurament dels premis, es realitzarà l’espectacle l’escriptor inexistent, un espectable multimèdia que, a més de música i veu cantada en directe, combina recitació i projecció de fotografies i textos. Cantautora: Montse Castellà.

Més informacions a http://www.sta-barbara.org/niv2.php?id=11 'i www.infoaldaia.info/


NOTICIES BREUS I/O RECIENTS
De nuestros corresponsales y resumido de  3X4.info, Teveon, Levante de Castellón, Mediterráneo, La Veu de l´Ebre, Las Provincias, Panorama-Actual, Vilaweb, Diari de Tarragona, La Veu de l'Ebre, El Punt y Tinet digital.

-L'avanç del mar, sobretot quan hi ha llevantada, també afecta molt el litoral més meridional de Catalunya: la costa d'Alcanar. La direcció general de Costes ja ha dut a terme diverses intervencions en aquesta zona, però la forta llevantada de finals del 2008 va provocar importants desperfectes als penya-segats que van des de Sòl de Riu fins a les Cases, i en alguns punts la línia de costa ja toca el passeig de vianants i s'han fet malbé les tanques de fusta. Aquesta mateixa setmana estava previst que comencés una altra actuació d'urgència de Costes en aquest tram d'aproximadament 1,5 quilòmetres. L'actuació té un pressupost de 500.000 euros i consistirà bàsicament a col·locar una escullera, consolidar tot l'entorn i reposar les tanques de fusta, que la llevantada del desembre del 2008 va fer malbé. En aquesta mateixa zona també hi ha pendent l'adequació ambiental de Sòl de Riu. El projecte té un pressupost de 2 milions i fa cinc anys que està aturat. D´EL PUNT, R.ROYO. 

-La Plataforma en Defensa de l'Ebre (PDE) i Unió de Pagesos es van unir ahir amb els expropiats pels pous de Vinallop per reivindicar, un altre cop, que darrere d'aquesta infraestructura hi ha grans interessos econòmics i un transvasament encobert. Unes 150 persones van participar en l'acte per denunciar, també, la pressió que els afectats pels pous reben de l'administració perquè es venguin les finques. Durant l'acte, el portaveu de la PDE va anunciar més mobilitzacions. MIREU EL PUNT, A.PORTA.

 
Intervenció Manolo Tomàs (PDE) en l´acte POUS PER A QUI I PER A QUÈ?‏

Declaracions a la premsa J.A. Panisello
 
Declaracions a la premsa J. Montesó
 
Lo Carrilet de la Cava i altres jotes

-El vicepresidente y portavoz del Consell, Vicente Rambla, informó de la modificación del convenio de colaboración con la Diputación Provincia de Castellón y los Obispados de Tortosa y Segorbe-Castellón para la restauración de los bienes inmuebles de las Diócesis de Segorbe-Castellón y Tortosa en la provincia de Castellón . Rambla explicó que con el convenio aprobado ahora se fija el importe que debe hacerse efectivo en este ejercicio 2009, y que supone 1.040.970 euros por parte de la Generalitat y 370.957,02 por la Diputación de Castellón . La subvención aprobada en 2008 ascendió a 756.800 euros y se destinó, entre otras actuaciones, a la rehabilitación de los campanarios de la iglesia parroquial de Traiguera y Vallibona y la restauración de la iglesia San Jaime de Bel de Rosell y la parroquial de Ortells.

-La Junta de Govern Local de l’Ajuntament de Deltebre ha adjudicat les primeres quatre obres de les vuit que es finançaran amb el Fons Estatal d’Inversió Local. Els quatre projectes han estat adjudicats a empreses de la construcció de Deltebre que generaran 54 llocs de treball, dels quals 29 seran de nova creació. La licitació d’aquestes primeres obres s’ha fet pel procediment negociat sense publicitat i s’ha fet arribar invitació a 36 empreses del sector de la construcció de Deltebre i en total s’han presentat 34 ofertes. L’adjudicació d’aquestes primeres quatre obres sumen un import total de 659.778,5 € del 1.958.000 € que li corresponen al municipi de Deltebre del Fons Estatal d’Inversió Local. El projecte d’ampliació del complex esportiu municipal per a la construcció d’un centre de rehabilitació ha estat adjudicat a l’empresa Forfichi S.L. de Deltebre per un import de 125.838,22 €. Les obres de millora de les infraestructures pluvials del Barri Maset de Deltebre s’han adjudicat a l’empresa local Regimovi S.L. per un import de 230.742,63 €. Les obres s’executaran en un temps de 5 setmanes i s’ocuparà un total de 17 treballadors. Les obres de millora de les infraestructures pluvials del Barri de Nassets s’han adjudicat a l’empresa de Deltebre Tomàs Bonet S.L. per un import de 142.602,60 €. Per últim, les obres de millora de les infraestructures pluvials de Jesús i Maria – centre s’han adjudicat també a l’empresa Regimovi S.L. per un import de 160.595,05 €.

