Edició 271- Del 17 al 30 de setembre de 2.007  

Música de circo con la banda de Benicarló
Les rutes nocturnes de Xavier Palomo, de Vinaròs a Mirambel
Expedició Cho-Oyu: l’humanisme de muntanya
La lucha por seguir siendo la salida de Aragón al mar
Promocionar nuestras tierras con fotos por internet: fotogrames.com
Relats de Corea del Sud (XXX): Gravitació Confuciana en Corea en el segle XXI
La Tinença de Benifassà
Víctor M. Amela, periodista, escritor, profesor, tertuliano y analista de televisión, con raíces en Els Ports 
Río Cuarto: la patria de los vinarocenses en América (marzo 2.001)

Música de circo con la banda de Benicarló

NOEMÍ OMS                           

La Asociación Musical Ciudad de Benicarló ha sacado a la venta el primer CD editado en todo el Estado con un repertorio exclusivo dedicado a la música de circo. El programa, formado por veinte piezas de estilo muy diverso y compuestas en su mayoría por el compositor francés Carmino d’Angelo, fue exactamente el mismo que le ofreció su orquesta, la Première Rampe de Mónaco, formada por unos 12 miembros, al príncipe Rainiero de Mónaco como regalo especial por su 50º aniversario.

La Asociación Musical “Ciudad de Benicarló” tuvo el honor en el año 1999, en la ciudad de Figueres, de ser la primera agrupación en ofrecer este programa en toda España y en convertirse también en la primera que lo hacía en Europa con una formación instrumental completa. Otros conciertos posteriores en diversas ciudades, con motivo de diversos acontecimientos circenses, exposiciones, inauguraciones, festivales internacionales... han convertido a la formación benicarlanda en original especialista de este tipo de repertorio tan poco habitual pero al mismo tiempo tan interesante en los programas de concierto.

La presentación en directo del CD tuvo lugar en la ciudad de Benicarló el pasado agosto, con un montaje audiovisual de números circenses, un desfile previo con payasos y la especial presentación de Genís Matabosch, diplomado en administración y conservación del Patrimonio de París, licenciado en historia del arte, estudioso del mundo del circo, poseedor del mayor archivo circense del Estado y coordinador en España de espectáculos como el Circo Raluy, el Circo de Moscú sobre hielo, el Circo Nacional de Cuba o la producción de Euroclowns, que con sus comentarios ilustrados, complementados por la preciosa música en directo de la Asociación Musical “Ciudad de Benicarló”, hicieron pasar al público que llenaba la plaza exterior del Auditorio una excelente velada.

El CD se ha puesto ya a la venta, y por sus especiales características, se espera que su difusión en múltiples acontecimientos musicales, circenses o culturales en general sea muy importante. Los interesados en adquirirlo, se pueden dirigir a bandabenicarlo@ono.com  o a los teléfonos 626566553 - 616250394


Les rutes nocturnes de Xavier Palomo, de Vinaròs a Mirambel

EMILI  FONOLLOSA                            X.Palomo

La Regidoria de Cultura de l'Ajuntament de Vinaròs podria introduir canvis significatius el pròxim estiu en les rutes o visites culturals nocturnes que van a càrrec de l'arxiver municipal Xavier Palomo davant el desbordant èxit que estan tenint. Palomo, que s'ha convertit en tot un especialista a conduir aquestes iniciatives (aquest estiu ha realitzat set en total en tres diferents localitats) reconeix que “la quantitat de gent que acudeix últimament és excessiva”.

“Ens anem a plantejar alguna solució, no sabem quina perquè les visites guiades són pel carrer, pot venir qualsevol, és inútil que s'apunten prèviament, a ningú en el carrer li puc impedir que em seguisca, fa cinc anys que les fem, comencem amb uns trenta assistents i ara ens movem entre 350-400 persones cada dia”. “Comença a ser complicat, per seguretat, costa molt moure a tanta gent, no es pot transmetre el mateix amb tanta gent”, deia Palomo “però bé, estem molt contents que agraden, hem aconseguit crec que la gent comence a conèixer unes dades de la història de Vinaròs i espero que a valorar aquesta història, que és el que es perseguim”. L'última de les quatre rutes o visites realitzades aquest estiu a Vinaròs va estar dedicada a les fires que ha tingut i té la ciutat, però als pocs dies després Palomo es va desplaçar a Vallibona per a oferir una altra sobre “Els racons del nostre poble”.

Així mateix, ha protagonitzat altres dues visites durant aquest estiu a la seua població natal, Mirambel. “Gaudeixo molt amb aquesta activitat” deia a Vinaròs.News- forma part de la meva professió i és un avantatge poder treballar en el que a un li agrada, no és una classe d'història, sempre pretenc que parle la gent també encara que sempre acabo parlant solament jo”. Respecte a la preparació prèvia que requereix cada ruta o visita, comentava que “el cos de cadascuna has de tenir-ho molt clar, les dades històriques concretes han de ser poques, i a partir d'aquí cal estructurar tota la visita amb anècdotes que atreuen més la gent, cal tenir clar els tres o quatre principis històrics ferms, si no, són molt difícils de transmetre a la gent, la qual ha de quedar-se amb quatre o idees fonamentals, les bàsiques, que seran les quals demà seran capaces de repetir, tota la resta ho eliminaran”.

Es podrien utilitzar molts tecnicismes però a la gent “no els interessa ni té per què saber-los”, “costa estudiar, costa preparar-les per a ser capaços de transmetre-les de manera dinàmica perquè has de tenir-les assumides però a mi m'agraden molt” comentava finalment. La seua última visita de la temporada de juliol i agost va ser a Vallibona, on Palomo també es va quedar sorprès amb tanta afluència (superaven el centenar i mig de persones). Aquest aragonès establert a Vinaròs va conduir als assistents durant una hora i mitja detenint-se especialment a l'església parroquial d'aquest municipi d'Els Ports, al posseir l'única sostrada medieval policromada existent a la Comunitat Valenciana.

Entre les dades que més van sorprendre va ressaltar el cens d'habitants que Vallibona i els seus masos van arribar a tenir antany (1.900, quan ara difícilment arriba al centenar) i l'estreta històrica vinculació de la població amb Aragó, molta més que amb les terres valencians. La visita es va detenir especialment també a El Pelleric, on el general Cabrera, el Tigre del Maestrat, va practicar mètodes de tortura amb els seus presoners.

La delegación en Vinaròs de Esquerra Republicana del País Valencià (ERPV) ha pedido al Ayuntamiento que las visitas guiadas que realiza Palomo, pasen a formar parte de un conjunto de itinerarios didácticos escolares y se incluyan en la oferta educativa y cultural para los jóvenes. Este partido, asimismo, sugiere la posibilidad de crear la figura del Guía Local, cuyo perfil estaría condicionado por la temporalidad y los contenidos de la tarea a realizar y que podría salir de una bolsa de voluntarios, integrada por estudiantes universitarios, licenciados, o miembros de Asociaciones culturales de la población. Alaba ERPV la “ingente labor que Palomo realiza admirablemente” al tiempo que pide que dentro de los actos de conmemoración de la Carta Pobla, se incluya la visita a la torre campanario y a la cripta de la iglesia Arciprestal, recientemente reabierta después de estar cerrada desde el final de la Guerra Civil. ERPV por otro lado comenta que las visitas históricas guiadas que conduce Palomo están “sobresaturadas”, “el público que asiste es, además de numeroso, muy heterogéneo, con respecto a sus orígenes, lo cual condiciona el contenido de las visitas”.

