Edició 321- Del 14 al 27 de setembre de  2.009  

Columna crítica, Joan Ferré-  Columna saludable, Adolfo Cabadés
 Parlem de valor Alarma exagerada ante la Gripe A 
Ilercavònia,,Vicent Sanz.- Columna literària, Alicia Coscollano
Morella Violències invisibles
Cròniques des del Canà, Joaquim Buj Columna histórica, Alfred Gómez.-
L'Eix de l'Ebre  El nacimiento de Vinaròs en el aniversario de la Carta-Pobla 
 
Vora l´Ebre, J.Ferré Verge.- Ágora de los lectores.-
París típic i tòpic  Proyecto Castor, Plataforma Terres Sénia
Concert de Cor do Capo
La columna de Sussanna Anglés.- Partits polítics
El món d´Onada   
  Imágenes para la historia
Des de l´aire  
  Acrópolis humorística ;-))
  El tío Dorico, por Juan Gost

LAS FOTOS DE LOS LECTORES

Además de opiniones, también publicamos fotos de nuestros lectores. Envíenos las imágenes a news@vinaros.net

Samuel Cornelles, Benicarló.- Durante una de las noches de este verano , en un conocido restaurante de la ciudad, la comisión de la Falla L'Embut celebró la cena de fin de temporada fallera y comienzo de verano, recordando los mejores momentos de las pasadas fiestas josefinas. A partir de ahora, ya comienzan a preparar la falla del año que viene con la más ilusion e ideas que las habidas durante los 30 años de antiguedad de la entidad. Ahora ya tienen todos los cargos que les representaran en el 2010, que han recaído en: Noelia Benet Vallés, como Fallera Mayor; Sara Soto Giner y Kilian Claret Soriano, como Falleros Mayores Infantiles; y como Madrinas, Cristina Terol Galan y Amparo Vallés Carda. Reciban desde esta comisión nuestra más cordial felicitación. En los próximos días se les hará entrega del pergamino en el casal de la Falla que les acredita su nombramiento como representantes. Además, esta comisión ya esta preparando las paellas populares para los socios para el próximo día 27 de Septiembre, en el tradicional entorno de la falla, así como una pequeña excursión a unas Cavas Valencianas para el 3 de Octubre.

 

La exposición itinerante VinPhoto sigue creciendo. Hemos reunido gran parte de las fotografías del tema Blanco y Negro con las que iniciamos la primera exposición en la Heladería Mozart, hemos añadido algunas que hicimos de reserva y las hemos montado en la Cafetería Central, en el Pasaje Cardenal Tarancón, 12, junto a la Caixa Vinaròs. Así pues, en estos momentos en que en el foro ya estamos debatiendo el próximo tema para la futura exposición, tenemos las tres exposiciones anteriores en marcha, en la Heladería Mozart con el tema "A ras de suelo", en la Panadería-Cafetería Central con el tema "Urbano", y en la Cafetería Central con el tema "Blanco y Negro" Desde VPB nos alegramos por la iniciativa que han tenido los dueños de estos locales por cedernos su espacio a modo de galería de arte y brindarnos la oportunidad de mostrar nuestro trabajo.

-Col.lectiu Avinsilona.- Una vintena de persones van participar en la marxa organitzada pel Col·lectiu Avinsilona de Vallibona. La sortida va ser a les 7 hores des de la plaça de sant Antoni en direcció a la GR-7 pel barranc de la Gatellera i mas de Grau, fins deixar la GR-7 i empalmar un tros de la Ruta 3 del Parc Natural de la Tinença, fins el mas de Cardona, i continuant fins al mas de Boix, allí seguint la pista fins el boveral de Castell de Cabres vam passar per la font del Camí, i creuarem la carretera de Castell de Cabres per seguir pel camí vell, que passa pels pins de la Coveta i ja l'arribada a Castell de Cabres. Després de la marxa el merescut dinar al bar l'Espiga dels germans Segura Giner que preparen un magnífic menú a l'hora que mostraren als excursionistes el museu de Castell de Cabres, amb un recull de fotografies antigues al voltant de la vida, costums, i història de Castell de Cabres, com les mines de carbó que donaren feina a la gent de la comarca fins les properies dels anys 60, i a continuació es va poder contemplar l'església parroquial de Castell de Cabres del segle XVIII.


Concert Concert de Cor do Capo

La suerte.-

Envíenos la dirección de una persona a quien le pueda interesar recibir VINARÒS.NEWS por e-mail, indicando por favor su ciudad de residencia (solo por control estadístico) o participe en nuestra revista opinando sobre la misma o  sobre cualquier tema de actualidad. Basta con que nos escriba aportando nuevos subscriptores o comentando cualquier cosa a news@vinaros.net  PRÒXIM SORTEIG 31 D´OCTUBRE


Rafael Jiménez de Vinaròs, va rebre el premi que li correspongué en el sorteig de Vinaròs.News corersponent al 31 d´agost. Va rebre un val d´ARTS FOTOGRAFIA per revelar o fer ampliacions, per un valor de 60 euros

 

El tío Dorico, por Juan Gost



Des de l´aire


Peníscola, gentilesa de REPORTAJES AÉREOS CAMPS

 
De las colecciones de Sebastià Redó y Alfred Gómez


Típica imagen de Peñíscola desde la montaña de las Atalayas. Como se puede observar, el brazo del puerto ya ha sido construido con lo cual la playa sur queda más protegida de los temporales.


Espectacular fotografía que muestra como se encontraron las tropas nacionales el interior de la Iglesia Arciprestal de Vinaròs (abril, 1938). La imagen fue tomada por el reportero francés Albert-Louis Deschamps.

www.fototecapalanques.uji.es/ Fons fotogràfic de Josep Palanques http://picasaweb.google.com/agserrat Agustí Serrat

Columna crítica, Joan Ferré.-

Parlem de valor

 Ha estat noticia  nacional la destrossa provocada per un nombrós grup de joves a Pozuelo,   que van acabar el botellón amb greus enfrontaments amb  la polícia.

Posteriorment,  s’ha sabut que les  sancions posades als més violents han estat uns dies de reclusió parcial a casa (tornar abans de les 22 hores quan vagen de festa) i la promesa  de portar-se be. Segurament  els jutgtes confien en la bondat de la naturalesa humana i el rigor de les families dels inculpats. Una altra cosa serà que aquesta mateixa opinió siga la dels condemnats i els seus pares, i que realment estiguen disposats a treure’n  aprenentatges positius.

De moment, ha sorprés saber que la majoria dels advocats defensors de  les families han presentat recurs contra la condemna a instàncies dels seus clients, els pares dels implicats han protestat per la duresa  de les mesures contra els fills. Com que són tan bons estudiants, segons diuen, segurament  que esperaven alguna mena d’homehatge de l’ajuntament pel  seu comportament.

Deixant de costat  que cadascú és  lliure de valorar el món segons la seva conciència li dicte,  hem  de  considerar que aquests  fets de Pozuelo  no amaguen una simple bretolada o un canvi de costums  en la manera de gaudir dels nostres joves,  més si considerem que els pares afectats semblen entendre i esperonar el  comportament  de la següent generació.

L’alcool  i les borratxeres  han format part,  per desgracia, del nostre paissatge festiun des de temps  immemorials.  Per a moltes persones dels nostres àmbits  anar  de festa  és, encara avui, fartar-se de productes espiritosos fins a perdre el sentit.  Si és cert que això no ha canviat, si que hi trobo una diferència substancial els darrers anys:   la consideració social d’aquestos actes i les seves consequències per al  futur dels reincidents. Mentre que abans tothom tenia clar que l’excés d’alcool  era un estat lamentable  que hi havia que intenar evitar  , avui dia s’ha institucionalitzat com una forma de demostrar la marxa que pot arribar a aguantar una persona, v alorant-se per tant socialment com la mesura de la seva capacitat festera davant els amics.  Quant més begues i més t’emborratxes, més divertit i popular seràs per anar de festa: “alcohol, alcohol alcohol, hemos venido a emborracharnos, el resultado nos da igual”, cantava l’afició (¿) al camp del Càdis, crit de guerra que s’ha escampat  pel  món civilitzat.