Els alcaldes de Traiguera, La Jana i Xert, a la fira de l´oli de Canet

-Dunas artificiales consolidadas con el uso de vegetación, elevados diques de hormigón, espigones hinchables y barreras de apertura controlada, a la manera holandesa, deberían construirse en el delta del Ebro para defender la zona ante el previsible aumento del nivel del mar de las próximas décadas. Si no se hace nada o se actúa demasiado tarde, entre el 40% y el 80% del territorio deltaico podría quedar bajo las aguas de forma permanente, incluidos cuatro núcleos de población, pero una actuación previsora salvaría hasta el 95% con un coste asumible. Los datos proceden de un macroestudio encargado por el Departament de Medi Ambient de la Generalitat que ha analizado de forma pormenorizada (1.500 páginas) los efectos negativos que durante el siglo actual podría sufrir el delta debido al aumento del nivel del mar. LEÁLO EN EL PERIODICO, A.MADRIDEJOS.

-Recuperación del patrimonio cultural Durante el pasado año, la Generalitat invirtió 4.293.917,89 euros en la recuperación, conservación y puesta en valor del patrimonio cultural de Castellón. En total, se llevaron a cabo 78 actuaciones, cabe destacar las intervenciones efectuadas en la Hospedería de la Virgen de la Balma, en la torre campanario de la Iglesia de San Juan Bautista de Alcalà de Xivert o en el Acueducto de Bejís. Además, se han destinado 50.000 euros a la recuperación de las campanas de diversos municipios, como las de la Ermita de Peñíscola.

-El Patronato Provincial de Turismo Castellón-Costa Azahar promociona la provincia en el Saló Internacional del Turisme de Catalunya. En el estand que el organismo ha dispuesto para el certamen, en la Fira de Barcelona, están presentes los municipios de Oropesa, Benicarló, Alcalà-Alcossebre, Peñíscola, la Vall d´Uixó, Segorbe, Vinaròs y Castellón.

-Començà a vendre's el nou disc de Quico el Célio, el Noi i el Mut de Ferreries. Fet i fet, aprofita la banda sonora del documental 'La batalla de la memòria', dirigit per l'ebrenc Mario Pons. El disc inclou onze peces (quatre d'instrumentals) i deu fragments sonors del documental. Segons Artur Gaya (Quico el Cèlio), el disc vol reivindicar 'la pau'. L'obre 'Ai Carmela', de la qual els 'Quicos' han fet la primera adaptació catalana. Segons que ha dit Gaya a VilaWeb, 'treballar amb Mario Pons, el director del documental, ens ha complagut moltíssim. Hem pogut veure com analitzava i valorava la guerra una persona de trenta anys". LLEGIU VILAWEB.

-Entre el 50% y el 80% de la superficie del delta del Ebro desaparecería hacia finales de siglo si las administraciones no tomaran medidas para su defensa, según un estudio encargado por el Departament de Medi Ambient en el que se analizan los diversos escenarios derivados de la subida del nivel del mar que ocasionará por el calentamiento. El estudio –el primero que plantea las primeras estrategias de adaptación al cambio climático en Catalunya- constata la enorme vulnerabilidad del delta del Ebro, ya que a la reducción de caudales del río y de las aportaciones se sedimentos, se une el propio hundimiento de esta llanura y la subida del nivel del mar. LEÁLO EN LA VANGUARDIA, A.CERRILLO.