 

 

Mes fotos a www.vallibona.net


Expedició Cho-Oyu: l’humanisme de muntanya

CEDIT PER 7 DIES-ACTUALITAT DE VINAROS, ALICIA COSCOLLANO             

L'expedició es realitza fins al 14 d'octubre de 2007. L'objectiu és assolir el cim del CHO OYU (8.201 m) “La Deessa Turquesa”, també coneguda com Mt. Qowoya, localitzada a la serralada de l’Himàlaia. El punt més alt de Vinaròs, el Puig, esdevé el lloc de cita amb tres xics d’altura: Amador Torres, Sergi Fatzini i Salvador Oliver. Tots tres porten la muntanya a la sang des de sempre. Dos anys després de l’última expedició al Nepal, l’expedició Cho-Oyu 2007, Baix Ebre-Baix Maestrat,  s´ha traslladat a La Deessa Turquesa, nom amb el qual també és conegut el Cho-Oyu, de cognom 8.201 m, situat a la serralada de l’Himàlaia. El sisé cim més alt del món no rep visites fins a les primeres exploracions angleses posteriors a l’obertura de fronteres del Nepal, l’any 1949. Amador, Sergi i Salvador són tres dels integrants d’una expedició que ha reunit sis apassionats per les altures i un metge que abracen les terres, d’una banda, i, de l’altra, el riu Sénia, “gent que coneixem des de fa molts anys”.

Com sorgix la idea de realitzar aquesta expedició?

Amador: Durant l’altra expedició que vam realitzar al Nepal, un dels components va fixar-se en el Cho-Oyu. En tornar, va comentar la possibilitat d’escalar-ne el cim. A partir d’aquesta idea vam començar a treballar i va anar prenent forma.

Vosaltres, amb un comentari, ja en teniu prou.

Amador: Si fos per nosaltres, sortiríem cada setmana, però costa molts diners. Així que, com a mínim, una cada dos anys. És complicat trobar patrocinadors, i no sé si d’aquí a dos anys podrem fer una altra expedició d’aquest tipus.

Quin és l’objectiu d’aquesta expedició?

Sergi: L’objectiu és coronar el cim del Cho-Oyu, de 8.200 m. És un repte esportiu, físic i mental. A banda, aquesta és una expedició humanitària.

Esteu preparats per aconseguir-ho?

Sergi: Hem estat preparant-nos durant dos anys, comprant el millor material que hem pogut aconseguir i creiem que estem preparats, encara que la climatologia condiciona molt. Són temperatures molt extremes a una altitud molt extrema, i, de vegades, no depens de tu mateix.

Com heu planificat la ruta?

Amador: Sortirem de Vinaròs fins arribar a Barcelona, d’allí viatjarem a Londres, via aèria, i des d’allí agafarem un altre avió que ens portarà als Emirats Àrabs, després Kathmandú, on passarem la nit, i, després, en una avioneta arribarem a Lamosangu, on farem un tracking d’adaptació per l’altura, pujarem fins quasi 6.000 metres i, després, passarem a la Xina, a la part tibetana. Des d’aquell punt, ja marxem a peu durant dos dies fins al campament base del Cho-Oyu, a 5.700 metres. En aquell punt començarem a muntar els tres campaments d’altura: el primer a 6.100, el segon a 6.900 i el tercer a 7.500.

Molt de gel.

Salvador: Molt de gel i molt de fred, però estem preparats i tenim moltes ganes d’anar-hi.

Aquí a Vinaròs, s’ha realitzat alguna expedició d’aquest tipus anterior a la vostra?

Amador: No. Aquest cim, fins ara, no l’ha muntat ningú, ni de la comarca del Maestrat fins, pràcticament, Tarragona. A Benicarló van organitzar-ne una l’any passat dos muntanyers, David i Marc, a l’Everest, però ells van muntar amb oxigen, i la meua intenció és muntar sense oxigen.

L’oxigen és un recurs per utilitzar-lo en un moment donat, quan l’ascensió es faça difícil?

Amador: La intenció és no utilitzar-lo, si algun dels components vol arribar dalt i es vol ajudar amb oxigen... és problema seu, és una qüestió personal. Però la meua idea és muntar sense. Si no munto sense, no muntaré. Arribaré fins on arribaré... i prou.

Sergi: La satisfacció quan muntes és molt personal. Poder aconseguir un cim d’aquestes característiques per un mateix és immens: estar a 8.200 metres fa que et sentes pletòric, complet, perquè has aconseguit quelcom en què portes treballant durant dos anys.

Et munta l’autoestima?

Amador: Per descomptat, i més encara si el cos et respon bé. La moral et munta fins als núvols.

Aquesta és una expedició humanitària.

Sergi: Hem volgut planificar-la així perquè hem estat en negociacions amb una empresa de transports, DHL, que ens porta el material de l’expedició i el material humanitari escolar i sanitari per als xiquets i les xiquetes. Allí els hospitals tenen moltes deficiències i molt pocs recursos. Gràcies a uns quants hospitals podrem aportar medicines prioritàries, essencials. Ens hem posat en contacte amb una ONG del Nepal per realitzar els tràmits i que ens ajuden a repartir-ho tot quan arribem allí. Volem repartir-lo nosaltres perquè volem saber on fa cap. Avui en dia aquestes coses, de vegades, es perden, i volem que s’entreguen perfectament, en mà.

La idea de realitzar una expedició humanitària, té res a vore amb l’anterior expedició que vau organitzar al Nepal?

Amador: Sí, perquè quan vas a un país d’aquests i veus el que veus, et sensibilitzes. Existixen moltes mancances, sobretot material sanitari i escolar. Quan veus aquestes condicions de vida, el cap comença a reflexionar, i més si eres una persona amb una certa sensibilitat. Aquestes coses solen afectar-te. Hem tingut l’oportunitat de poder-ho fer i, a més, portem molt, molt de material.

Això dóna tanta satisfacció com coronar el cim?

Amador: Crec que igual o més, perquè és un repte que no hem fet mai. A mesura que organitzes viatges i et mous, coneixes gent que es preocupa molt pels altres, sobretot per països pobres, pobres en el sentit que no disposen de les comoditats de les quals disposem nosaltres, perquè, malgrat aquestes condicions, sempre estan rient.

Què és el que us atrapa de la gent d’allí.

Amador: La personalitat, el caràcter. Són bona gent, sense maldat, i es bolquen en tu. Són bones persones.

Heu fet un càlcul del volum de material que us emportareu?

Amador: Sí, un total de 2.500 quilos entre el nostre equipatge i el material humanitari. Per aquesta raó volem saber on el deixem i, per descomptat, vore la cara dels xiquets i les xiquetes quan el reben.

Les vostres famílies, entenen la vostra afició o us recomanen que us dediqueu, per exemple, a la filatèlia

Amador: Algú et diu que estàs boig.