Lamentable. I dic lamentable perquè no estem parlant de salut,  ni d’oci ric i alternatiu, o almenys no solament  d’això. Estem parlant de valors, de principis morals i d’actituds davant la vida.  M’imagino  la dificultat en la que es deu trobar en aquest ambient qualsevol  jove que no vulga beure fins a caure de cul o que pretenga dedicar el seu temps lliure a alguna activitat més creativa i saludable.   Menys  bonic , s’haurà d’escoltar de tot, per la mateixa presió de grup que els adolescents acaben provant tot allò que els ofereixen quan és el grup de relació els qui els ho planteja com una prova de maduresa que cal transitar.

I mentres tant la societat en general acceptem com inevitables aquestes proves, deixant que siguen els macarretes  i els xulets de barri els qui vagen marcant les vies d’evolució de la nostra joventut.

 Em donen llàstima aquestos pares que ho comporten tot als seus fill, siga quina siga la bretolada que facin.  Ja s’ho trobaran, seràn les primeres víctimes del jove  consentit,  sense límits i sense valors socials. La pròpia familia sol ser el primer àmbit que someten  als seus capricis, als qui fan passar per l’adressador  d’unes necessitats insaciables i irrefrenables. Després vindràn les lamentacions o  la culpabilització de la societat.  Però ja haurem fet tard.

Llàstima que no  n’aprenguem d’altres societats que ja han passat per ahí.

Cròniques des del Canà, Joaquim Buj

L'Eix de l'Ebre 

Durant est estiu he anat repassant l'estat actual i el que seria desitjable de cara al futur de les dos carreteres que han entrat "en conflicte" arran del traçat de l'A68 que, finalment, no acabarà ni a Tarragona ni a Vinaròs, ho farà a la Jana.

Per tancar esta trilogia, us parlo de la carretera que uneix transversalment les anomenades quatre comarques ebrenques i el nord del País Valencià, és la C-12 o també coneguda popularment com l'Eix de l'Ebre.

És una carretera que va d'Amposta fins a Lleida. Forma part de l'eix occidental dividit en els trams Amposta - Lleida i Lleida - Àger, aquest últim tram ja com a C-13. La C-12 comença a la LL-12, a l'enllaç amb l'AP-2, a partir d'aquí va en direcció a l'Ebre, a l'altura de Flix, voreja Ascó, passa el congost del Pas de l'Ase, Móra la Nova, creua l'Ebre per Benifallet i segueix el marge dret del riu fins a Tortosa i finalment voreja Amposta fins a connectar amb la N-340.

Aquest eix està constituït per trams nous o aprofitant carreteres existents, Els trams des de la LL-12 fins Llardecans, i de Maials a Flix són nous, d'Ascó fins a Benifallet s'aprofiten carreteres locals i la resta del tram fins Amposta, és tram existent. Aquest eix està en projecte desdoblar-lo en autovia des de Lleida fins a Amposta connectant la N-340 - A-7.

Des de Tortosa parteix la T-332 que uneix la capital del Baix Ebre amb Ulldecona i segueix fins a Vinaròs, una carretera que actualment està en obres i ben prompte reduirà sensiblement les distàncies entre aquests municipis i, de retruc, també, amb Alcanar i Santa Bàrbara. La connexió d'esta carretera amb les futures autovies A-7 i A-68 s'ha de tindre molt en compte, quan  arriben a les nostres comarques, si és que nosaltres ho podem vore. Esperem que sí.

Ilercavònia, Vicent Sanz.-

Morella

Vaig a Morella el dia 15 d’agost, dia de l’Assumpció, a la tarda, que és un dia assenyalat al Nord valencià i encara en molts altres pobles de la Ilercavònia, perquè és la festa major i com qui diu tothom és al cau. Però no hi ha res com escampar la boira per superar el dinar oficial de la festa grossa.
L’aparcament amb què va dotar-se la ciutat ja fa temps és ple, de manera que l’atractiu turístic continua en funcionament. Com habitualment, aparco tan a prop com puc de la porta dels Estudis, que és la que queda més lluny dels accessos però més a prop del rovell de l’ou.
Em decideixo per visitar el complex arquitectònic més enlairat: el castell, on fa anys que no poso els peus. Des de la porta dels Estudis s’hi accedeix sense més dificultat que les costes que s’han de pujar per arribar-hi. A l’entrada no fan cap cas del meu carnet de docent expedit pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i em cobren l’entrada de turista: 2 €.
La visita comença per un mig reconstruït claustre del convent franciscà: les arcades reconstruïdes donen idea del que devia ser el recinte, en un racó del qual es pot observar la pintura mural de la dansa de la Mort, una autèntica relíquia de la cultura medieval que increïblement continua existint en un lloc que, ja des del començament, dóna la impressió del devastament a què l’ha sotmès el temps.
Al que un dia va ser l’església del convent, igualment reconstruïda de l’anorreament total, en què un llunyà dia van reunir-se les Corts Valencianes que feien les primeres passetes cap a l’autonomia actual, que de passes grosses encara és dia que se’n facen, hi ha una exposició que vol donar a conèixer el recinte: les etapes històriques per què ha passat i els personatges que hi són vinculats: Balasc d’Alagó, Jaume I, Carles de Viana… Cabrera… Hi ha turistes volenterosos de fer la visita al penyal del castell, siga per interès cultural, siga per matar la tarda. L’ascensió al castell en demostra la inacessibilitat, la inexpugnabilitat de què s’ha fet famós al llarg del temps. I unes quantes coses més.
Es veu que s’hi ha començat a treballar per fer-hi un parador de turisme, que ha d’ocupar les dependències del convent i els annexos quarters vuitcentistes, totalment rònecs en l’actualitat. Alguns cartells grocs de l’administració estatal així ho indiquen una vegada es comença a entrar al recinte estricte del castell. Pràcticament des del començament fins al capdamunt de tot del recorregut, exceptuant un tram condicionat per la Diputació de Castelló, tot l’itinerari és un pedregal, que va deteriorant-se a mesura que es va ascendint. A la part baixa del recinte, en una esplanada, hi una una solitària estàtua de bronze de Ramon Cabrera, el cabdill carlista, a cavall. Als peus del cavall, hi ha una inscripció commemorativa que hi fa referència, com més tard el visitant pot trobar alguna altra inscripció que hi fa referència. A mi, aquesta estàtua de Cabrera em fa el mateix efecte estètic que la de Benet XIII al castell de Peníscola: d’un barroquisme impressionita recarregat, molt en la línia de l’estil recurrent del discurs històric oficial, de grans personalitats al capdavall vingudes al fracàs i la rendició prèvia dimissió del caràcter del país. Cabrera pot alimentar la llegenda del castell carlista més difícil d’abatre per al liberalisme espanyol, això no obstant es tractava d’un militar sanguinari i ultramuntà, sembrador d’una llavor nefasta, que més tard, ja a l’exili anglès, va abraçar la causa contra la qual havia combatut acèrrimament. Incomprensible com se’l pot honorar justament allà on va fer-se fort si no es té en compte la història posterior.
Però el més estentori de la visita és la deixadesa en què es troba el recorregut i encara les infraestructures del castell si és que es pot parlar en aquests termes. Per a mi, això es símptoma inequívoc de la relació existent entre el monument militar i l’administració que n’és propietària. Tractant-se d’un recinte propietat de l’Estat espanyol, queda clar que és un castell que aquest mateix estat va haver de conquerir en un moment o altre. Així seria el manteniment si es tractés d’un castell des d’on aquest mateix estat s’hagués projectat, s’hagués desenvolupat! En aquest sentit, la figura de Cabrera és ben eloqüent.