-El president del Consell Econòmic i Social, Josep Maria Franquet, ha propugnat la constitució de la comunitat autònoma de l’Ebre com a segona fase d’organització territorial, un cop aconseguida la vegueria. La proposta que defensa Franquet en el seu llibre ‘Les Terres de l’Ebre, un problema de debò’, es basa en la unió de la futura regió de les Terres de l’Ebre amb la del Maestrat-els Ports per formar una de les sis comunitats autònomes en què s’haurien de configurar els Països Catalans. La provocadora proposta del que va ser un dels experts de l’informe Roca figura en el llibre que està previst que presente Josep-Lluís Carod-Rovira. __._,_.___

-El presidente de la Diputación de Castellón, Carlos Fabra, el diputado de Cultura, Miguel Ángel Mulet, la directora del Servicio de Publicaciones, María Jesús Gimeno, y el fotógrafo Pascual Mercé han presentado esta mañana el libro “Castellón y el Mar”. Una nueva entrega que propone recorrer de norte a sur la costa castellonense, descubriendo las bellezas de un paisaje, de un patrimonio natural, cultural y económico. El acto ha contado con la presencia de los autores de los textos que ilustran la publicación, Ferrán Olucha, Javier Valls, Diego López Olivares, el vinarocense Arturo Oliver y Vicent Ortells, quienes han trabajado por diferentes áreas temáticas a lo largo de 320 páginas. Entre ellas se encuentran el paisaje natural, el patrimonio cultural y el desarrollo de los espacios portuarios.

-El plenari del Consell Comarcal del Baix Ebre ha aprovat per unanimitat la sol•licitud de subvenció presentada a la convocatòria del Departament d’Innovació, Universitats i Empresa per concedir incentius en l’àmbit del Pla de desenvolupament turístic (PLADETUR). En aquesta sol•licitud de subvenció, l’ens comarcal demana un ajut per al projecte de creació i modernització de l’oficina de turisme, que té un cost de 10.930,50 euros, i un ajut per al projecte de millora de punts de senyalització turística ja existents i la senyalització d’itineraris i rutes per a BTT, que té un cost de 4.538,88 euros.

-Aquest Sant Jordi serà recordat com un dels més prolífics de la literatura ebrenca, ja que es presenten més d'una trentena de novetats literàries d'autors ebrencs. Però més enllà de la quantitat el 2009 també destacarà per la qualitat de les obres i dels seus autors. Així enguany estrenen llibre escriptors consagrats com el tortosí Manuel Pérez Bonfill, que després de prop de vuit anys torna amb el recull de contes Abusos del ritual, editat per Pagès; Zoraida Burgos, que sorprèn amb una col·lecció de vuit contes infantils esplèndidament il·lustrats; o Andreu Carranza, llegiu EL PUNT, R.ROYO.

-La regió policial de les Terres de l’Ebre ha celebrat a Sant Carles de la Ràpita el Dia de les Esquadres, el primer des del desplegament dels Mossos d’Esquadra al territori ara fa prop de sis mesos. El cap de la regió policial al territori, l’intendent Joan Figuera, ha fet un balanç molt positiu de la tasca realitzada pel cos des que el passat 1 de novembre es produís el desplegament. Durant aquest període s’ha pogut identificar que al conjunt de les Terres de l’Ebre es cometen al voltant d’un miler de fets delictius al mes i que els més problemàtics són els robatoris amb força a l’interior d’habitatges. MIREU-HO A TEVEON.

-La portavoz del Partido Popular en el Ayuntamiento de Rossell, María Cinta Vives Lluch, criticó que la adecuación del camino rural hasta Canet está paralizada desde el mes de julio. El motivo, según denunció, es que está afectado por diferentes tramos de veredas que se tendrán que acondicionar con hormigón con el consiguiente sobrecoste. Culpa del retraso al equipo de gobierno socialista o a los técnicos que realizaron el proyecto.

-El pla territorial de les Terres de l'Ebre no inclourà els criteris d'inundabilitat, inclosos en la llei d'aigües, en la redacció final. «Hem decidit eliminar els criteris d'inundabilitat del pla territorial per no contaminar el debat del pla amb temes que no li són propis, però això no vol dir que no continuaran existint», ha manifestat el delegat del govern a les Terres de l'Ebre, Lluís Salvadó. LLEGIU-HO A EL PUNT, L.M.