I ho esteu?

Amador: No. Per emprendre una aventura així, has de tindre el cap molt ben moblat i saber fins on pots arribar. Nosaltres no tenim aspiracions, no som un corredor que vol arribar el primer. Hi anem per satisfacció personal. Si pots, arribaràs fins on podràs, i si no... la vida és molt bonica i nosaltres això ho sabem.

Salvador: La meua família, sobretot els meus pares, em donen tot el suport. Comprenen les teues aficions i les respecten.

Sergi: Sempre hi ha algú que et diu que estàs boig, però després et comenta que també li agradaria anar-hi.

Quin grau de dificultat pot adquirir el pla d’ascensió?

Amador: Perquè us feu una idea, des del camp 3 –situat a 7.900 metres– fins al cim –que en té 8.200– són 700 metres de diferència, bé, aquests 700 metres et costen entre 11 i 12 hores de recórrer, i potser hi hauran dos quilòmetres, això vol dir que la dificultat per caminar i respirar és molt gran. Les temperatures, a més, a la nit poden baixar a 30, 40 i fins i tot 50 graus sota zero; per això hem de portar material adient, nosaltres portem el millor que existix actualment, no pots anar jugant. Hi han hagut persones, en aquesta muntanya, que per no voler comprar unes botes adequades han hagut d’amputar-los els dits d’un peu a causa de les congelacions. No volem que ens passe. Quan estàs allí dalt has de ser molt conscient de fins on pots arribar, perquè si t’esgotes i no pots tornar a una de les tendes de campanya, en aquella altitud... és molt possible que ja en no baixes, que et quedes allí com un fòssil.

Quin pressupost s’ha invertit en aquesta expedició?

Sergi: El pressupost que vam preparar per a tot el muntatge està calculat en 134.000 euros. Això vol dir que la suma d’organitzar una expedició requerix un temps, necessites patrocinadors, col·laboradors i realitzar gestions per aconseguir tot el sistema monetari. És un repte continu. No és el mateix patrocinar el Vinaròs Club de Futbol que organitzar una expedició d’aquest tipus, que requerix una inversió superior.

I quant a imatge? Us ha costat més rebre suport per ser un esport de minories?

Sergi: Actualment la imatge és prioritària, i està clar que és més complicat recaptar diners per a una expedició.

Salvador: A l’hora de buscar diners, qualsevol equip de bàsquet o de futbol pot aconseguir-ho més fàcilment que nosaltres perquè juguen cada setmana i porten la publicitat a les camisetes. Nosaltres marxem i les camisetes les portem nosaltres.

No és tan mediàtic. Per cert, ha canviat la concepció que es té de la muntanya?

Amador: I tant, molt. No fa tants i tants anys el muntanyenc era aquell que es posava la motxilla al coll i allí ho portava tot, el fogó, el menjar, i dormia al primer lloc que trobava. Actualment, tens refugis que pareixen hotels i tens totes les comoditats del món.

El turisme li ha llevat encant, aventura?

Amador: No perquè al que li agrada fer muntanya d’aquest tipus la fa igual, i el que no se’n va a un refugi, que també han canviat prou. De tota manera, jo preferixo com era abans, quan et trobaves amb un muntanyenc i era com de la família. S’establia una relació especial.

Existix un enganche al perill, hi ha pujada d’adrenalina?

Sergi: L’enganche existix perquè al muntanyenc li agrada el risc i poder fer el cim siga quin siga. Sempre es dispara alguna cosa dins del teu cos. De vegades per fer un cim has d’escalar unes crestes molt estretes i tens molts de metres d’altura a banda i banda, i... sols que et falle un peu te’n pots anar cap avall, i llavors l’adrenalina es dispara. Sí que enganxa, sí.

Amador: També existix la satisfacció de quan arribes dalt de tot.

Heu trobat suport de la gent de Vinaròs?

Amador: Sí, i això et puja la moral. Hi ha persones que els agrada aquest tema, i si no el duen a terme és perquè mentalment no estan preparades. A Vinaròs hi ha molta gent millor preparada que nosaltres físicament, però mentalment... muntar un cim de 8.000 metres és més una qüestió psicològica... la capacitat física rondarà el 40%. Has de tindre el coco al puesto.

Sergi: A partir dels 7.500 metres tot funciona amb molta lentitud a conseqüència de la manca d’oxigen. Has d’aclimatar-te molt bé per poder reaccionar en qualsevol moment. Necessites saber quan no pots continuar, perquè si no ho tens clar, després ja no pots tirar enrere.

Quines són les empreses o entitats que us han donat suport a Vinaròs?

Amador: A Vinaròs ens han donat suport o han col·laborat l’Ajuntament de Vinaròs, Caixa Vinaròs, Augimar, Zissa, Aula de Natura, DHL, Cartodelta... a banda, altres empreses o entitats de fora com Porcelanosa, Oremar, el Centre Excursionista d’Ulldecona, el Consell Català de l’Esport de la Generalitat de Catalunya, el Centre Excursionista d’Ulldecona...

Sergi: També comptem amb el suport d’una companyia internacional, Euroquom, que és americana, que ha vist un bon propòsit en el que anàvem a fer i ens ha tirar una maneta. Sense tots els patrocinadors i col·laboradors, no s’hagués pogut efectuar un muntatge d’aquesta envergadura. Quant al material escolar, l’EPA ha aportat una sèrie de diners per aconseguir el material. A Roquetes, una associació de veïns va organitzar un mercat per recollir material escolar. Hem ajuntat tot el material humanitari aconseguit a esta banda i a l’altra del riu Sénia.

Com canvia la muntanya a una persona? Et fa posar els peus a terra, malgrat l’altitud?

Salvador: La muntanya et fa madurar, et fa vore les coses com són. I, per descomptat, et fa posar els peus a terra moltes vegades.

Què hi ha allí dalt que voleu tornar?

Salvador: La lluita entre tu i la muntanya i aconseguir el repte d’arribar al cim.

Amador: La muntanya sempre és més forta que tu. Et deixa muntar quan ella vol, si diu que no... ja pots fer tot el que vulgues que no hi pujaràs. Llavors el que penses és que ella seguix allí, i que pots tornar un altre dia a intentar-ho.

També et fa ser conscient de la fragilitat de l’ésser humà.

Amador: Efectivament, nosaltres, en aquest aspecte, som més menudets que un cap d’agulla. La muntanya és una cosa molt gran.

Sou millor persones, gràcies a la muntanya?

Amador: Sí, perquè et dóna experiència i saber esperar, paciència, que després et servix per a la resta de situacions que et porta la vida.

Sergi: Crec que també. Els muntanyencs solen ser persones solitàries i, normalment, les persones solitàries dediquen més temps a reflexionar. Crec que els muntanyencs maduren més i planifiquen més les coses.

Marxeu el dia 31 d’agost. Hi ha nervis?

Salvador: Molts. Tenim ganes d’emprendre ja el viatge. Estem ultimant els detalls. Ja hi hauríem de ser.

Amador: Després de tot el treball realitzat i a poques jornades de marxar, cada dia que passa els nervis van pujant. Fins que no estarem asseguts a l’avió no estarem tranquils.  