Com eloquüents són els canvis administratius en la gestió del recinte i el contenciós entre l’ajuntament i la diputació fabrista per aquesta raó. Aquests canvis, igualment, posen en evidència la debilitat política del país. En els països amb unes estructures polítiques consolidades, aquestes coses no són moneda de canvi de la lluita política pel control de parcel·les de poder. I més en el terreny cultural, que és el terreny al qual pertany avui la cosa. En aquest país nostre, les administracions han de consorciar-se per tirar endavant infraestructres culturals d’una certa entitat, o bé quedar a la mercè dels del mànec de la paella. Si, a més, la infraestructura en questió és moneda de canvi de les tensions entre administracions, i Morella no és qualsevol municipi en aquest sentit, això se sap per poc que es conega sobre el terreny, el tema pot considerar-se tècnicament a mal borràs. Potser sí que el parador acabarà sent realitat. Avui, el veig materialment cru.

Descendit del capdamunt desèrtic i inhòspit del castell, on ni tan sols oneja una mala bandera, com se suposa que hauria d’onejar en un lloc com aquest, passo per fora de l’Arxiprestal, tota una joia arquitectònica del gòtic català (altres en diuen mediterrani, per allò dels eufemismes despersonalitzadors). Més avall, al carrer de Balasc d’Alagó, que és el veritable nervi de la vida morellana, em trobo enmig del ball dels pelegrins, que interpreten xiquets vestits convenientment. El carrer és ple com un ou, com correspon a la festa morellana. Enmig de la gentada encara em topeto amb el meu Lluís Meseguer, que té xiquets ballant i para compte de la càmera de vídeo. Encreuem un inici de conversa quan les gaites comencen a sonar, el ball es posa en dansa i dansants i públic comencen a evolucionar cap al pla dels Estudis. Desapareix i veig que és moment de fer via no fos cas que més tard em costés més arribar fins a l’eixida.

D’una manera o altra, doncs, Morella torna a presentar-se atractiva, propera, coneguda en la seua especial configuració, que la dota d’una personalitat acusadíssima, que els morellans cultiven amb absoluta naturalitat. Tres dies abans, Ignasi Riera parla a l’Avui de la seua visita d’enguany a Morella, aquell lloc que, segons ell mateix, potser va arribar a existir. I es pregunta si no seria bo que l’esquerra valenciana no comencés a fer memòria i autocrítica de com des del començament d’aquelles Corts morellanes d’inicis dels 80 han pogut fer cap a la situacio política actual. M’hi jugo un pèsol que el mateix exemple morellà, amb el castell i un acadèmic de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua retrobats la mateixa tarda, diu d’allò més de com han anat les coses.

La columna de Sussanna Anglés.-

El món d´Onada 

Editorial Onada de Benicarló (al Baix Maestratr de Castelló) ha publicat darrerament, ja fa uns dies,  uns llibres ; avui destaquem dos títols que pensem tenen una força mgistral i gairebé màgica ...d´aquestes forces que s´agafen al terra i que d´ella trauem, per oferir-nos,m el millor.

Onada edicions va néixer el juny de 2003 i  Miquel Àngel Pradilla, un dels responsables del projecte, ens explica que:” l'editorial es centra en el territori del nord del País Valencià i del sud del Principat, el que serien les comarques de la diòcesi de Tortosa. Té la voluntat de fer d'anella d'enllaç per crear un trànsit amable entre ambdos territoris, a través d'una edició de qualitat”. Tot i això en Pradilla explica també les dificultats:” 'Som una zona condemnada a una certa marginalitat administrativa i estem molt allunyats dels circuïts comunicatius. Per això, una part important dels nostres productes van dirigits a la difusió i promoció patrimonial en sentit ampli: històric, arquitectònic, natural...”.

En propers articles anirem coneixent millor aquesta editorial. 

VOS APROPEM DOS LLIBRES D´AQUESTA EDITORIAL .

EL POBLE NOU. La darrera colonització del delta de l´Ebre.

Emeteri Fabregat i Antoni López  s´apropen a l´únic poble del Delta de L´Ebre creat fruit de la colonització que va impulsar el règim dictatorial de Franco. Aquell projecte volia anar a més i convertir-se amb una mena d´emblema de la política social franquista....tot i que, segons es pot extraure de la lectura, els beneficiats de tot aquest projecte que pretenia anar a més i engrandir-se van ésser els qustre terratinents de sempre, mentre que els camperols es van quedar amb les engrunes, tal com escriuen textualment els dos autors. 

Emeteri Fabregat és professor a l´Institut d´Ensenyament Secundatri de Roquetes a més de col-laborador de projectyes de recerca universitària; he estudiat  e investigat la història econòmica  i la demografia de les Terres de l´Ebre. Actualment centra les seves investigacions amb la confluència dels factors humans , econòmics i ecològics al voltant del fenèmen agrnòmic de l´arròs. Per una altra banda, en Antoni López, és arquitecte i estudia el patrimoni cultural , és autor de la Guia d´Arquitectura de la Demarcació de l´Ebre que li va editar el Col-legi d´Arquitectes de Catalunya. 

El llibre analitza  quina i com és la relació entre els riberencs i el riu Ebre....aquesta no és la mateiza que ara fa uns anys,(mig segle) ni debon tros...per això l´autora s´ha endinsat amb l´actual situació que ha esdevingut amb una progresiva separació dels riberencs de la realitat del riu com a eix de vertebració natural.....L´autora ens dona a entendre que s´ha entès malament la modernitat envers el riu....així s´ha pretés domesticar les aigües de l´Ebre amb embassaments....tot això afecta a l´economia,les costums i la vida del propi riu. Montserrat Boquera escriu.” ...actualment,la impressió que ens enduem és la d´unes aigües completament estancades sense moviment, com a màxim solcades per una barca a motor....”.

Tot i això i sota aquest ambient sí que ha esdevingut una identitat ben forta i ferma a les Terres de l´ebre, aquesta identitat s´ha ficat a prova arran de l´amenaça del trasvassament:”...la lluita antitransvasament va trobar en l´Ebre amenaçat el símbol d´identitat perfecte per al ressorgiment del caràcter ebrenc d´una generació,encara present,de quan “lo riu era vida”  “.

L´autora, Montserrat Boquera, és llicenciada amb Antropologia Social i Cultural i doctora en antropologia per la Universitat Rovira i Virgili. A més, és coautora del llibre De la saboga al silur: pescadors fluvials de l´ebre a Tivenys(2001).

Vora l´Ebre, J.Ferré Verge.-

www.laviaaugusta.blogspot.com

París típic i tòpic 

Escric aquest article quan encara tinc seqüeles evidents (en forma d’herpes labial) degut al cansament de la nostra estada a París. Van ser setmana intensa. Set dies movent-nos per la Ciutat de la Llum majoritàriament a peu, que és la millor manera de conèixer els llocs que visites.

Quan vas a fer turisme per primer cop a la capital de França hi ha coses que no pots deixar de veure: la Tour Eiffel, l’Arc del Triomf de l’Étoile, el museu del Louvre, el palau i jardins de Versailles, la Notre Dame, le Sacré Coeur, etc.

Però és evident que París no és només això. París té barris que, per si sols, tenen prou motius per a ser visitats i passejar de forma relaxada pels seus carreres i gaudir de tots els aspectes que ofereixen.

Les vacances d’aquest any van ser planificades amb l’antelació suficient per a lligar tots els detalls. Calia concertar l’apartament per al mes d’agost, reservar les places als vols i, sobre tot, fer-te una idea de tot el que podies arribar a veure. Només confirmar que el destí de les nostres vacances seria la capital francesa, ja vaig comprar-li una guia a la meva dona, ja que seria ella l’encarregada de planificar els dies de la nostra permanència.

No sé si us passa a vosaltres però quan he d’anar a algun lloc o acabo d’arribar-hi, sóc molt més receptiu a les informacions que surten pels mitjans informatius: televisió, ràdio, revistes, etc. Una de les coses que més bé em va parèixer, va ser quan vaig escoltar que París disposava de lavabos públics. És evident que de tant en tant en cal fer-ne ús i, de vegades resulta un problema. La solució més immediata és entrar a un bar, fer una cervesa i anar al lavabo. Però a París, una cervesa (el que aquí denominem canya), no sol costar menys de 3,5 euros. Així, visitar molt els bars, pot arribar a desequilibrar el pressupost assignat per al viatge. Però no a tot París el preu de les begudes és igual. De fet passa a qualsevol ciutat o poble. A les zones turístiques és on la diferència de preus respecte als d’aquí és més gran. Així, un refresc al costat dels famosos magatzems Lafayette costa 5 euros. En canvi, al barri on hi viu una mescla de pobles, com per exemple el magrebí, l’indi o el pakistanès, a tocar del barri de Montmartre, una cervesa “només” costa 2,5 euros. Cal afegir que només funcionaven un 50 % dels lavabos que vam trobar...