-Los Mossos d'Esquadra han detenido a siete integrantes de un importante grupo de narcotraficantes que presuntamente asaltaba a otros grupos haciéndose pasar por policías, y además traficaba con armas. Según informó la policía catalana, el grupo actuaba con violencia e intimidación sobre otros narcotraficantes, a los que robaba la droga o el dinero. A los detenidos también se les atribuye los delitos de falsificación de documentos y de moneda y blanqueo de capitales, así como la extorsión a varias personas gracias a la cual obtenían grandes beneficios económicos y vehículos de lujo. El grupo actuaba bajo las órdenes de Roberto A.G., de 35 años, nacionalidad española y vecino de la zona. En los siete registros domiciliarios en Sant Carles de la Ràpita, Alcanar, Ulldecona, Masdenverge y Amposta se han recuperado siete armas de fuego y munición, 1.200 euros falsificados, 40.000 euros legales y 100 gramos de hachís, así como seis vehículos. De los siete detenidos, cuatro ingresaron en prisión y tres quedaron en libertad con cargos.

-Uno de los detenidos y encarcelados es un guardia civil de la Policía Judicial de Tortosa. Según las primeras investigaciones, este agente presuntamente proporcionaba información privilegiada a los traficantes, como pudo hacerlo con el desembarco de hachís en el Delta del Ebro. Hasta febrero, este cabo primero, apodado 'el gitano', participaba en la investigación conjunta de los Mossos y la Guardia Civil por el homicidio de un empresario de compra-venta de vehículos y su pareja en pasado 4 de diciembre en Alcanar. El 20 de enero, pocos días antes de las cinco detenciones por este homicidio, el agente detenido tuvo un incidente con la policía catalana cuando circulaba con un vehículo camuflado y cuatro mossos de tráfico le pararon para realizarle un control de alcoholemia. Además, registraron el coche y al propio agente, que estaba en acto de servicio y se identificó de inmediato. Posteriormente, el guardia civil, que dio una tasa de 0, 0 miligramos de alcohol por litro de aire espirado, se quejó de la improcedencia del registro y de que los mossos le insultaron. Por ello, reclamó por abuso de autoridad ante la asociación profesional Independientes de la Guardia Civil (IGC). DE EFE, LÉALO EN ABC.

-El departament de Treball va formar, orientar i assessorar 482 persones emprenedores a les Terres de l’Ebre durant l’any 2008 en el marc del Pla Inicia, que té per objectiu potenciar la creació de més empreses. Així mateix, va ajudar a finançar projectes a 50 autònoms i va promoure la creació de 47 empreses i la consolidació d’unes altres 34 empreses del territori. Aquest conjunt d’activitats han suposat una inversió per part del Govern de 287.700 euros. Segons ha explicat el subdirector general d’Economia Cooperativa i Creació d’Empreses, Lluís Rodríguez, els sectors que més activitat creen al territori són el de serveis i comerç. MIREU-HO A TEVEON.

-L’àrea de Turisme del Consell Comarcal del Baix Ebre ha posat en marxa el “Passaport de les Vies Verdes”, una iniciativa de la ‘Fundación de los Ferrocarriles Españoles’, destinada a impulsar el coneixement dels diferents itineraris que es poden recórrer a peu o amb bicicleta arreu de l'Estat, i que compta amb la col•laboració del Ministerio de Medio Ambiente, Medio Rural y Marino i l’Administrador de Infraestructuras Ferroviarias (ADIF). L’objectiu d’aquesta iniciativa és promoure la visita a les dinou vies verdes de l’estat espanyol participants en el projecte, entre les quals hi ha la Via Verda del Baix Ebre, i fidelitzar als usuaris d’aquests recorreguts. A partir d’ara, els usuaris de la Via Verda del Baix Ebre disposen de diferents punts per recollir i segellar el passaport.

-El conseller de Infraestructuras y Transporte de la Generalitat valenciana, Mario Flores, invitó al nuevo ministro de Fomento, José Blanco, "a rectificar la política cicatera que han venido practicando los gobiernos de José Luis Rodríguez Zapatero respecto a las infraestructuras de la Comunitat". En la provincia de Castellón, el Consell instó al ministro a licitar "de forma inmediata" actuaciones de carreteras que, según el protocolo de 2005, "deberían haber sido licitadas antes de 2007", como el acondicionamiento de la N-238 entre Vinaròs y Ulldecona o el acondicionamiento del tramo Masía de la Torreta-Morella sur de la N-232, entre otras. El secretario general del PSPV en Castellón, Francesc Colomer calificó de "surrealistas e inexplicables" las declaraciones de Mario Flores, "son tan inexplicables estas declaraciones como que el conseller se reuniera con su homólogo en Castellón y se olvidará de abordar el tema de la A-68", y manifestó que "la N-340 es un ejemplo de lo que no tendrían que escuchar ni la oposición ni los ciudadanos que pasan horas y horas parados en las carretera cada verano".