Amador, Sergi i Salvador ja han contractat els serveis d’uns xerpes que traslladaran en yaks el material fins al camp base. Allí començarà, realment, l’aventura. Les operacions de “supervivència” muntant els diferents camps que els permetran tindre subministrament el dia que decidisquen mesurar les seues forces amb el Cho-Oyu, a 8.200 metres i a molts graus sota zero. L’aigua potable, em comenten, l’obtindran fonent la neu i afegint-hi sals minerals i potabilitzadors,“obtenir un litre d’aigua costa una hora i mitja”. Per conquerir el cim sortiran de l’últim camp a la una de la matinada, “calculem que arribarem a les 12 del migdia, ja que cada 20 passes necessites un temps per recuperar-te i agafar aire”, comenta Sergi. Un camí difícil durant el qual gaudiran, imaginem, d’un paisatge absolutament aclaparador. Ara, el cim de La Deessa Turquesa els espera. Els xiquets tibetans també. Nosaltres esperem retrobar aquest “bojos” per la muntanya molt prompte, en tornar del seu periple humanitari. Molta sort.

http://www.chooyu2007.com/


La lucha por seguir siendo la salida de Aragón al mar

EMMA BAS                   

Los coloquios organizados por la Associació Amics de Vinaròs bajo el título “El puerto de Vinaròs y la salida al mar de Aragón” han servido para reivindicar que Vinaròs no pierda su conexión económica, turística, cultural y social con las tierras de Aragón. Y para ello, que la Nacional 232 adquiera el status de autovía es fundamental.

Una circunstancia que parece amenazada, en los últimos tiempos, por la posibilidad de que la carretera se desdoble en un nuevo tramo que uniría Alcañiz con Salou, en lugar de apostar por el trazado histórico entre Aragón y Vinaròs. Una posibilidad sobre la que, de momento, el Ministerio de Fomento todavía no se ha pronunciado claramente. De momento, los políticos de la provincia parece estar de acuerdo y conseguir que la Nacional 232 finalice en Vinaròs es un objetivo prioritario. En este sentido se pronunciaba el portavoz socialista en las Cortes Valencianas y alcalde de Morella, Joaquim Puig, que recordó que “actualmente se están remodelando algunas zonas como la variante de La Pobleta, en Teruel y se ha adjudicado ya el trayecto entre La Pobleta y Ràfels” que se trata de un tramo plagado de curvas en el que la condición de carretera nacional parece incomprensible. Sin embargo, todavía faltan por licitar tramos tan problemáticos como el del puerto de Querol o el del puente de la Bota. Puig admitía que el estado actual de la carretera es “vergonzoso” y recordaba que su mejora es fundamental para “la vertebración de las comarcas del norte de la provincia” y para conseguir que “se conecte con la futura autovía del interior”.

No menos interés en la mejora de la N-232 muestran desde el Partido Popular. El senador Juan José Ortiz se comprometia a “dar todo nuestro apoyo a la Nacional 232, siempre y cuando su salida al mar siga siendo por Vinaròs y no se desdoble hacia Salou”. En este sentido, Ortiz advertía que “los representantes políticos catalanes van a ejercer toda su presión para que Salou sea la salida elegida” e insistía en que “el desdoblamiento ha de iniciarse en el puerto de Querol para que el vial no se convierta en un cuello de botella, en sus últimos kilómetros”. Ortiz recordaba que “muchos aragoneses nos piden facilidades para llegar hasta nuestra tierras”.

Los historiadores Pedro Barceló, Sebastián Albiol y Miguel Angel Baila recordaron que las comunicaciones entre Aragón y Vinaròs se remontan al siglo XVII, cuando nació un vivo interés, por parte de los aragoneses, para conseguir que sus mercancías tuvieran una salida a través del puerto de la localidad costera. A lo largo de los siglos, y pese a que el centralismo valenciano puso constantes obstáculos estos contactos comerciales, se establecieron otros sistemas de comunicación como el ferrocarril y el ómnibus. Y, hoy por hoy, Vinaròs y otras localidades costeras del Maestrat siguen siendo para muchos aragoneses su contacto más directo con el Mediterráneo.


Promocionar nuestras tierras con fotos por internet: fotogrames.com

EMILI FONOLLOSA

La web també serveix per penjar fotos de viatges, com aquest de Croàcia i l´altra, d´Eslovènia, fetes per la nostra companya del setmanari Vinaròs Yolanda Clares

Vinaròs se promociona a través de la red mediante una web de fotografías que bate los récords de webs personales en la comarca

La ciudad de Vinaròs está consiguiendo una magnífica promoción por los cinco continente a través de la web personal de un aficionado a la fotografía, Joaquim Vicent Guimerà Roso, que con su galería virtual de imágenes bate todos los récords de visitas en webs de este tipo.

Después de cinco años de existencia la web de Fotogrames, a la cual se puede acceder desde www.fotogrames.cat , ha logrado un volumen de visitas que la consolida como una de las webs más visitadas dentro del ámbito del nomenclàtor .cat. Durante el pasado mes de julio, una media diaria de más de 3.500 visitas desde el ámbito del Estado español, y a la vez una media de más de 5.000 visitas diarias des de origen internacional han conseguido que Fotogrames sea un referente de nuestra cultura y de nuestra sociedad hacia a todo el mundo.

Datos estadísticos con respecto a los visitantes del Estado español dan en julio de este año una media de 3.505 visitas diarias, con una descarga de 10,28 gigas y una lectura de 172.287 páginas con un total de 894.261 hits. A nivel del estado español el total del mes de julio fue de 108.663 visitas. A escala internacional el total de julio fue de 191.188 visitas, con una media de 6.372 visitas diarias que se han hecho desde países de todos los continentes, enumerados con un total de 124 países. Tuvalu (un país sito en el océano Índico, con poco más de 4.000 habitantes y 5 metros de altura máxima sobre el nivel de la mar) ha sido visitando asiduo de esta web.

Esta buena cantidad de visitas se ha ido consiguiendo gracias a los reportajes que muestran la cultural local y que hacen que Vinaròs se pueda ver por todo el mundo, y a la vez también por los reportajes de tipos deportivos de carácter nacional e internacional que son publicados en la web de Fotogrames.

Fotogrames invita a todos aquellos que tengan fotografías interesantes de la ciudad, de actividades de tipo social o cultural, de paisajes de este entorno, o simplemente de cualquier cosa que consideren interesante para colgarlas a la web escribiendo a fotodigital@fotogrames.com  Actualmente, se pueden encontrar allí más de 200.000 fotografías. Para visitar la web: www.fotogrames.cat  y también www.fotogrames.com  


Guimerà realitzà una exposició de fotos de la web a l´Associació "Amics de Vinaròs"


Relats de Corea del Sud (XXX): Gravitació Confuciana en Corea en el segle XXI (part I)

JAUME ANGUERA

L’espurna que em va motivar a escriure aquest article va ser el xoc cultural que vaig experimentar després d’uns mesos d’estar treballant en Corea. En efecte, durant les primeres setmanes s’observen les coses a nivell superficial, tal i com les veiem habitualment en un viatge de turisme. La poma és roja. Però realment un es dóna compte que les coses no funcionen igual ni en lo laboral ni en lo social en el moment d’estar colze a colze, en el dia a dia interactuant amb els coreans. La poma té llavors.