Montmartre és sense cap mena de dubte un dels baris més típics de la capital francesa. Darrera del Sacré Coeur s’hi troba tot un bullici de gent. Els uns hi arriben atrets per l’encant d’aquell racó de la ciutat i els altres miren de fer-hi negoci. Entre aquests darrers s’hi veuen caricaturistes, retalladors d’ombres (en un minut retallen el teu perfil d’un paper negre), pintors, etc. També hi ha el cabaret de la Boheme i tota mena de comerços i galeries d’art. Prop d’allí el “barri roig de París”, Pigalle, on es concentra la majoria d’establiments relacionats amb el sexe de la capital francesa. És el lloc on es troba el cabaret més famós: le Molin Rouge, que ja ha complert els 120 anys!

Però a l’altre costat de París, a la riba esquerra del riu Sena, hi ha d’altres barris no menys emblemàtics: el barri Llatí i Montparnasse.

Del primer, segurament, els edificis més coneguts són la universitat de la Sorbonne, el Capitol dels “grans homes” de França, on descansen la majoria dels personatges il·lustres de l’estat gal i els jardins i palau de Luxemburg, avui seu del Senat francès. El boulevard Sant Germain és la seva principal avinguda que concentra moltes de les grans firmes de moda i complements de fama internacional. Aquesta avinguda ens farà de nexe d’unió amb l’altre gran barri del S del Sena: Montparnasse.

Montparnasse és la contraposició al barri de Montmartre. Allí hi vivien els intel·lectuals parisencs. Ens produïa un goig especial trobar la plaça de Catalunya (bé allí es diu de la Catalogne) i , per sorpresa nostra, hi vàrem trobar un edifici d’habitatges dissenyat per uns dels millors arquitectes que ha tingut el nostre país: Ricard Bofill. També trobarem la plaça de Pablo Picasso, plena de cafeteries on els intel·lectuals solien anar a fer-la petar, es a dir, on s’organitzaven veritables tertúlies. No ens poguérem resistir a la temptació de visitar el cementiri del barri, on hi ha enterrats bona part d’aquests famosos. El temps no ens donà per a gaire, però va ser suficient per a trobar les tombes del filòsof i escriptor radical d’esquerres Jean Paul Sartre i la seva parella Simone de Beauvoir, també filòsofa i del premi Nobel de literatura, l’irlandès Samuel Beckett. Cal destacar l’absència de qualsevol símbol religiós d’ambdues tombes, així com els missatges que deixen els visitants escrits en qualsevol tipus de paper, fins i tot en bitllets de metro. 

BENICARLANDOS DEL NOSTRE TEMPS Salvador Fontcuberta Lores (1909-1993)

Antonio Arín

El día 13 de Septiembre de 2.009, se cumplió el CENTENARIO, de la fecha del nacimiento de la persona de D. Salvador Fontcuberta Lores, considerado por las gentes, y sin duda alguna al respecto, como el más universal de todos los benicarlandos. Su fallecimiento, ocurrido en Castellón el día 3 de abril de 1.993, ha propiciado que resten sin valorar en su justa medida, los innumerables méritos a los que se hizo acreedor, ni tampoco recibir el público homenaje de su pueblo, y de todos aquellos conciudadanos, quienes directa o indirectamente, resultaron beneficiados de la labor de D. Salvador Fontcuberta Lores. El tiempo transcurre, y de igual manera que son recordados por los benicarlandos aquellos anuncios televisivos de los años 1.959, sobre “paños Bambara de S. Foncuberta de Benicarló”, en igual modo, son muchos los benicarlandos que se preguntan acerca del anonimato de la persona y de la obra empresarial de S. Fontcuberta. Constituiría una forma de restaurar el merecido homenaje y consideración de todos los benicarlandos, el aprovechar el Centenario de su nacimiento, para que por parte del Municipio y las entidades oficiales que se corresponda, con independencia de otorgarle cuantas distinciones públicas consideren, se procediera asimismo a la organización de Seminarios, conferencias, ect., a fin de conocer la totalidad de los benicarlandos, la persona, la obra empresarial, y demás, que distinguieron al benicarlando ilustre de D. Salvador Fontcuberta Lores. Constituye por lo tanto la vida y la obra empresarial de D. Salvador Fontcuberta Lores, un acervo de la sociedad benicarlanda, el cual que debe ser reconocido por todos en su justa dimensión; los benicarlandos debemos esforzarnos en este reconocimiento.

Té Roqué Traiguera

La Associació de Veïns “Té Roqué” denuncia que el Ayuntamiento de Traiguera ha puesto en exposición pública un proyecto antes de haberse hecho efectiva su entrada oficial en el Ayuntamiento. Este proyecto forma parte de la Licencia Ambiental que se tramita para la implantación de la Planta de Gas Licuado del Petróleo (GLP) en el término municipal de Traiguera. Es evidenciador de la rigurosidad con la que se está tramitando esta planta que la exposición pública tiene fecha del 24 de agosto y el mencionado proyecto entró en el registro del Ayuntamiento, el 2 de septiembre, lo que la entidad considera claramente irregular. Desde Te Roque consideramos que “el Ayuntamiento no se ha personado en la Declaración de Interés Comunitario (DIC), por lo que no se ha preocupado en absoluto ni de por donde van a circular los camiones cargados con material peligroso, ni del ruido que pueda producir la planta de GLP al sobrepasar los límites permitidos, pudiendo perjudicar a las granjas ubicadas a su alrededor. Tampoco parece importarle demasiado el alto riesgo de incendio y explosión debido a la gran cantidad de GLP almacenado en la planta (625.650 Kg.). Otro aspecto donde queda clara su poca habilidad y diligencia hacia la población es en el canon económico por el uso y aprovechamiento de un espacio natural rústico de nuestro término municipal. Té Roqué informa que dentro de nuestra oposición a esta innecesaria inversión, las alegaciones presentadas por la entidad han obligado a la empresa a aumentar el pago del canon de los 306.400 € inicialmente propuestos a 547.090 €. Es decir que gracias al trabajo de la asociación el pueblo va a ingresar 240.690 € más de lo que el equipo de gobierno estaba dispuesto a ingresar. Vergonzoso. Lo que nos hace pensar que desde el Ayuntamiento se defienden los intereses de Barrachina Inversiones y Servicios por encima de los del propio municipio.

Gecen, el parany

La liga (visc, vesc), usada en el parany, ha sido utilizada desde antaño en los países europeos para capturar todo tipo de aves. Sin embargo, en el siglo XIX fue prohibida en Inglaterra, en la década de los 20 del siglo pasado en Irlanda y poco después en Alemania. Ahora, afortunadamente, está prohibida en toda Europa desde hace muchos años, Comunidad Valenciana incluida. Figura expresamente la prohibición de utilizar la liga en la legislación europea y estatal y, a día de hoy, en la valenciana. Por ello, la asociación no entiende cómo el Consell pretende persistir en errores del pasado que conllevaron un largo proceso judicial y tres sentencias (TSJ, Supremo y Tribunal de la Unión Europea) en contra del parany por ser un método de caza contrario a derecho. Es más, lamenta que el Consell ignore a las ONGs medioambientales, con las que no se reúne a dialogar, y tenga además la indecencia de indicar que el parany será “siempre compatible con el conjunto del ordenamiento jurídico y, en concreto, con las necesidades de protección del medio ambiente y conservación de las especies”. Afirmación indecente al conocer la administración valenciana la claridad exquisita con la que las sentencias judiciales prohíben el parany. EL PARANY Y SUS AVANCES CIENTÍFICOS MATAN ENTRE UN MILLÓN Y MEDIO Y DOS MILLONES Y MEDIO DE AVES PROTEGIDAS POR LA LEY EN UN MES. La liga (visc) milagrosa propuesta ahora es igual de no selectiva que las anteriores, ya que capturan exactamente el mismo tipo de aves. No hay avance científico o técnico alguno a la hora de seleccionar las aves e impedir que las protegidas sean capturadas junto con los tordos, que son las supuestas aves objeto de caza. GECEN recuerda que el tordo se puede cazar con escopeta y que ésta es selectiva al poder seleccionar las aves objeto de caza. Cuando un cazador entra en la no selectividad cinegética y dispara, por ejemplo, contra un águila se le retira (supuestamente) la licencia. La no selectividad equivale a ilegalidad y esto es lo que sucede con el parany, no puede seleccionar las aves objeto de caza, captura de todo y, además, todos somos sabedores de dónde acaban dichas aves protegidas cuando son capturadas, en la sartén o en la paella.