La banda mujnicipal d´Alcanar participà en la processó de Dijous Sant de Vinaròs

-Tres zonas concretarán en la provincia la denominación de origen protegida Aceite de la Comunitat Valenciana. De esta manera, las 15 almazaras que de momento se han acogido, agrupadas en las distintas variedades que utilizan, podrán etiquetar y distinguir el Maestrat, la Plana Alta-l´Alcalatén y el Alto Palancia. Las variedades del Maestrat son: Farga, Regués o Morrut y Empeltre. Aunque la denominación es genérica, esta se concretará en las diferentes zonas en que se dividirá el territorio autonómico, que podrán etiquetar bajo el sello genérico "o uno específico" de la variedad que se utiliza en cada zona, según detalla el técnico en olivicultura de Intercoop Miguel Abad Ventura. LÉALO EN MEDITERRÁNEO, R.OLIVARES.

-Los parques eólicos que se encuentran en funcionamiento en la provincia de Castellón registraron, a principios de febrero, un nuevo récord de producción debido a los fuertes vientos que hubo en esas fechas. En concreto, los puntos del plan eólico autonómico que se desarrollan en las comarcas de Els Ports y El Maestrat llegaron a abastecer más del 70% de las necesidades eléctricas de toda la provincia, incluyendo el consumo de los sectores doméstico, industrial y de servicios. Estos parques están abasteciendo, por término medio, en torno al 20% del consumo eléctrico de Castellón.

-Los Mossos d'Esquadra detuvieron a un grupo de seis personas en Terres de l'Ebre que se dedicaba a robar en domicilios, tiendas y empresas, y se les imputa también un delito de asociación ilícita. Según informa la Policía catalana, a los detenidos se les atribuyen al menos ocho robos con fuerza en cuatro domicilios de l'Aldea, Tivenys, Tortosa y el Perelló, dos en establecimientos de peletería de Deltebre y dos en empresas de Gandesa y Móra d'Ebre. Los arrestados, todos de nacionalidad rumana, son Teodor F.H., de 20 años y vecino de Tortosa; Teodor H., de 41 y residente en Tivenys; Marcel Catalin D., de 31 y vecino de Tortosa; Iona-Florica F., que vive en Tivenys; Ruxandra Daniel B., de 19 y vecina de Tivenys, y Dimitru Mitica P., de 46 años y residente en Tortosa. La investigación comenzó en enero, cuando agentes detectaron que un grupo de personas ubicados en Terres de l'Ebre podrían estar relacionadas con diversos robos. Tras meses de investigación, los agentes pudieron identificar y desmantelar una organización criminal con una estructura marcadamente jerarquizada, cuyos miembros se dedicaban exclusivamente a cometer robos y después los trasladaban a Rumanía (foto d´EL PUNT).

-Los ganaderos de la comarca de Els Ports denuncian nuevos ataques de buitres. Los carroñeros se cebaron con una vaca que estaba criando en la masía de La Roca, en el término municipal de Morella, matando el ternero y provocando graves daños a la madre, que tendrá que ser sacrificada. El ganadero, Paco Puig, lamentaba la pérdida que supone el asalto de las rapaces en la cabaña ganadera de la comarca y la falta de ayudas. Según relataba, "cuando llegué al lugar donde estaba pariendo la vaca, las aves ya habían matado al ternero y destrozado la parte trasera del ejemplar". En esta ocasión, comentó Puig, solo habían unos cuatro o cinco buitres pero, otras veces, ha podido contabilizar hasta más de 200. La incidencia supone la pérdida de unos 1.800 euros. El ganadero siguió el protocolo que estableció la Generalitat para casos de ataque de rapaces en el ganado. Se avisó al veterinario y se confirmó que la vaca aún estaba viva, por lo que la agresión no había sido para alimentarse de carroña. A partir del informe, tendría que cobrar la indemnización. Sin embargo, esto no siempre es así, ya que el sector se queja de que no llega el dinero, informa F.Puig.