La pregunta que en el seu moment em vaig formular era saber si havia alguna possible raó de perquè la societat coreana resulta tant diferent a la nostra en alguns aspectes. Motivat per la incògnita, vaig plantejar-me si podia trobar alguna possible resposta. Des d’aleshores vaig canviar les meus lectures habituals de novel•la històrica per unes altres: història i cultura coreana i pensament oriental, especialment centrant-me en un dels pensament que més ha marcat la seva història: el confucianisme. Dos són els personatges que han transcendit significativament tant en el temps com en l’espai (Xina, Corea, Japó): Buddha i Confuci, pares del buddhisme i confucianisme respectivament. Avui en dia, el nom de buddhisme pareix molt arrelat i conegut a través de mitjans de comunicació (cinema, llibres).

Això ha provocat un cert interès en el món occidental ajudat amb dosis d’un cert folklore i amanit amb certs conceptes erronis, com critiquen alguns experts en la matèria en algun programa cultural que es pot trobar en la nostra televisió apartat de les hores de gran audiència. Però, què passa amb el confucianisme, el podem considerar desaparegut? Podem entreveure alguna empremta d’aquelles ensenyances ètiques més que religioses del mestre Confuci de fa 2500 anys en la societat oriental (especialment Corea) d’avui en dia? Ha conformat la forma de ser i d’actuar de les societat moderna o pel contrari, és un vestigi del passat i que queda només com anecdotari històric? Tractem doncs en aquest relat d’analitzar i reflexionar sobre aquest assumpte ajudat per les vivències personals i com no, amb un cert suport basat en referències tretes de lectures d’articles i llibres. De totes les lectures que he realitzat (la revista especialitzada Asian Philosophy publica articles de rigor sobre aquesta temàtica) em quedo amb una tesi interessant que apunta que el confucianisme està present de forma subconscient en les societats xinesa, coreana i japonesa.

Em centraré naturalment en la coreana donat que la conec prou sent a més una de les societats on el confucianisme ha estat vigent i ha transcendit de forma significativa ja que com hem comentat algun un cop, la segona i darrera dinastia anomenada Choseon es caracteritzada per portar imprès l’epítet confuciana. El referent tangible més significatiu del confucianisme el tenim en el llibre anomenat Analectes. En efecte, Analectes, més que un llibre escrit pel propi Confuci, és un llibre que recull les seves ensenyances compilades pels seus deixebles durant uns 75 anys després de la seva mort. En les Anelectes un fil conductor conforma tot el seu contingut: el caràcter pràctic de la doctrina. Concretament podríem dividir els seus aforismes en tres grans grups: sobre la política i forma de governar, sobre ètica i societat, i el darrer sobre l’educació i la cultura. La doctrina exposada en el llibre reflexa clarament una ment pràctica, on Confuci explica com governar correctament, com comportar-se socialment, com educar, fugint sempre d’explicacions metafísiques. Això queda patent en un dels passatges: “Zilu preguntà sobre la mort. El mestre li respongué: «Si no coneixes la vida, com pots conèixer la mort?» Després de rumiar i ordenar el trencaclosques de conceptes i vivències, destaco dos pilars per a aportar certs exemples que recolzarien la tesi que el confucianisme està latent de forma subconscient.

Aquests dos pilars són: el primer respecte lo social i el segon respecte lo empresarial. Del primer, lo social, tenim un exemple en una de les qüestions que els coreans sempre em formulaven: “edat i estat civil”. Un occidental es pot sentir incòmode davant de la pregunta però la raó segons em comentaven els propis coreans, és saber amb quin grau de respecte t’han de tractar. L’estat civil a més denota una responsabilitat social. Tenir una certa edat i no està casat és mal vist. Aquest petit exemple el podem enllaçar amb un llibre de J.Huntley titulat “Korea – A Religious History” on es subratlla un dels punts febles del buddhisme precisament per evadir-se de les seves responsabilitats socials al viure com a eremites.

Per tant, tenir una certa edat i no està casat és interpretat com si un volgués defugir de les responsabilitats naturals. Segurament, si li diem als coreans que aquestes preguntes són confucianes, molts dirien que senzillament són de cortesia. Poden interpretar però que de forma subconscient s’està actuant de forma confuciana. Seguint amb el respecte, en les Analectes trobem dos aforismes prou significatius al respecte: “En la llar, el jove deu respectar els pares, fora d’ell, els majors” i “...els seus parents alaben la pietat filial i els veïns del seu poble elogien la forma en que respecta els ancians”. Aquestes sentències són avui en dia un exemple seguit per la societat coreana. El respecte vers al pare o persona d’edat superior fins el punt que un no parla abans que ho faci l’adult, no marxar de taula si no ho ha fet la persona més gran i fins tot no fumar davant d’un adult. Això s’anomena pietat filial, es a dir, els deures del fill respecte els seus pares i ancians. Algunes anècdotes me les he trobat en el moment de brindar, especialment en dinars de negocis on meticulosament mai ningú alça la copa per damunt del màxim dirigent.

El segon gran argument que aporto el tenim en el hangeul, llenguatge coreà creat en la dinastia Choseon (1392-1910) sota el mecenatge del rei Sejong I el gran. Si un analitza el hangeul pot observar de forma molt simple que està carregat de terminacions de respecte, superant les existents en el català o castellà. Per exemple, els verbs poden canviar depenent de la relació emissor-oient. El verb anar, per citar un cas, pot adoptar tres formes, de la informal a la formal i a la de respecte màxim: kada, kapnida i kasibnida, depenent a qui parli l’emissor. Això denota per tant un respecte per la edat. En les Analectes, un dels aforismes promulga: “respectar els pares i els majors esdevé la base de la humanitat”. Tenim per un costat que el hangeul porta inherentment aquest respecte per la edat i l’altra, la data de quan i per qui es va crear el llenguatge coreà: en la confuciana dinastia Choseon sota el mecenatge del rei Sejong. Si observen, la dinastia abarcà quasi bé 500 anys on el pilar ètic es fonamentava en pensaments confucians i utilitzat fortament com a ideologia estatal (un exemple: examen d’accés a càrrecs públics anomenat gwageo, original d’aquesta època). A això li podem sumar una prèvia influència en la dinastia anterior, la Koryo (918-1392) on si bé el buddhisme fou la religió d’estat, el confucianisme era la columna vertebral de la filosofia i estructura d’estat. Penso per tant que els arguments són una prova consistent per a demostrar que el confucianisme està present bé sigui conegut bé de forma subconscient en la societat coreana.

Continuarà

http://web.salle.url.edu/~jaumean/

P.S. L’autor vol agrair Miquel Sancho de l’empresa Yoko Bonsai d’Alcanar pel seu interès en els relats de Corea i per les enriquidores converses sobre negocis amb l’Àsia oriental especialment amb Corea esperant que siguin fructíferes. Moltes gràcies.