Columna saludable, Adolfo Cabadés (*)

Alarma exagerada ante la Gripe A 

La Organización Médica Colegial ha emitido un comunicado en el que afirma que si bien no se debe minusvalorar la importancia de esta pandemia gripal, no conviene exagerarla, como hasta ahora esta sucediendo, convirtiéndola en foco exclusivo de preocupación sanitaria. El 95% de los casos serán leves y se resolverán entre 3 y 7 días como cualquier otra gripe. Por la experiencia adquirida durante el invierno en los países del hemisferio sur, la Gripe A es una enfermedad benigna con menos mortalidad que la gripe de todos los años.

En resumen, según esta organización: 1) La Gripe A es muy contagiosa y leve, más leve que la gripe de todos los años. 2) Los  fármacos antivirales no curan ni previenen la Gripe A pero ayudan a controlar los casos más graves y como todos los medicamentos, tienen efectos secundarios perjudiciales. 3) La vacuna contra la gripe A es experimental y por ahora aún no se conoce ni su seguridad ni su eficacia. 4) Los resultados adversos de pandemias gripales anteriores estuvieron condicionados por la pobreza, desnutrición, vivienda insalubre, falta de higiene y ausencia de sistemas sanitarios eficaces. En EEUU se han detectado un millón de casos de Gripe A y solamente 556 defunciones. 5) Es preciso que los ciudadanos tengan muy presente que además de la Gripe A, los servicios sanitarios tienen que atender a miles de enfermos agudos y crónicos habituales por lo que no conviene saturar estos servicios con casos leves de Gripe A. 6) Este año y el próximo habrá mas casos de gripe pero será de menos gravedad y menor mortalidad en todos los grupos de edad 7) Las medidas “espectaculares” en centros de salud, hospitales etc., pueden dar la falsa idea de que permitirán controlar absolutamente la contagiosidad y la gravedad, lo que no es cierto.

Por consiguiente todos debemos actuar con normalidad y sentido común, utilizando los medios de prevención y tratamiento sencillos aconsejados por el sistema sanitario.

(*) Vicepresidente de la Fundación Valenciana del Corazón. Presidente de Honor de INSVACOR

Columna literària, Alicia Coscollano

enabril73mil@hotmail.com

Violències invisibles

 És allí mateix, el món, sota els cops, naixent amb la còlera del dia. Trepitja amb la llengua de insecte el nèctar cadenciós de la terra. El solc abrasador dels primers dies de juliol respira sota una furia infinita de corrents subalternes, d’espatlles, mans, vents i brises que devoren les pedres. Els graus s’eleven amatents pel mercuri i cerquen la fredor del terra sota un sostre candent, intentant que la temperatura i l’avaricia no ocasione interferències entre els cossos. Tot és, al cap i a la fi, lluny del lloc on deu estar, sota els greuges i una esperança ferida que es deplaça en crosses i desitja un canvi que mai no arriba. 

39 dones 

La violència invisible, soterrada, conflueix entre l’alé silenciós dels fantasmes, la ràbia de la vida, la trajectòria del color. Els anys no signifiquen un passaport contra la immunitat, i ara, hi ha poques denuncies, malgrat les ordres d’allunyament. Les mans que serveixen per acaronar la tristesa no inviten a la intimitat. Potser, direm que la carn és feble i la tendresa infinita, malgrat que contra l’opresor no si val. Qualsevol pacte amb ell implica el regust a mortaldat als llavis. Lleis integrals, fonamentalismes, pa de llavors a la cuina, passa’m el cafè.

39 dones passant el cafè, preparant entrepans, engrosant les llistes de l’atur, treballant i lluitant amb la mort diària, la loteria més sagnant, superant les estadístiques de 2008. El tirà no pensa, actua. Cal ser ràpida. Creuar la línia abans que ell, traspassar el cau de les temors, fugir de l’indret fosc i tebi, de l’olor a formol de l’amor quan ja es cadàver. No se poden ressuscitar els morts, l’únic que es pot fer davant un puny en alt és alçar-se amb tota la dignitat que pot fer-ho un ésser humà. Negar-se, negar el dolor, negar l’estima, el drama, la pel·lícula on ets un perpetu actor secundari, sense dret a escriure el guió. Respira. El paisatge és ampli, la lluna propera. Ell no és ningú. Sols un miratge frenètic, un compendi de dubtes, un cadell impotent. 39 dones. És per a pensar-s’ho, allò de l’estadística. Dones mortes a mans d’una educació precària d’estímul del poder, alguns d’ells, dels poderosos, educats també per dones. Tombes de carn i extremunció que desemboquen, finalment, en el requadre en blanc i negre de les seccions de fetge dels periòdics. La fera es retroalimenta. 

Columna històrica, Alfred Gómez.-

El nacimiento de Vinaròs en el aniversario de la Carta-Pobla 

            En nuestra Carta – Pobla otorgada por Jaume I en el siglo XIII se menciona claramente que se trataba de una alquería (alqream bynalaros), dada a poblar a 50 familias (unas 100 personas si aplicamos el coeficiente de 2.0 para los pobladores en esta época). El término de alquería tiene diferentes acepciones, según los casos. Normalmente se suele referir a una casa de labranza, a una casa de campo o a un mas. En nuestro caso no sería ni un mas ni un casal, sino algo más grande. El término proviene del árabe qariya (mas, lugarejo), término documentado ya en el siglo XIII como una masía grande o un lugar con más de una casa. También se ha establecido una relación de continuidad entre la villa romana y la alquería tradicional valenciana, a través de las “alquerías” islámicas, con sus lógicas diferenciaciones humanas, socio económicas y urbanas. En definitiva una alquería se trataría de una comunidad rural, sin carácter señorial, aunque muchas de ellas lleven el gentilicio del clan o de la familia (Benisanó de los Zanun, Benimantell de los Mantyil, etc).

            Por lo que respecta a Vinaròs, la alquería sería un pequeño lugar de carácter rural, si duda de pescadores y pequeños agricultores, formado por un clan o grupo de familias emparentadas, fuertemente unidas, que eran los Al-Ar­us, formado por un centenar de personas como máximo, a juzgar por la pretensión de Jaume I de instalar aquí un grupo de cristianos de similar o mayor amplitud en un lugar con recursos de subsistencia ya garantizados. Grupo musulmán que, lógicamente, debería de convivir con el clan que aquí vivía, aunque hubiera desaparecido en buena parte ya en 1234.

            El nombre oficial del lugar es lo que llevó al notario que redactó la Carta de población a escribir el nombre de Bynalaròs, o sea, el derivado de Ben-Al-Aròs. Ya está bastante determinado por los arabistas que el nombre de “arus” es la desposada, la novia o incluso la buena paridora y no el “lugar construido”. Topónimo que no es desconocido en el mundo árabe. Incluso en Túnez hay varias referencias a Arús, como una ciudad y una mezquita denominada “sidi Ben Arus”. Con el tiempo el nombre de Ben Alarus pasó a escribirse con “v” y la “s” final por una “ç”. Con la introducción del castellano la “s” pasó a escribirse “z” en muchos documentos castellanos, hasta recuperar la “s” correcta de manera oficial según la pronunciación fonética de nuestra tierra. Desconozco el porqué del cambio de “b” en “v”. Posiblemente por algún error de pronunciación al transcribir ya que suenan similar.