El secretario general provincial del PSPV-PSOE, Francesc Colomer, anunció en su día la intención del partido de celebrar sus reuniones de dirección por toda la provincia con el fin de apoyar a los compañeros en los diferentes partidos judiciales, así como dar a conocer con mayor eficacia la nueva estructura provincial. Para ello, han escogido la localidad de Sant Jordi para celebrar la primera reunión itinerante de la Comissió Executiva, lea la nota de prensa  en EL PARTENÓN.

-De la mà de l'associació cultural Font de l'Albi,el columnista de Vinaròs.News Vicent Sanz presentà la seua novel·la Partida a Xert. La novel·la Partida recrea el temps i la societat de la Traiguera i del Maestrat de començaments dels anys 50 del segle XX. En aquest ambient, una noia rep una carta de França que l’obliga a prendre decisions difícils d’explicar i la situa en la necessitat d’actuar per ella mateixa o bé deixar-se portar pels esdeveniments i que els altres decidisquen sobre la seua vida.

-El Ayuntamiento de Forcall ha presentado un documental sobre el oficio de los alpargateros, trabajo que hasta los años cincuenta fue uno de los principales sustentos de la localidad de la ribera del Bergantes. El documental complementa el museo de l'Espardenya, inaugurado recientemente. El audiovisual recoge los orígenes medievales del oficio, con referencias históricas a Cavanilles, que describió en el siglo XVIII la realidad de l'Espardenya. El documental se inserta dentro del proyecto Les Mans dels Ports, una iniciativa que busca dar a conocer los oficios tradicionales de la comarca, a través de varias propuestas museográficas. LLEGIU-HO A 3X4.INFO.

-La consellera de Agricultura, Pesca y Alimentación, Maritina Hernández, ha firmado tres convenios con las Federaciones Provinciales de pesca de Castellón, Valencia y Alicante, para la modernización de las estructuras de funcionamiento de las cofradías. La Conselleria destinará este año más de un millón de euros a este objetivo, del que se beneficiarán 19 cofradías de la Comunitat y las tres Federaciones Provinciales. (En la foto, la consellera, en medio, con el  patrón mayor de Alicante a la izquierda y los patrones de Castellón, Salvador Orero, de Benicarló y el de Valencia, Domingo Ciurana, de Vinaròs pero residente en Gandía, donde tiene una de las mas importantes embarcaciones de dicho puerto.

-El divertit pallasso Muniatto ja té els seus contes. Les Germanes Besolí, Olga i Esther Besolí, han tret al carrer a través d’Onada Edicions tres contes infantils que donen vida al petit Muniatto, un xiquet d’uns vuit anys amb una visió molt particular de tot el que succeeix al seu voltant i al qual li agrada resoldre els problemes de manera imaginativa. De moment ja han sortit al carrer 'Muniatto i la mosca verda', 'Els mitjons de Muniatto', i 'Muniatto fa surf'.LLEGIU TEVEON, C.BONET.

-La comarca dels Ports, junt amb les veïnes comarques de Terol, aspirarà a ser declarada per la UNESCO Reserva de la Biosfera. Així ho ha assenyalat l'alcalde de Vilafranca i president de la Mancomunitat Comarcal Els Ports, Óscar Tena, després de mantindre una reunió amb el director general de Desenvolupament Sostenible del Ministeri de Medi Ambient, Rural i Marí, Jesús Casas. Els pobles dels Ports, junt amb municipis del Maestrat i Serra de Gúdar, a Terol, podrien iniciar els treballs per a presentar esta candidatura davant de la UNESCO.  (La foto correspon als Mollats Verds, de Vilafranca).

-L’àrea d’Ensenyament del Consell Comarcal del Baix Ebre ha atorgat 21.138,00 euros en concepte d’ajuts individuals de desplaçament, destinats als alumnes empadronats a la comarca del Baix Ebre que cursen segon cicle d’educació infantil (EI), educació primària (EP), ensenyament secundari obligatori (ESO) o educació especial (EE), en centres docents públics o concertats de la comarca i que no poden gaudir dels serveis de transport escolar col•lectiu gratuït, organitzat per l’ens comarcal.