La Tinença de Benifassà

DE LAS PROVINCIAS, DANIEL SALA

Escondida e ignorada para la mayor parte de los valencianos se halla en tierras del alto Maestrazgo la Tinença de Benifassà y, no obstante, su pasado la convierte en uno de los puntos más emblemáticos de nuestra historia. Su único acceso lo constituía el valle del río Cenia por entre recortadas gargantas. El monasterio cisterciense de Santa María fue el centro vital de esta comarca, en la que fundó los lugares de Ballestar, Puebla, Fredes, Boxar, Bel, Castell de Cabres y Coratxà.

Era un paisaje agreste de rica vegetación y pobre agricultura, rodeado de montañas en los confines de Aragón, Cataluña y Valencia. Así lo testimonia Bronseval cuando le indican la cima del Tossal dels Tres Reis: “no lejos de este monasterio está el monte del rey, y allí mismo en la cima del monte están situados los límites de los tres reinos, en los que los tres reyes de Aragón, Valencia y Cataluña, permaneciendo cada uno en su reino, podrían comer juntos en la misma mesa”. Hubo allí, antes de la fundación del monasterio un castillo llamado de Beni Hazar, ya citado en la carta puebla dada a Alcañiz en 1157 por Ramón Berenguer IV. Reconquistado por su hijo Alfonso II en 1195, lo donó a la iglesia de Tortosa y, posteriormente, Pedro II en 1208 hará nueva donación del castillo y de los lugares de Malgraner, Fredes y Rosell a Guillem de Cervera, prestigioso caballero catalán de la corte aragonesa quien, viudo de su segunda esposa, doña Elvira, tomó el hábito del Císter en Poblet en 1229 y otorgó al monasterio sus tierras de Benifassà, donación que confirmó Jaime I el 14 de junio de 1229 desde Lérida.

FUNDACIÓN DEL MONASTERIO

Sobre la fundación del monasterio existe la leyenda de la penitencia impuesta al Conquistador al haber mandado cortar la lengua al obispo de Gerona, Berenguer de Castellbisbal, por haber revelado ciertos secretos de confesión, que no eran otros que las intenciones del rey de repartir sus estados entre sus hijos, el de doña Leonor y los de doña Violante; pero tal hecho no pudo influir en la fundación, puesto que tuvo lugar en 1246, trece años después. Sí tuvo relación con Benifassà la penitencia que por tan luctuoso hecho le impusiera el papa Inocencio IV, y que consistió en que el rey confesara su delito, concluyera la abadía de Benifassà, aportando 200 marcos de plata para la construcción de la iglesia, e hiciese ampliar hasta 40 el número de monjes que pudiese albergar el monasterio. La fecha de la fundación fue el año 1233, según consta en el documento expedido por Jaime I en Tortosa el 22 de noviembre, en el que confirma a Vidal, abad de Poblet, y a Guillem de Cervera la posesión del ‘‘castrum et locum de Benifaçà’’, para establecer una casa ‘‘filia populeti’’ dedicada a Dios y a la Virgen. Llegaron a Benifassà los doce monjes de Poblet que se instalaron en la vieja edificación del cerro de Santa Escolástica, trasladándose en 1250 al nuevo monasterio cuya construcción se inició en el momento de su llegada. Su primer abad fue Juan, quizás Juan de Malacara, firmante en la concordia habida en agosto de 1233 con el cabildo de Tortosa.

PRIMER ENCLAVE

Fue Benifassà el primero de los enclaves del Císter dentro de las tierras valencianas y primer punto del itinerario que los abades visitadores realizaban en su obligada visita a las fundaciones de la Orden, que se continuaría en San Bernat de l’Horta, la Zaidía, el priorato de Sant Vicent de la Roqueta, la Valldigna, el Montsant y Montesa, motivadas sobretodo por las escisiones llevadas a cabo en los siglos XVI y XVII por las Congregaciones de Castilla y de Aragón Durante la invasión francesa los monjes abandonaron el monasterio el 22 de agosto de 1810 y regresaron el 12 de junio de 1814. Convertido en cárcel para millares de presos, durante la guerra carlista, sufrió los desastres de la guerra y, posteriormente, el abandono que lo dejó en estado totalmente ruinoso, hasta que fue casi totalmente reconstruido ya en el pasado siglo XX para albergar a la primera y única comunidad de monjas cartujas de España. De su antigua edificación sólo queda la estructura de su iglesia ojival, algunas puertas, un gran templete que fue brocal de una cisterna y sillares esparcidos por toda la nueva construcción; fue, asimismo, cantera de la que se sacaron los sillares que sirvieron para la construcción del campanario y otras obras del vecino pueblo de Ballestar.

Hoy la Tinença tiene un fácil acceso siguiendo, como antaño, el curso del río Cenia, divisoria entre Cataluña y las tierras de la Comunidad y, a lo largo del mismo, podemos encontrar vestigios de los tiempos bajomedievales: el molino y puente de Malany avalan con su presencia todas aquellas exageradas expresiones de Bronseval reproducidas en el encabezado, por otra parte más que justificadas dadas las dificultades topográficas del terreno. Igualmente, el grupo de casas en ruinas conocido ahora como Font de Sant Pere, o Cases del Riu (“... en ella había una capilla, cuyos restos todavía se ven. Esta casa se llamaba San Pedro”) recuerda una de las propiedades monacales.

MOLÍ DE L´ABAT Y PANTANO DE ULLDECONA

En el Molí de l’Abat, convertido hoy en mesón en el que se conservan instrumentos del antiguo molino, podemos observar todavía los restos del antiguo puente, construido en 1523 por el abad Dom Cosme Juan Darca, junto al moderno puente de la nueva carretera (“... llegamos a un puente construido sobre dos peñascos, por debajo del cual se precipitaba el torrente con fuerza. Cerca hay una casa edificada sobre la cima de una roca; se llama Molino”). El embalse de Ulldecona sepultó entre otros el Pont dels Magraners, citado por nuestro viajero. Cavanilles en sus Observaciones... no hizo más que corroborar las impresiones del cisterciense: “Es preciso ver de cerca y pisar este terreno para formarse una idea justa de su aspereza, y de las largas cuestas por donde puede atravesarse. Si del monasterio se intenta salir hacia Aragón o hacia Morella, se multiplican los estorbos con la multitud de barrancos y de montes, cuya altura va siempre en aumento. Queda de cuando en cuando en aquellas alturas algún llano, por lo común arenisco...”. Estamos convencidos de que vale la pena retomar como guía de viaje el texto de Claude de Bronseval y acercarnos a conocer estos confines de nuestro patrimonio, desconocidos para quienes nos empeñamos en recorrer largas distancias buscando bellezas ajenas sin pensar que aquí, en casa, tenemos hermosas playas, agrestes montes, apacibles tierras del interior... donde buscar refugio lejos del bullicio de la gran ciudad en apenas unas horas.


Víctor M. Amela, periodista, escritor, profesor, tertuliano y analista de televisión, con raíces en Els Ports 

DE MEDITERRÁNEO, AMPARO PANADERO

NACIMIENTO BARCELONA, 1960. PROFESIÓN PERIODISTA. TRAYECTORIA PREMIO DE LA ASOCIACIÓN DE LA PRENSA DE MADRID. HA IMPARTIDO CLASES EN LA UAB Y LA URL. AUTOR DE VARIOS LIBROS DE ENTREVISTAS Y DE LOS TEXTOS DEL RECIENTE LIBRO DE IMÁGENES ´RECORDS DE LA VIDA FORCALLANA´.  