            En cuanto a los pobladores, el coeficiente se baraja entre los 4.5 y los 2.0, lo que nos daría para la alquería de los Beni Al-Arus unas 45 casas como máximo y unas 25 de mínimo. Por lo cual pensamos que la primitiva alquería no tendría más de 25 casas al otorgarse la carta-pobla, muchas de ellas ya abandonadas en esta fecha. Sobre su extensión nos podemos basar tanto en las estimaciones de superficie como del lugar donde pensamos estaría ubicada, en la zona de San Valente-Santa Ana-San Cayetano. Unas viviendas modestas de menos de 100m2 por hogar, lo que podríamos estimar una superficie de entre 2.000 y 3.000 m2 que formaban un rectángulo de 55 x 55 mts. como máximo. Recordemos que el rectángulo que estima Viciana para Vinaròs (S. XVI) es de 100 x 100 mts. Sin embargo no creemos que la alquería fuese un núcleo compacto a modo de villa, sino un conjunto de pequeñas casas de campo y de pescadores diseminadas en un espacio sin orden alguno. Si el área de San Vicente y San Cayetano conforma unos 1.500 mts2. podemos hacernos una idea de la extensión de la primitiva alquería. Con ello podemos tener un mínimo parámetro para extraer un concepto de cómo fue el lugar, de que ocurrió con el cambio trascendental que sufrió el pueblo, y que nos dejó una impronta árabe importante que subsiste hoy en día en la terminología, y sobre todo en el nombre de nuestra ciudad, la de los Beni Al-Arus. El hallazgo de restos musulmanes (cerámica, monedas) quizás nos de más pistas de la presencia musulmana en la alquería del primitivo Vinaròs.

Ágora de los lectores

Proyecto Castor

Plataforma en Defensa de les Terres del Sénia

La Plataforma Ciutadana en Defensa de les Terres del Sénia considera que el emplazamiento de la planta de operaciones vulnera las normas de aplicación directa y de integración del paisaje en el medio rural, pues de acuerdo con la Ley 4/2004, de 30 de junio, de Ordenación del Territorio y Protección del Paisaje de Valencia, el trazado y diseño de las nuevas infraestructuras para el transporte de gas se debe realizar considerando las características del territorio en el que se implantan. La integración paisajística es uno de los elementos esenciales para la elección de dicho trazado y diseño. En este sentido, el artículo 34 de la misma Ley establece unas normas sobre protección del paisaje de aplicación directa en el medio rural. Según este artículo: “1.No podrán realizarse construcciones que presenten características tipológicas o soluciones estéticas propias de las zonas urbanas, salvo en los asentamientos rurales que admitan dicha tipología. 3.Las nuevas edificaciones deberán armonizar con las construcciones tradicionales y con los edificios de valor etnográfico o arquitectónico que existieran en su entorno inmediato. Además, deberán tener todos sus parámetros exteriores y cubiertas terminadas, empleando formas, materiales y colores que favorezcan una mejor integración paisajística, sin que ello suponga la renuncia a lenguaje arquitectónico alguno”.

La Memoria y el Estudio de Impacto Ambiental incumplen el punto 3 b) del artículo 20 de la Ley 4/2004 de 30 de junio, de Ordenación del Territorio y Protección del Paisaje de Valencia, que establece que: “Definirá medidas específicas de protección para otros espacios naturales que reúnan valores, recursos, ecosistemas, hábitats naturales o de especies que sean merecedores de ser protegidos”. Las medidas de protección para la zona afectada, que incluye la Serra d’Irta, desembocadura del rio Sénia, parque natural del Delta de l’Ebre, Els Ports, les Illes Columbretes, etc., no están recogidas en los estudios de impacto. Para el Estudio de Impacto Ambiental no se ha realizado ningún estudio de campo, firmado por técnico competente, ni sobre la fauna ni sobre la flora, y los datos aportados son una mera copia de lo que aparece publicado en los libros, que utilizan datos de hace varias décadas.

Es por ello, que la Plataforma Ciutadana en Defensa de les Terres del Sénia exige el cumplimiento de todas las medidas necesarias para asegurar la calidad ecológica del rio Senia, afectado por este lesivo proyecto: · La Memoria y el Estudio de Impacto Ambiental incumple lo preceptuado en la Ley 4/2004: “Las acciones tendentes a la transformación del suelo en su estado natural se restringirán en aquellos espacios que tengan protección por sus valores naturales de interés ambiental (…) en todo caso, deberán ser respetuosas, en su modo y emplazamiento, con los recursos y espacios naturales susceptibles de protección.” En cuanto al emplazamiento se puede decir de todo, menos que ha sido respetuoso con los recursos y espacios naturales, al pretender ubicarse junto a la desembocadura del río Senia, en terrenos actualmente agrícolas, sin valorar si quiera la existencia o proximidad de vías pecuarias. · La Memoria y el Estudio de Impacto Ambiental incumple lo preceptuado en la Ley 4/2004: “Asimismo se adoptarán medidas para que el disfrute social de los parajes, espacios y recursos naturales sujetos a protección redunde en una mejora de su calidad ecológica asegurando su sostenibilidad”. Evidentemente no han adoptado ninguna medida para mejorar la calidad ecológica de la zona afectada y zonas próximas, como el parque natural del Delta del Ebro, y todavía menos para asegurar su sostenibilidad.

· La Memoria y el Estudio de Impacto Ambiental incumple lo preceptuado en la Ley 4/2004: “El planeamiento territorial y urbanístico tendrá como objetivo la conservación y promoción del patrimonio cultural.” No se 2 aporta medida alguna que permita minimizar el grave impacto ambiental sobre el corredor ecológico del Rio Sénia, ni el posible grado de afectación sobre las pinturas rupestres declaradas Patrimonio de la Humanidad por la Unesco, existentes en el municipo de Ulldecona, próximo a dichas instalaciones. · La Memoria y el Estudio de Impacto Ambiental incumple lo preceptuado en la Ley 4/2004: “Revitalización del Patrimonio rural. Toda iniciativa de ordenación o uso del territorio en zonas del medio rural afectadas por procesos tendenciales de pérdida de población, procurará establecer las condiciones adecuadas para fomentar el sostenimiento y permanencia de la población”. El incipiente ecoturismo (turismo rural) de la zona, que se verá afectado por dichas instalaciones industriales potencialmente contaminantes, aunque las pérdidas no se han cuantificado ni valorado económicamente, ni medioambientalmente.

· La Memoria y el Estudio de Impacto Ambiental incumple lo preceptuado en la Ley 4/2004: “Las construcciones y edificaciones radicadas en el medio rural deberán armonizar con el paisaje y su entorno natural”. ¿Cómo se armoniza un poste de venteo de 28 metros de altura, turbinas, compresores, caldera, incineradores, un helipuerto, compresores con sus turbinas (gas natural), junto con una antorcha instalada en la plataforma marina que funcionará permanentemente, lo que supone 8.760 h/ año? · La Memoria y el Estudio de Impacto Ambiental incumple lo preceptuado en la Ley 4/2004: “La planificación e implantación de infraestructuras de transporte, energía, agua y comunicaciones tendrá como objetivos: reducir al mínimo sus posibles efectos ambientales, culturales y territoriales negativos.” Es seguro que hay otras alternativas mucho mejores, como el uso de las tan proclamadas energías renovables, que no impliquen hipotecar el territorio con industrias conteminantes y grandes productoras de residuos peligrosos, como es ésta. · La Memoria y el Estudio de Impacto Ambiental incumple lo preceptuado en la Ley 4/2004: “La planificación e implantación de infraestructuras de transporte, energía, agua y comunicaciones tendrá como objetivos: impulsar el desarrollo de las zonas rurales de la Comunidad Valenciana”.