-El president del Consell Comarcal del Montsià, Alfons Montserrat, acompanyat per l’alcaldessa de La Galera, Blanca Duré, va inaugurar al Consell Comarcal, l’exposició “La Galera, poble terrisser”, un intent d’aprofundir i divulgar el patrimoni cultural i artesanal d’aquest municipi. La mostra està formada per un seguit de pannells que componen els trets més significatius que formen part de la història de La Galera, no només pel ric patrimoni arquitectònic i natural del que disposa, sinó també pels seus productes i per l’arrelada tradició terrissaire que l’identifica des del segle XVIII. Són testimoni d’aquest patrimoni arquitectònic i natural, la Torre medieval (1340), la Casa de la Vila (1906), el pont d’origen romà (pas de l’antiga Via Augusta) o el barranc de la Galera, declarat espai d’interès natural. Com a productes típics destaquen l’oli d’oliva, la mel artesana, els dolços tradicionals; com els pastissets o el panoli; i els embotits casolans. Però sobretot cal destacar la pràctica en l’ofici de la terrissa, amb una època d’esplendor (segle XVIII) amb cinc o sis obradors en actiu. Però, la crisi de 1960 provocà la desaparició de les terrisseries a la Galera, i actualment només en resta una actiu, la de Joan Cortiella, única al municipi i a la comarca del Montsià. Tots aquests obradors fabricaven peces de diferents formes i usos fins que aquests atuells van deixar de ser útils en els usos quotidians

-Per motius de seguretat i degut a les obres del reg Xerta-Sénia que l'empresa REGSA realitza al terme municipal de Xerta, el Consell Comarcal del Baix Ebre es veu obligat a tallar dos quilòmetres de la Via Verda, des del dia 15 d'abril fins al 15 de maig de 2009. Aquest tall de circulació afecta al recorregut que hi ha entre l'àrea de lleure de l'Assut de Xerta, al punt quilomètric 16 de la via, i la finca coneguda com "Xalamera", al punt quilomètric 18 de la via.

-El conseller de Gobernación, Serafín Castellano, comunicó que las plazas de toros singulares tendrán un plazo de cuatro años para adecuarse a las nuevas reglas que regirán los espectáculos taurinos en la Comunitat y obtener la licencia excepcional que les permita celebrar festejos. En el caso de la provincia, como ya se informó, afecta a Vinaròs, Vilafranca, Morella, Onda, Benassal, Oropesa, Vall d´Alba y Castellón. Asimismo, el nuevo reglamento clasifica a todos los cosos permanentes castellonenses como de segunda categoría. El conseller ha añadido que será el titular de la plaza o recinto quien deba solicitar la inclusión de la misma en el Inventario General del Patrimonio Cultural Valenciano, y una vez esté inscrita en este inventario presentará el proyecto a la conselleria competente en materia de espectáculos para que los técnicos efectúen un estudio y verificar el carácter singular de la plaza.

-La secretaria general de l'Esport considera prioritari el Centre de Tecnificació Esportiva de les Terres de l'Ebre, a Amposta. Per això, en el repartiment de l'aportació anual que el Consell Superior de l'Esport de l'Estat destina a Catalunya, la secretaria general de l'Esport ha reservat una partida de 300.000 euros per a la primera fase de la residència d'esportistes d'Amposta. Aquest equipament representarà una inversió total d'1,5 milions d'euros. LLEGIU EL PUNT.


Opine sobre aquestes notícies:

Vea Sant Mateu, Morella, Alcossebre, Forcall y Torreblanca-Torrenostra con una cámara en directo 

Més informació a: 3x4.info, Teveon,  zonaesport, Panorama-Actual,, Mediterráneo, Levante de Castellón, Vilaweb, El Mundo-Castellón al día, Las Provincias, Diari de Tarragona, El Punt Diari Parlem,  www.lescoves.com, ABC, El País, La Vanguàrdia, Localia Maestrat, Televisió Valenciana Internacional, La Veu de Benicarló, El Dissabte, Agència Catalana de Notícies, L'Ebre digital, TV Vilafranca, Tossal Gros, Amposta info, Revista Amposta, www.tinetdigital.org , Ràdio Ulldecona, Ràdio Nueva, SER Maestrat, COPE Vinaròs, Ràdio Benicarló, Els Ports Ràdio, Ràdio Ebre, Ona Catalana,Tortosa , Alcanar Ràdio, Amposta Ràdio, Canal 56, RTV Ulldecona, Localia TV (Morella), TV Castelló, La Plana Ràdio S.Bàrbara

©1996-2009 VinaròsNews
http://news.vinaros.net   http://www.vinaros.com   news@vinaros.net