Él escribiría: "Tengo 47 años, soy periodista, nací para serlo, vivo habitado por las palabras, por las personas, nunca perdí mi curiosidad, ni mi sorpresa ante la vida. Crecí entre la ciudad y los recuerdos de un pequeño pueblo de las montañas, donde los sueños son de piedra y el aire limpio. Soy un contador de historias". Así son las entrevistas de La Contra, en la contraportada de La Vanguardia. Amela, Amiguet y Sanchís, trío periodístico, acaban de protagonizar una exposición en Barcelona sobre la década de esta sección que es referente del periodismo nacional. Pero Víctor Amela ha recorrido otros caminos. TV3, Cadena SER, siete años junto a Gemma Nierga y Boris Izaguirre en La ventana, y ahora junto a Juan Ramón Lucas en Las mañanas de RNE. Y sigue en TD8 con Lluís Amiguet --hijo del castellonense Vicent Amiguet--, en el programa Per Contra. Ha escrito libros, imparte clases, y su corazón quedó atrapado en las raíces de Forcall, en sus sentimientos hacia Morella, y en los recuerdos del mar de Torreblanca y Torre la Sal.  

--Su verano siempre transcurre entre el mar y la montaña.  

--Estoy enamorado del paisaje de Horta de Sant Joan, donde paso parte de las vacaciones, en una masía, en la montaña, en la Terra Alta, junto al Matarraña y Els Ports. Me recuerda a mi infancia en Forcall, cuando nos bañábamos en el río.  

--¿Cómo? ¿Hermanando las tres comunidades?  

--Sí, me muevo entre los tres territorios, es divertido. Vas por la carretera y estás en Cataluña. De repente pasas a Aragón o regresas a Castellón.  

--Y ahora está en Torreblanca.  

--Desde joven he venido aquí, al apartamento de mis padres.  

--Lugar de amarga publicidad.  

--Vaya, sí, lo cierto es que era un lugar olvidado y entre Marina d´Or, que es una especie de monstruo que crece, y lo sucedido con ETA, ha estado en primera línea informativa y el pueblo no está tan tranquilo como era.  

--Descubrir historias y a personas es un placer, ¿verdad?  

--Tras 10 años de La Contra, piensas en los comienzos, en las entrevistas a gente reconocible, pero, claro, la nómina de famosos se acaba, y descubres con gran placer que hay mucha gente anónima, gente corriente que tiene algo interesante que decir, que hace cosas interesantes. Y al lector le gusta compartir estas historias que contamos.  

--Ya me gustaría a mí...  

--Es fantástico. Te lanzas a buscar, husmear en la realidad, en la sociedad, la gente te escribe, te propone historias. No sabes cuánto placer se siente como periodista, al disfrutar y descubrir algo, a una persona, y ser el primero que lo muestra, que lo cuenta. Es todo un orgullo.  

--¿Qué momento atraviesa esta profesión periodística?  

--Es un momento muy difícil, porque todo se basa en alcanzar la máxima cuota de mercado, y la prensa escrita intenta mantener el tipo, porque hoy lo que cuenta es la televisión y la radio, y la prensa parece ser la hermana pequeña de los medios. Hay cierta preocupación, desesperación por el qué hacer, cómo combatir. Hay prensa que se ha lanzado al contraataque, buscando el impacto más primario. No sé cómo salir de este círculo. La prensa se siente acorralada frente a la televisión, aunque se reflexione de vez en cuando sobre su papel en la sociedad. Una forma de diferenciarse lo está haciendo La Vanguardia, profundizando en temas de la vida ciudadana, en el sentir a flor de piel los problemas de grupos sociales, defender y cuidando la calidad de vida, convertiéndose en papel denuncia frente a los gobiernos, defensor del pueblo.  

--¿Cómo debemos mirar la TV?

--Con mucha distancia, con ironía, intentando reírse, con mirada desmitificadora. La TV la hemos visto siempre por inercia, con un ojo demasiado dramático. Ha sido la televisión única, la que transmitía los mensajes del poder. Pero ya ha pasado esa televisión que era como una aparición. Ahora es un gran circo, con casetas y sus monstruos, y hay que vivirla como quien entra en Port Aventura. Y esta mirada rejuvenece, te hace inmune frente a las convicciones y te permite analizar por donde va el mundo, la trayectoria de la sociedad, tomarle el pulso.  

--Pues sí que estamos bien.

--Hay una arritmia social, pero al final, si nos fijamos, de lo que habla la gente es aquello que dice la TV. Si te aíslas de este medio te aíslas de la sociedad.  

--La imagen de su verano  

--¡Ostras!, ¡Qué buena!. Mi imagen es una noche fantástica en Morella, cenando entre amigos bajo los porches, al aire libre, en esta ciudad interesante, tan hermosa, todo un lujo.  

--Y habrá visto las dos velocidades, la costa y el interior  

--Sí, claro, ahora mismo estoy viendo 1, 2, 3, 4, 5, 6, y 7 grúas que construyen cinco enormes bloques de apartamientos y creo que un hotel, Playa Ribera. El año pasado esto era marisma, marjal. Es un frenesí, el progreso, la construcción, pero... ¿A qué precio?. Y a 20 kilómetros. sientes que todo cambia, el aire se relaja, todo se vuelve más humano, el paisaje, Els Ports, el Maestrat.  

--Siempre regresa a casa.  

--Mi abuelo, Víctor Amela Ejarque, era de Forcall, y mi abuela, de Ares. En 1914 tuvieron que irse. Toda la familia emigró, a Cataluña y a Argentina. Y mi abuela, fíjate, se fue a parir a Forcall, en aquel tiempo, desde Barcelona. En la ciudad estaba sola, sin familia y vivían en Trinitat Vella, un barrio periférico; aquí, mi abuelo construyó con sus manos una casita. Ahora acaba de morir mi tío José, que vivía en esa casa levantada en 1914. Vaciando la casa he encontrado fotos de Forcall de hace un siglo, y unas cartas de mi tío desde el Frente del Ebro. Era de la quinta del biberón. Es novelesco, y te produce melancolía. Supone cerrar un ciclo de vida, de historia.  

--Es un contador de historias.  

--Lo mío es contar historias. Soy un charlatán. Me siento transportista de historias. Cada uno tiene una historia que contar y tu estás ahí, como un recadero que transporta ideas, sentimientos. Qué orgullo, es un lujo entrevistar, un privilegio. Escuchar y contar a los demás una historia, y escribirla, aderezarla. Cuando empecé con La Contra no sentía estas cosas, pero tras 10 años pienso que he nacido para esto y ojalá dure 10 años más.


Río Cuarto: la patria de los vinarocenses en América (marzo 2.001)

S.REDÓ-E.FONOLLOSA

La ciudad de Río Cuarto, en la provincia de Córdoba en Argentina, se convirtió en una de los principales destinos de los vinarocenses que emigraron desde Vinaròs hacia Sudamérica, a principios del siglo XX.