Difícilmente se puede impulsar el desarrollo hundiendo una economía basada en la pesca, la agricultura y el ecoturismo. · La Memoria y el Estudio de Impacto Ambiental incumple lo preceptuado en la Ley 4/2004: “El trazado y diseño de las nuevas infraestructuras deberá realizarse en consideración a las características del territorio en el que se implanten. La integración paisajística de las infraestructuras, el respeto al medio natural y cultural y la prevención de riesgos naturales deben ser criterios de elección de dicho trazado y diseño”. Todo ello ha sido ignorado en este macroproyecto, pues el impacto medioambiental no se corresponde con las apenas existentes medidas preventivas aportadas en el pobre estudio de impacto ambiental. · La Memoria y el Estudio de Impacto Ambiental incumple lo preceptuado en la Ley 4/2004: “Los nuevos usos del suelo que requieran de infraestructuras de comunicación, transporte, energía o cualesquiera otras deberán apoyarse en las ya existentes.” Incumplimiento total de lo anterior, pues la propia empresa ESCAL UGS afirma que “En el caso de la electricidad se necesitaría disponer de dos grandes líneas eléctricas de muy alta tensión, aéreas e independientes, para garantizar el suministro continuo de energía a la PO, con el consiguiente impacto visual y afecciones sobre los terrenos (…/…)” · La Memoria y el Estudio de Impacto Ambiental incumple lo preceptuado en la Ley 4/2004:

“El planeamiento territorial y urbanístico ordenará las infraestructuras de suministro de energía y de comunicaciones, delimitando pasillos para el paso de dichas instalaciones atendiendo a la vulnerabilidad del medio, integrándolas en la estructura del territorio, y resolviendo la compatibilidad con los usos existentes o previstos y con los valores culturales y paisajísticos.” El único criterio utilizado para determinar por dónde van a ir las líneas eléctricas y canalización del gasoducto es el criterio económico, no medioambiental. · La Memoria y el Estudio de Impacto Ambiental incumple lo preceptuado en Ley 4/2004: “Son fines de toda actuación pública de regulación del uso y aprovechamiento del suelo, o de utilización de éste: Conservar y, en su caso, preservar los espacios, recursos y elementos naturales y culturales, para impedir la alteración o degradación de sus valores paisajísticos.” Sin embargo, nada de ello se garantiza. 3 · La Memoria y el Estudio de Impacto Ambiental incumple lo preceptuado en la Ley 4/2004: “La gestión del paisaje está constituida por acciones encaminadas a garantizar el mantenimiento regular de un paisaje, con el fin de guiar y armonizar las transformaciones inducidas por los procesos sociales, económicos y medioambientales desde una perspectiva de desarrollo sostenible.” Nada de esto se ha tenido en cuenta, pues no se garantiza el mantenimiento del paisaje desde la perspectiva de desarrollo sostenible, al ser una actividad que no responde ni se corresponde con el consumo de gas de la zona, ni tanto por la necesidad de demanda ni por densidad de población. · La Memoria y el Estudio de Impacto Ambiental incumple lo preceptuado en la Ley 4/2004: “Las Normas generales de integración paisajística en la planificación territorial y urbanística seguirán los siguientes criterios: b) Impedir la construcción sobre elementos dominantes o en la cresta de las montañas, bordes de acantilados y cúspide del terreno salvo las obras de infraestructuras y equipamientos de utilidad pública que deban ocupar dichas localizaciones.” La única razón que se argumenta para ubicar estas instalaciones industriales en zona próxima a la costa, es la mayor rentabilidad económica del instalador, y esto no debiera ser aceptable. · La Memoria y el Estudio de Impacto Ambiental incumple lo preceptuado en Ley 4/2004: “Las Normas generales de integración paisajística en la planificación territorial y urbanística seguirán los siguientes criterios: Mantenimiento del paisaje abierto y natural , de las perspectivas que ofrezcan los conjuntos históricos, típicos o tradicionales, y del entorno de las carreteras y caminos de carácter pintoresco, no admitiendo la construcción de cerramientos, edificaciones u otros elementos cuya situación o dimensiones limiten el campo visual o desfiguren sensiblemente tales perspectivas”. La altura de las chimeneas, palo de venteo, etc. supone un impacto muy importante sobre el paisaje natural de la desembocadura del rio Sénia.

Además, las previsiones contenidas en este artículo se encuentran desarrolladas en el 18 de Decreto120/2006, de 11 de agosto, por el que se aprueba el Reglamento del Paisaje de la Comunidad Valenciana, pues se insiste en que “En el suelo no urbanizable: “b) No podrán levantarse construcciones en lugares próximos a carreteras, vías pecuarias u otros bienes de dominio público (…/…)” Así pues, la ubicación de la planta de operaciones en medio de zona agrícola, en suelo rural, en terrenos destinados tradicionalmente al cultivo de cítricos, no cumple en absoluto con las directrices legalmente establecidas en materia de protección del paisaje, pues las edificaciones que contempla el proyecto tienen una clara tipología industrial. Las instalaciones de la planta de terrestre de operaciones asociadas al proyecto Castor de almacenamiento de gas natural distorsionan claramente el cromatismo, la textura y las soluciones del conjunto en el que se pretenden ubicar, pues el estudio de integración paisajística “permite” desfigurar completamente el paisaje autóctono, sin aportar medidas correctoras y preventivas suficientes, además de suponer un evidente impacto visual que no ha sido corregido ni minimizado a través de dicho estudio redactado por la empresa ESCAL UGS, subjetivo, falto de soluciones, parcial e interesado. Es por todo ello que la Plataforma Ciutadana en Defensa de les Terres del Sénia, ha presentado ante las administraciones correspondientes un escrito de DENUNCIA ante la falta de medidas para evitar, minimizar y corregir el impacto medioambiental de dicho proyecto, por ser manifiestamente contrario a la Ley 4/2004 de 30 de junio, de la Generalitat Valenciana, de Ordenamiento del Territorio y Protección del Paisaje, así como al Decreto120/2006, de 11 de agosto, por el que se aprueba el Reglamento del Paisaje de la Comunidad Valenciana.

Concert de Cor do Capo

El Cor Da Capo, per primera vegada, vam aportar el nostre granet de sorra a l’ampli ventall cultural que oferien les nostres Festes Patronals. Com és habitual per al nostre concert d’estiu, el lloc escollit per a aquesta ocasió va ser el claustre del Convent de San Francesc que, a pesar de ser petitet, ofereix una acústica inigualable. Ens va sorprendre molt gratament la gran afluència de públic, ja que gairebé no hi cabia ni una ànima i molta gent treia el nas pels arcs, per tal de no perdre’s res del que passava. Però la màgia d’aquest lloc no és tan anar a veure a la coral, sinó escoltar-la. Deixar-se embolcallar amb la música, amb la magnífica sonoritat que ofereix aquest emblemàtic emplaçament. Igual que en altres nombroses ocasions, vam tenir uns companys de cartell de luxe, la MoMa Orquestra. Sota la batuta de Juanjo, ens va delectar amb un programa, que sense deixar de banda la seva vessant més clàssica, també es va atrevir a recórrer els camins de música més contemporània. El Cor Da capo vam oferir un programa molt variat en quant a estils. La novetat d’aquest concert va ser el cantar algunes peces sense partitura, fet que ens va permetre gaudir molt més de la música i a la vegada, o això esperem, fer-vos gaudir més a vosaltres. Una de les cançons més aplaudides va ser la de Maria Cristina, on el nostre tenor i solista Ángel Bascuñana ens va fer somriure a tots amb la seva divertida interpretació.

També cal destacar la estrena absoluta de la coneguda peça Mediterráneo, de Joan Manel Serrat. Volem aprofitar també per agrair al nostre percussionista i cantaire ocasional, però sobretot amic, Jaume, per acompanyar-nos amb el seu ritme incansable. Gràcies pel suport incondicional de pares, amics, parelles...que ho doneu tot en cada actuació però que no us veieu reflectits en el programa. Sense vosaltres res seria el mateix! Un any més, un concert més, però cal dir-ho, cares noves també, cada vegada més. A tots aquells que, simplement per curiositat, us vau acostar i ens vau escoltar per primera vegada, doneu-nos una altra oportunitat, volem arribar-vos al cor. Finalment, només demanar disculpes a aquells que el dissabte 29 d’agost us vau aplegar a l’Auditori per a escoltar-nos. Va ser una errada de la programació de la qual no en som responsables. A tots, a reveure, i fins al proper concert.