Actualmente, con las modernas tecnologías y el creciente interés por recordar el pasado, han empezado a surgir voces que piden que entre ambas ciudades se estrechen los lazos. El historiador vinarocense Ramón Redó, en una completa investigación que podría verse convertida en un libro, dice que en esta ciudad argentina se congregaron hasta unas doscientas persones procedentes de Vinaròs. Los motivos principales para ir hacia allí estaban en la riqueza de aquellas tierras. Las propiedades estaban entre las quinientas y las mil hectáreas, es decir, superaban la extensión de toda la comarca del Baix Maestrat. El trigo y el maíz se podía cultivar fácilmente, ya que esta zona argentina era una llanura, con grandes arados, empujados por numerosos caballos. La productividad y la producción de aquellas tierras era muy grande por la cual el nivel de renta de sus habitantes era bastante elevado, según cuenta Ramón Redó. Río Cuarto, además, está situado en el límite noreste de la pampa húmeda, zona con abundantes recursos naturales y era el centro de la actividad agrícola y ganadera.

A esto, se añadía un tipo de clima mediterráneo con inviernos secos y fríos, y veranos cálidos y lluviosos. Estas corrientes migratorias hacia Argentina se vieron favorecidas a principios de siglo por dos motivos, como relata Redó. El primero, la guerra contra Marruecos: muchas familias vinarocenses propiciaban que sus hijos se fueran hacia el extranjero para que no tuvieran que luchar en esta guerra y, en numerosas ocasiones también, para librarse del servicio militar. El segundo motivo, era el empobrecimiento generalizado de la agricultura vinarocense, a causa de la caída de la producción de uva afectada por la enfermedad de la filoxera.

Vinarocenses en una fiesta celebrada en Buenos Aires (cedida por Manuel Miralles)

EN BUSCA DE SUS RAÍCES

Son numerosos los nietos y biznietos de aquellos vinarocenses que ahora quieren saber más de la ciudad de procedencia de sus antepasados. La documentación recopilada por Ramón Redó y que fue en parte publicada tiempo atrás en la fenecida revista El Servol, está en Argentina y hay quien pretende darle un tratamiento especial, incluso en el ámbito universitario. Las relaciones que tuvieron Vinaròs y Río Cuarto fueron muy importantes. Las cartas entre las dos ciudades debieron ser abundantes. Sin embargo, estas relaciones se han ido perdiendo con el paso del tiempo, a medida que se han perdido los lazos de familiaridad. Estos descendientes de vinarocenses y los propios historiadores como Ramón Redó piensan que ahora sería un buen momento para que estos lazos no se rompan definitivamente. Según el licenciado en Geografía e Historia Sebastià Redó, "las autoridades locales de ambas ciudades tendrían que hacer todo lo posible para aproximarse, de una manera real. No estaría de más que Vinaròs dedicara una calle a Río Cuarto o se estudiara la posibilidad de un hermanamiento con esta ciudad argentina. Sería un detalle espléndido, a la vez que un merecido homenaje a todas aquellas persones que abandonaron su "trosset de cel" ("pequeño trozo de cielo", como dice el himno a Vinaròs) y ya no volvieron mas". "Pienso que no es suficiente buscar un hermanamiento, como se anunció hace algunas fechas, con la ciudad de París, tomando como excusa de la muerte de un de sus hijos, el general francés Duque de Vendôme, en nuestra tierra. Creo que en este momento no son adecuadas, ni pueden servir aquellas palabras del rey Enrique IV: "París bien vale una misa" como concluye Sebastià Redó.

CECILIA LLÁDSER

Desde Río Cuarto y a través de la relación establecida por internet mediante nuestra revista, María Cecilia LLádser, Lic. en Ciencias de la Educación, docente de la Universidad Nacional de Río Cuarto, es nieta de un vinarocense llamado Agustín Lládser, es un muy buen testimonio de esta relación con Vinaròs. Así nos la relataba: "Mi abuelo llegó a Argentina a los 14 años -con el pasaporte de un amigo de la familia llamado Alberto Caballers- al ser menor de edad esa fue la forma de ingresar a Argentina por Buenos Aires. En esa época no tenían foto los pasaportes. En Vinaròs dejó a su hermano mayor y padres que nunca volvió a ver. El que se estableció primero en Río IV fue su hermano José Lládser, quien dejó a su mujer-Josefa Esteller-tía Penquera- e hijos en Vinaròs hasta que pudieron estar todos junto aquí. Mi abuelo después de varios meses de viaje en barco llegó en Navidad a la estación de tren de Río Cuarto. Esa noche durmió allí en un banco de madera porque no consiguió quien lo llevara hasta el campo-cercanías de Río Cuarto, a 60 Km-.


Plaza del General Roca, en Río Cuarto

Pensemos que estamos hablando de 1921...Durante unos pocos años trabajó en el campo con su hermano luego, con sus ahorros, se trasladó a la ciudad de Río Cuarto. Se dedicó a trasladar y repartir en vehículo, todo lo que llegaba en tren a la ciudad, a través de la Empresa Nacional de Correos y Telecomunicaciones. En ese momento todo se abastecía desde otras ciudades y,fundamentalmente desde la capital de Argentina, en tren. Tuvo otras actividades comerciales importantes. Donde descolló fue en su vitalidad, fuerza, su insaciable amor al trabajo, su solidaridad con las familias y parientes de España y por supuesto de Vinaròs.

Se casó, a los 21 años con Pascuala Calvo de 14 años-hija de Españoles de Salamanca. Tuvo cinco hijos, entre ellos Agustín -hijo- que es mi padre. En Vinaròs vive actualmente la hija del hermano mayor del abuelo de Cecilia, "Nuestro abuelo abuelo vinarocense -seguía relatando- nos dejó la alegría de disfrutar de las sierras y el mar porque así era su tierra. mi abuelo trató de encontrar a ¨Vinaroz entre las sierras ' en Alpa Corral y en la ciudad de Mar del Plata en ésta última, su puerto, los pescadores y la mar... . Todos los días iba al puerto y esperaba que regresaran los pescadores para comer el pescado fresco y charlar. Los últimos años, cuentan sus hijas que, estaba mucho tiempo... mirando a la mar...quizás buscando: su tierra, sus olivares, paellas, su jotas... su profundo amor, a todo lo que quedó allí y a todo lo que encontró aquí,,, un legado de profundos sueños, donde la utopía de creer y apostar al lenguaje de la posibilidad y, el de creer en el "nosotros". Otra descendiente de vinarocenses que se ha puesto en contacto con Vinaròs a través de internet, es Silvia Verónica Uva, quien quiere saber datos de su abuela, María Teresa Miralles, que había nacido en Vinaròs. Hoy, Río Cuarto se ha convertido en una ciudad moderna, a 601 kilómetros de Buenos Aires. Con una población de 160.000 habitantes es el segundo núcleo urbano de la provincia de Córdoba, a pocos kilómetros de una zona montañosa conocida con el nombre de Sierra de Comechingones.


Reportaje de Canal 56, programa Actual, emitido en este año 2.007


Opine sobre aquests reportatges:

©1996-2007 Vinaròs News
http://news.vinaros.net    news@vinaros.net