Partits polítics

En este apartado reproducimos los textos sobre temas locales o comarcales que nos envían los partidos o representantes políticos.

Moción de  Cambio y Progreso, Peñíscola

Que es conocido por el nuestro, y todos los municipios colindantes, el problema que genera la eliminación de los Residuos Sólidos Urbanos (RSU). En este aspecto, el municipio de Peñiscola aposto ya en 1994 por una gestión de dicha eliminación, y ha sido el único municipio que disponía de vertedero legalizado, hasta su colmatación en 2007. A partir de ese momento, años 2008 y 2009, se ha buscado la solución de enviar las basuras mediante transporte a un vertedero autorizado de Jumilla. Evidentemente el coste de este transporte ha obligado al Ayuntamiento de Peñiscola a duplicar la tasa de gestión de las basuras (50% para recogida y 50% para transporte). El costo contratado del transporte para el año 2009 le costará al contribuyente de Peñiscola 65’70 euros la tonelada de basura. A todo ello, desde hace seis años se viene tramitando la puesta en funcionamiento, a través de un consorcio en el que disponen de mayoría al Generalitat y la Diputación Provincial, de una planta y vertedero de rechazo, que deberá ubicarse en la partida “La Bassa”, termino municipal de Cervera del Maestre, pero colindante con los términos municipales de Calig y de Peñíscola, adjudicado a la UTE Teconma-Ecodeco-Azahar. La oposición que ha suscitado la instalación de esta planta, por no ser los terrenos apropiados, y existir peligro de filtraciones al acuífero de Peñiscola, tanto por el municipio de Calig, como por grupos ecologistas y de defensa del medio ambiente, así como también por el Grupo Cambio y Progreso, que así lo explicito en su programa electoral, han obligado a la Consejería de Medio Ambiente a modificar el proyecto original, instalando la planta en los terrenos inicialmente previstos, modificando el modelo de gestión de los residuos (se aprovecharán determinados subproductos), pero sin definir donde se ubicará definitivamente el vertedero de rechazo, el cual no dispone de la A.A.I, que aglutina a los residuos no aprovechables con el sistema propuesto. Igualmente la propuesta no garantiza el cumplimiento de la Ley 11/1997 y del RD 1481/2001. Todas estas modificaciones han producido un encarecimiento, tanto de las instalaciones, ya que habrá que instalar más elementos de planta para el tratamiento de ciertos residuos, como del aislamiento de la zona de ubicación con arcillas que tendrán que ser traídas de otra parte, así como la construcción de un vertedero impermeabilizado, para el cual, al día de la fecha se sigue sin disponer de ubicación. Se estima una inversión de 38.000.000 €, y un canon de 96’24 € por tonelada de basura tratada. Todo ello está provocando que algunos municipios como Peñiscola, inviertan una cantidad importante (que sale del bolsillo de los contribuyentes mediante el incremento del 100% de la tasa de basuras), mientras que otros siguen vertiendo de forma ilegal, contaminando la atmosfera y las aguas. De aplicarse esta alternativa, la propuesta por el Consorcio, el Ayuntamiento de Peñiscola tendrá que subir nuevamente la tasa de basuras, para poder adaptar los costes reales del tratamiento de la misma. A todo ello, hace unos meses, por parte del Ayuntamiento de Benicarló se presento una iniciativa novedosa: se trata de una planta de tratamiento integral de los RSU, con un sistema conocido como Geiserbox. Dicha planta de Valorización permite un aprovechamiento integral de todos los residuos, no contamina el entorno, y puede ubicarse en cualquier polígono industrial o zona colindante. Por todo ello no necesita vertedero (muy costoso), ni incineradora (contaminante); no hay emisiones al suelo, aire, o atmosfera, y además no despide ningún tipo de olor. La inversión viene a ser el 50% del coste de la planta de Cervera, es decir unos 18.000.000 euros, y el canon, dependiendo de la distancia estaría entre los 30 a los 45 euros tonelada, es decir, el 50% menos de lo que ahora le cuesta transportar las basuras a nuestro municipio a la planta de Jumilla.

Para el caso de Peñiscola, esta alternativa supondría recortar en un 50% el costo del tratamiento, y reducir también en un 50% la tasa de basuras en lo concerniente al tratamiento. El Ayuntamiento de Benicarló ha propuesto además el facilitar unos terrenos de su propiedad, con una superficie suficiente, junto a la planta de tratamiento de residuos de la construcción actualmente existente. El plazo de construcción y puesta en funcionamiento de la planta sería de UN AÑO, es decir, un plazo relativamente corto, que nos permitiría resolver con URGENCIA los problemas que tenemos actualmente. Se adjunta a esta moción el documento básico que se entrego a todos los Alcaldes y miembros del consorcio en su última reunión, para que conste como documentación complementaria. Existe un segundo documento (memoria técnica), que este grupo pone a disposición de los grupos municipales, y que realiza un estudio para el funcionamiento de toda el Plan Zonal, con las plantas de transferencia, ecoparques…..etc. Dichos documentos están avalados por la Universidad de Barcelona, Universidad Autónoma de Barcelona, Instituto Químico de Sarria y Universidad Politécnica de Cataluña. La propuesta completa comprende: Planta de Valorización sistema Geiserbox; Construcción y equipamiento de 49 ecoparques municipales; Construcción y explotación de 3 centros de transferencia de RSU y Planta de valorización de residuos voluminosos. Esta propuesta ha sido aprobada por unanimidad por todos los grupos políticos del Ayuntamiento de Benicarló. A la vista de todo ello, el Grupo Municipal de Cambio y Progreso, al Ayuntamiento Pleno, propone la siguiente, MOCION. 1º) Respaldar la iniciativa del Ayuntamiento de Benicarló para instalar una planta de tratamiento integral de Residuos Sólidos Urbanos, mediante el sistema Geiserbox, en los terrenos propuestos. 2º) Presentar este apoyo en la próxima reunión del Consorcio, al objeto de buscar la adhesión del mayor numero posible de municipios. Es lo que se solicita.

PP Morella

El portavoz del grupo municipal popular en el Ayuntamiento de Morella ha contestado al PSOE y en concreto al Primer Teniente de Alcalde y portavoz socialista, Ernesto Blanc que “El PSOE en general y el Sr. Blanch en particular, lo que tienen que hacer es, en lugar de dedicarse a descalificar, menospreciar e insultar al PP de Morella y a su portavoz, es solventar los inconvenientes e informes negativos del túnel del Parador.” A través de un comunicado de prensa, el portavoz socialista del ayuntamiento de Morella calificó de “marioneta” al portavoz Popular Guillermo Sangüesa tras la polémica surgida a raíz del informe negativo del Ministerio de Cultura en relación al túnel del Parador. Guillermo Sangüesa, por su parte manifiesta que “el Sr. Blanch y el PSOE, como han sido incapaces de explicar y solucionar la descoordinación de las administraciones socialistas recurren al menosprecio y a la descalificación del adversario político”. Asimismo Sangüesa afirma que “todos hemos podido leer, por ejemplo desde la página web del Ayuntamiento, el informe negativo del Ministerio de Cultura, pero sin embargo el PSOE aún no ha mostrado escrito alguno en el que el Ministerio explique que el informe no es vinculante, por lo que les instamos a conseguir dicha notificación para mayor tranquilidad de todos lo morellanos”.

De igual modo los populares insisten en recordar al portavoz socialista y al Subdelegado del Gobierno Antonio Lorenzo que “el único que ha criticado e intentado boicotear el Parador fue Ximo Puig al organizar un acto en el Ayuntamiento en el cual utilizó al Colegio Oficial de Arquitectos de la Comunidad Valenciana para criticar los planos del parador que tenían proyectados en una pantalla”. Por último, el portavoz Popular concluye diciendo que “las desafortunadas reacciones socialistas sólo se explican porque aun no han superado ni digerido que fuera el PP y Carlos Fabra quienes consiguieran que en Morella se ubicara un Parador, lo cual parece poner de los nervios y hace perder las formas al PSOE”.

©1996-2009 Vinaròs News
http://news.vinaros.net    news@vinaros.net